Wprowadzenie do akwizycji języków obcych 09-WAJO-4LP-11
PROFESOR KARPIŃSKA-SZAJ
Opis treści kształcenia
Akwizycja języka: nabywanie języka pierwszego i uczenie się języka obcego.Modele nabywania językowych kompetencji komunikacyjnych: behawioryzm, natywizm, konstrukcjonizm. Funkcje mózgu a nabywanie kompetencji językowych. Podstawy neurolingwistyki. Natywizm i gramatyka uniwersalna Chomsky’ego (LAD). Pojęcie „interjęzyka” wg Selinkera. Ontogeneza i filogeneza jezyka. Elementy psychologii kognitywnej w uczeniu się. Współczesne podejścia do nauczania języka obcego: podejście komunikacyjne, model Krashena, podejście zadaniowe. Konstruktywizm Piageta i socjokognitywizm Wygotsy’ego. Język a myślenie. Podejście interakcyjne i model interakcji społecznych Jerôme’a Brunera. Teoria inteligencji wielorakiej Gardnera. Zagadnienia dwujęzyczności/ wielojęzyczności.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Prof. Karpińska-Szaj
Po zakończeniu modułu/ przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi wyjaśnić podstawowe terminy z zakresu akwizycji;
- rozumie i wyjaśnia różnice między różnymi modelami nabywania językowych kompetencji komunikacyjnych;
- potrafi wykazać wpływ i znaczenie teorii językoznawczych i badań psycholingwistycznych w nabywaniu języka;
- wykorzystuje swoje doświadczenie życiowe i wiedzę, aby scharakteryzować strategie nauczania i style uczenia się;
- stosuje terminologię językoznawczą i dydaktyczną w mówieniu o akwizycji języku;
- objaśnia termin dwujęzyczności/ wielojęzyczności;
- potrafi współpracować z pozostałymi członkami grupy i wyraża chęć do współpracy z innymi;
- korzysta ze źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Aitchison, J. 2008. Ziarna mowy. Państwowy Instytut Wydawniczy. Biblioteka myśli współczesnej.
Bartmiński, J. 2007. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin : Wydawnictwo UMCS.
Kurcz, I. (red.) 2007. Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kurcz, I. & H. Okuniewska (red.) 2011. Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: