Wstęp do dziedzictwa kulturowego 09-WDDK-11
Wybrane definicje kultury
Pojęcie dziedzictwa kulturowego: materialnego i niematerialnego
Architektura (dawna i współczesna)
Dziedzictwo (po)przemysłowe
Sztuka klasyczna i współczesna
Dziedzictwo kulinarne
Rola dziedzictwa religijnego w podtrzymywaniu tożsamości
Dziedzictwo językowe/pejzaż językowy
Dziedzictwo kulturowe mniejszości językowych/etnicznych
Zagrożenia dla dziedzictwa kulturowego i formy jego ochrony (muzea)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
Potrafi zreferować i porównać terminologię dotyczącą wiedzy w zakresie dziedzictwa kulturowego w odniesieniu do wybranych wspólnot kulturowo – etniczno - językowych
Potrafi wyjaśnić umiejscowienie badań nad dziedzictwem kulturowym w obrębie komunikologii
Potrafi czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu dziedzictwa kulturowego
Potrafi wskazać na znaczenie dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego) w zachowaniu tożsamości danych wspólnot kulturowo-etniczno-językowych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- korzystanie z konsultacji,
- umiejętność zaprezentowania wiedzy nabytej w ramach przedmiotu,
- wykonanie i zaprezentowanie projektu semestralnego.
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- aktywny udział w zajęciach, w dyskusji
- przygotowanie samodzielnego i wnikliwego projektu-analizy na wybrany temat
- umiejętne odniesienie się do literatury przedmiotu, wnikliwa analiza problemu
Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty.
dobry plus (+db; 4,5):
- aktywny udział w zajęciach, w dyskusji
- przygotowanie samodzielnego i wnikliwego projektu-analizy na wybrany temat
- nie zawsze pełne odnoszenie się do literatury przedmiotu
Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami.
dobry (db; 4,0):
- mniejsza aktywność na zajęciach
- projekt przygotowany dobrze, mnije wnikliwe odnoszenie się do literatury przedmiotu, bardziej ogólna analiza przedstawianego zagadnienia
Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- udział w zajęiach, niewielka aktywność
- projekt przygotowany poprawnie jednak bez dokładnej analizy problemu; bardzo ogólne odnośniki do literatury przedmiotu
Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami.
dostateczny (dst; 3,0):
- udział w zajęciach, słaba aktywność
- przygotowanie bardzo ogólnego projektu, bez wnikliwej analizy
- bardzo niewiele odnosników do literatury przedmiotu
Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami.
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełniania kryteriów na ocenę dostateczną
- brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia
Literatura
Adorno, T. 1991. The culture industry: selected essays on mass culture. London: Routledge.
Buttjes, D. i M. Byram. (red.). 1991. Mediating languages and cultures: towards an intercultural theory of foreign language education. Clevedon, UK: Multulingual Matters.
Ember, M. i C.R. Ember. 1999. Compendium: cultures of the world. London: Macmillan.
Fleischer, M. 2002. Teoria kultury i komunikacji. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji.
Kramsch, C. 1998. Language and culture. Oxford: Oxford University Press.
Olszewska-Dyoniziak, B. 2001. Człowiek – kultura – osobowość. Wrocław: ATLA 2.
Singelis, T.M. (red.). 1998. Teaching about culture, ethnicity, and diversity: exercises and planned activities. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Wilczyńska, W., Mackiewicz M. i J. Krajka. 2019. Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawniwo Naukowe UAM
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: