Wprowadzenie do akwizycji języków romańskich 09-WAJR-3LW-11
Następujące zagadnienia omawiane są w trakcie zajęć: Akwizycja języka: nabywanie języka pierwszego i uczenie się języka obcego.
Modele nabywania językowych kompetencji komunikacyjnych: behawioryzm, natywizm, konstrukcjonizm.
Funkcje mózgu a nabywanie kompetencji językowych.
Podstawy neurolingwistyki.
Natywizm i gramatyka uniwersalna Chomsky’ego (LAD)
Pojęcie „interjęzyka” wg Selinkera.
Elementy psychologii kognitywnej w uczeniu się.
Współczesne podejścia do nauczania języka obcego: podejście komunikacyjne, model Krashena, podejście zadaniowe.
Konstruktywizm Piaget’a i socjokognitywizm Wygotsy’ego. Język a myślenie.
Podejście interakcyjne i model interakcji społecznych Jerôme’a Brunera.
Teoria inteligencji wielorakiej Gardnera.
Zagadnienia dwujęzyczności i wielojęzyczności.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakonczeniu zajęć, student:
1/ wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu akwizycji
2/ rozumie i wyjaśnia różnice między podstawowymi koncepcjami przyswajania języka
3/ potrafi wykazać wpływ i znaczenie teorii językoznawczych i badań psychologicznych na akwizycję języka
4/ wykorzystuje swoje doświadczenie życiowe i wiedzę, aby scharakteryzować strategie nauczania i style uczenia się
5/ stosuje terminologię językoznawczą i dydaktyczną w mówieniu o akwizycji języku
6/ objaśnia termin dwujęzyczności/wielojęzyczności
7/ potrafi współpracować z pozostałymi członkami grupy i 10/ wyraża chęć do współpracy z innymi
8/ korzysta ze źródeł liiteraturowych
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest aktywny udział w zajęciach, przygotowanie prezentacji (dodatkowo), zaliczenie testu końcowego, dopuszczalne dwie nieobecności (usprawiedliwione lub nie)
Literatura
Bartmiński, J. 2007. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin : Wydawnictwo UMCS.
Konderak, P. 2016. „Akwizycja (przyswajanie) języka”. (w) Józef Bremer (red.) Przewodnik po kognitywistyce. Wydawnictwo WAM. Str. 525-552.
Kurcz, I. (red.) 2007. Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kurcz, I. & H. Okuniewska (red.) 2011. Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
Wróblewska-Pawlak, K. 2019. Naturalna dwujęzyczność… http://jows.pl/sites/default/files/Wr%C3%B3blewska-Pawlak.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: