Drugi język nowożytny – język włoski 09-WŁFRb-44
Opis treści kształcenia
Struktury gramatyczne: tryb rozkazujący formalny i grzecznościowy, z zaimkami, tryb przypuszczający condizionale presente e passato; tryb łączący congiuntivo presente, passato, imperfetto, trapassato, zgodność czasów i trybów, wyrażenia z trybem oznajmującym i łączącym
Poszerzanie słownictwa dotyczącego różnych obszarów leksykalnych oraz wyrażeń idiomatycznych (muzyka, spektakle teatralne, literatura włoska, stereotypy na temat Włoch, technologia współczesna)
Teksty mające na celu poszerzanie kompetencji rozumienia tekstu czytanego i redagowania – prezentacja, synteza, tekst argumentacyjny
Typy sytuacji komunikacyjnych – wyrazić nadzieję, opinię, zakaz, chęć porozmawiać o przyszłości, pochwalić/ wyrazić dezaprobatę, poprosić o potwierdzenie, wyrazić obojętność, doradzić/ odradzić, formułowanie hipotez, komunikowanie się drogą mailową i smsową.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Definiuje określone struktury gramatyczne (tryb łączący congiuntivo imperfetto, trapassato; zgodność czasów i trybów;,tryb przypuszczający condizionale passato inne zastosowania; futuro anteriore, przeszłość w przyszłości; wyrażenia z trybem oznajmującym i łączącym, periodo ipotetico)
Potrafi rozpoznać sytuacje z życia codziennego, także rejestr języka oraz stopień formalności języka. Potrafi skutecznie zareagować w odpowiednim kontekście komunikacyjnym.
Potrafi użyć odpowiednie słownictwo oraz adekwatne struktury morfoskładniowe, a także wystosować odpowiednie argumenty w celu wysunięcia hipotezy podczas dyskusji.
Potrafi krytycznie analizować różnice pomiędzy gramatyką drugiego języka oraz gramatyką języka ojczystego
Rozumie teksty mówione odnoszące się do rzeczywistości społeczno-kulturowej Włoch
Rozumie podstawowe informacje przekazywane w tekstach mówionych takich jak wiadomości radiowe i telewizyjne oraz innych materiałów filmowych.
Rozumie teksty literackie i prasowe dotyczące aspektów społecznych i kulturowych współczesnych Włoch i zredagować wypowiedź pisemną
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze
znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z
licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1. La Grassa M., Dlitala M., Quercioli F.. 2013. L'italiano all'università. B1- B2. Corso di lingua per studenti stranieri. Edilingua: Roma, (unità 6 – unità 12).
2. Guida P., Pepe M., 2010. Esercitarsi con la grammatica - livello intermedio B1-B2, Guerra Edizioni, Perugia.
3. Latino, A. Muscolino, M. 2005. Una grammatica italiana per tutti. Livello intermedio. Edilingua, Roma.
4. Naddeo C.M., Trama G., 2008, Canta che ti passa - imparare l'italiano con le canzoni, Alma Edizioni, Firenze.
5. Guastalla C., 2012, Giocare con la letteratura, Alma Edizioni, Firenze,
6. Hodgart L.B., 2007, Capire l'Italia e l'italiano, Guerra Edizioni, Perugia.
Materiały audiowizualne – filmy:
1. La grande bellezza, reż. Paolo Sorrentino
2. I centopassi, reż. Marco Tullio Giordana
3. Il commisario Montalbano (serial)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: