Trening kompetencji interkulturowej w biznesie 09-TKILB-11
Kompetencja międzykulturowa w biznesie i sposoby jej rozwijania
Wartości i normy kulturowe, krytyczne podejście do sposobów porównywania kultur
Postrzeganie oraz komunikacja werbalna i niewerbalna w ujęciu międzykulturowym w środowisku biznesowym
„Obcość”, szok kulturowy, stereotypy i uprzedzenia w kontaktach międzykulturowych w środowisku biznesowym
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
wskazać powiązania pomiędzy komunikacją międzykulturową a innymi dyscyplinami wiedzy np. kulturoznawstwem
scharakteryzować wybrane sposoby porównywania kultur i wykazać krytyczne podejście do nich
analizować przyczyny różnic kulturowych
wykazywać wrażliwość na różnice kulturowe oraz otwartość na komunikację i współdziałanie z ludźmi z różnych środowisk kulturowych w otoczeniu biznesowym
współpracować w grupie przy realizacji różnorodnych zadań, samodzielnie organizując pracę swoją, ew. innych osób
Kryteria oceniania
Ocena dyskusji w trakcie zajęć
Ocenie podlega
• Ogólna umiejętność formułowania pytań i argumentów
• Umiejętność argumentacji w specjalistycznym języku specjalności
• Umiejętność argumentacji adekwatnie do przedmiotu zajęć
• Wiedza z zakresu konwersatorium będąca podstawą argumentacji
• Intensywność udziału w dyskusji
Ocena pracy projektowej
Ocena pracy projektowej wyrażona w postaci stopnia opiera się o poniższe przedziały,
bdb 19-20 pkt.
db+ 17-18 pkt.
db 15-16 pkt.
dst+ 13-14 pkt.
dst 11-12 pkt.
ndst <11 pkt.
gdzie maksymalnie dla każdego z pięciu kryteriów oceny przedstawionych poniżej przydziela się 4 punkty.
Ocenie podlega:
(1) terminowość wykonania projektu:
4 pkt: praca wykonana terminowo
3 pkt: praca wykonana 1 tydzień po terminie
2 pkt praca wykonana 2 tygodnie po terminie
3 pkt praca wykonana 3 tygodnie po terminie
1 pkt praca wykonana 4 tygodnie po terminie
0 pkt praca niewykonana
(2) zgodność treści projektu z tematem
4 pkt: praca zgodna z tematem
3 pkt: praca częściowo odbiegająca (25%) od tematu
2 pkt: praca w dużej mierze (50%) odbiegającą od tematu
1 pkt: praca w 70% poświęcona innemu tematowi
0 pkt: praca nie na temat
(3) wnikliwość analizy tematu,
4 pkt: praca wnikliwie i dogłębnie analizuje temat uwzględniając wszystkie ważne aspekty tematu
3 pkt: praca częściowo analizuje temat, pomijając jeden ważny aspekt
2 pkt: w pracy temat przedstawiony jest w sposób opisowy bez analizy problemu
1 pkt: praca skrótowo przedstawia temat bez analizy
0 pkt: praca nie na temat
(4) staranność opracowania tematu: język, jakość materiałów audio-wizualnych, bibliografia,
4 pkt: język pracy staranny i zrozumiały (max 10% błędów), materiały audio-wizualne czytelne , praca zawiera bibliografię
3 pkt: praca zawiera sporadyczne błędy językowe (max 25%), bibliografia pełna, materiały audio-wizualne staranne
2 pkt: praca zawiera błędy językowe (max 50%), bibliografia niepełna lub brak, materiały audio-wizualne staranne
1 pkt: praca zawiera ponad 50% błędów językowych, bibliografia niepełna lub brak, materiały audio-wizualne niestaranne
0 pkt: praca nieczytelna i niezrozumiała, błędy językowe zakłócają komunikację, brak bibliografii
(5) sposób przedstawienia projektu: komunikatywność, kontakt z widownią, odpowiadanie na pytania z widowni, modulacja głosu, utrzymywanie dobrej postawy.
4 pkt: utrzymywanie kontaktu wzrokowego z widownią, reagowanie na zachowanie widowni, ton głosu odpowiedni, postawa poprawna
3 pkt: poprawna postawa, częściowo brak kontaktu z widownią, częściowe reagowanie na zachowanie widowni, ton głosu odpowiedni
2 pkt: w 80% czasu trwania prezentacji brak kontaktu z widownią, postawa poprawna, ton głosu odpowiedni, reagowanie na zachowanie widowni utrudnione
1 pkt: brak kontaktu z widownią, brak reagowania na zachowanie widowni, postawa odpowiednia, ton głosu zbyt cichy
0 pkt: brak kontaktu z widownia, brak reakcji na zachowanie widowni, nieodpowiednia postawa, ton głosu zbyt cichy
Literatura
1. Boski P., Kulturowe ramy zachowań społecznych, Warszawa 2009.
2. Flejterska E.; Gracz L.; Rosa G., Komunikacja międzykulturowa w biznesie. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński 2010.
3. Kapciak A. Korporowicz L. Tyszka A., Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkamia. Warszawa 1996.
4. Mikułowski Pomorski J. 1999. Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie. Kraków: AE.
5. Misiak W., Narodowe cechy kultury organizacyjnej w biznesie. Warszawa: WUW 2004.
6. Trompenaars F., Hampden-Turner Ch. Siedem wymiarów kultury. Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: