Wprowadzenie do akwizycji języków romańskich 09-WAKWJ-12
Student potrafi wyróżnić cechy nabywania języka ojczystego i przyswajania języków obcych. Poddaje krytyce poszczególne modele akwizycji języka, wie na czym polega rozwój kompetencji językowej i komunikacyjnej, wyróżnia regularności w omawianym procesie oraz zdaje sobie sprawę z ich ewentualnych zaburzeń. Potrafi scharakteryzować zagadnienie dwujęzyczności oraz wielojęzyczności. Dokonuje krytycznej analizy literatury fachowej. Stosuje wiedzę i umiejętności zdobyte na zajęciach na kolejnych wykładach i ćwiczeniach z dydaktyki obcojęzycznej.
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1/ wymienia i opisuje cechy nabywania języka ojczystego i uczenia się języków obcych
2/ rozumie i objaśnia różnice i podobieństwa między procesem przyswajania a procesem uczenia się języka
3/ wymienia, charakteryzuje i porównuje modele przyswajania języka
4/ charakteryzuje kompetencję językową i komunikacyjną, omawia ich rozwój w ontogenezie
5/ opisuje związki między myśleniem a językiem
6/ opisuje rozwój myślenia i języka w ontogenezie
7/ rozróżnia i charakteryzuje rodzaje myślenie oraz wskazuje związki między rodzajami myślenia a zachowaniami jednostki
8/ określa związki między myśleniem twórczym a kreatywnością językową
9/ rozumie i opisuje wpływ różnic indywidualnych na językowe zachowania jednostki
10/ rozumie i określa relacje między konwencją językową a konwencjami społeczno-kulturowymi
11/ charakteryzuje zjawisko dwujęzyczności i wielojęzyczności w kontekście nauczania/uczenia się języków.
Literatura
Boysson-Bardies de, B.2003. Le langage, qu'est-ce que c'est ?. Paris : Odile Jacob.
Castelotti, V. 2001. La langue maternelle en classe de langue étrangere. Paris : Clé International.
Gaonac'h, D. 2006. L'apprentissage précoce d'une langue étrangere. Le point de vue de la psycholinguistique. Paris : Hachette Education.
Deyrich, M.-C. 2007. Enseigner les langues a l'école. Paris : Ellipses.
Kaczmarek, L.B. 1998. Mózg. Język. Zachowanie. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kurcz, I. (red.) 2007. Psychologiczne aspekty dwujezycznosci. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lipińska, Ewa. 2003. Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Moreau, M.-L. et Richelle, M. 1997. L'acquisition du langage. Mardaga.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: