Teoria komunikacji 09-TK-3LP-11
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Analiza tabeli Craiga dot. współczesnych teorii komunikacji. Zarys historii i głównych badań współczesnych nad teorią komunikacji.
Pojęcia dyskursu, wypowiedzi, tekstu. Dyskurs jako struktura i proces. Schemat komunikacyjny Jacobsona.
Cech i elementy aktu komunikacji jak np.: uczestnicy, kontekst sytuacyjny, podejmowane role społeczne, uwarunkowania i ograniczenia społeczno-kulturowe wypowiedzi, maksymy konwersacyjne Grice’a i ich powodzenie lub brak zastosowania, dyskurs niezamknięty (niepowodzenie komunikacyjne), komunikacja werbalna i niewerbalna, używanie wspólnego/rożnego kodu, itp.
Co to jest analiza konwersacyjna? Obserwacja i wykonanie transkrypcji autentycznej rozmowy dla celów badawczych.
Językoznawstwo pragmatyczne i socjologia: Goffman, Austin, Searle. Teoria „faces” w reklamie i dziennikarstwie. Analiza konkretnych przekazów reklamowych i dziennikarskich.
Komunikacja medialna a gatunki i rodzaje dyskursu. Analiza zaproponowanych artykułów pod względem zgodności z gatunkiem i rodzajem dyskursu.
Środki językowe w manipulacji i perswazji. Wykazanie i kategoryzacja językowych środków perswazyjnych i manipulatorskich w konkretnym tekście.
Mediatyzacja wypowiedzi, znaczenie środków masowego przekazu w komunikacji. Analiza w konkretnych przekazach medialnych takich zjawisk jak: wypowiedź medialna jako spektakl, pojęcie symulakru i infotainment.
Komunikacja za pośrednictwem komputera (Computer Mediated Communication) Orality w tekście czy rozmowa pisana? Wykładniki językoznawcze interactive register. Analiza językowa wypowiedzi w dyskusjach pisanych w czasie rzeczywistym i nierzeczywistym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student
- wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu teorii komunikacji (dyskurs, tekst, dialog, interakcja, teoria aktów mowy itd.);
- określa odmiany dyskursu rozumianego jako struktura i proces, charakteryzuje gatunki, typy według różnych ujęć teoretycznych;
- określa, na czym polega współzależność między kontekstem sytuacyjnym a wyborem konkretnej strategii komunikacyjnej;
- objaśnia, gdzie tkwi źródło niepowodzenia danego aktu komunikacyjnego, rozważanego z punktu widzenia inicjującego ten akt podmiotu;
- zna zasady i narzędzia analizy konwersacyjnej;
- rozumie proces mediatyzacji wypowiedzi i rolę środków masowego przekazu w kształtowaniu cech rozmaitych aktów komunikacyjnych;
- rozróżnia środki językowe w manipulacji i perswazji;
- określa cechy współczesnego dyskursu zapośredniczonego przez komputer: potrafi scharakteryzować zjawisko przenikania się w komunikacji cech werbalizacji mówionej i pisanej.
Kryteria oceniania
Warunki i tryb uzyskiwania zaliczenia:
Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli student:
• uzyska zaliczenie na minimum 60% 2 testów (1. 23.11.2022, 2. ostatnie zajęcia w semestrze);
• przygotuje i przedstawi referat na wybrany temat (referat jest podstawą dyskusji na zajęciach);
• będzie obecny na wszystkich zajęciach, przygotowany i aktywny w dyskusji;
• wykona wszystkie zadania domowe (wszystkie są obowiązkowe).
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM, dostosowane do przedmiotu „Teoria Komunikacji”:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Zaliczenie testu i innych prac średnio na co najmniej 89%. Przygotowanie merytorycznego i komunikatywnie przedstawionego referatu na uzgodniony temat. Bezdyskusyjna obecność i wysoka aktywność na zajęciach. Oddanie wszystkich zadań domowych w terminie. Zaangażowanie w zadania na zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5):
Zaliczenie testów i innych prac średnio na co najmniej 85%. Przygotowanie merytorycznego i komunikatywnie przedstawionego referatu na uzgodniony temat. Bezdyskusyjna obecność i aktywność na zajęciach. Oddanie wszystkich zadań domowych w terminie. Zaangażowanie w zadania na zajęciach.
dobry (db; 4,0):
Zaliczenie testów i innych prac średnio na co najmniej 75%. Przygotowanie merytorycznego i w miarę komunikatywnie przedstawionego referatu na uzgodniony temat. Aktywność na zajęciach. Oddanie wszystkich zadań domowych w terminie. Zaangażowanie w zadania na zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Zaliczenie testów i innych prac średnio na co najmniej 68%. Przygotowanie ciekawego i w miarę komunikatywnie przedstawionego referatu na uzgodniony temat. Średnia aktywność na zajęciach. Oddanie wszystkich zadań domowych w terminie. Akceptowalne zaangażowanie w zadania na zajęciach.
dostateczny (dst; 3,0):
Zaliczenie testów i innych prac średnio na co najmniej 60%. Przygotowanie referatu na uzgodniony temat na poziomie w miarę komunikatywnym. Słaba aktywność na zajęciach. Brak jakiegoś zadania domowego lub nieterminowość. Bierność na zajęciach. 1 nieodrobione zajęcia.
niedostateczny (ndst; 2,0):
Niezaliczenie testów (poniżej 60%). Przygotowanie słabego referatu na uzgodniony temat lub brak referatu. Więcej niż 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. Słaba aktywność na zajęciach. Brak jakiegoś zadania domowego lub nieterminowość. Nieodrobione zajęcia. Brak wszystkich prac do 17 lutego 2021. Plagiat.
Warunki usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności na zajęciach:
Zaświadczenie lekarskie usprawiedliwia nieobecność na zajęciach. Dopuszczalna jedna nieobecność nieusprawiedliwiona.
Termin zaliczenia : ostatnie zajęcia w semestrze, tj. 1.02.2023 r.
Tryb podania do wiadomości wyników:
- pojedyncze oceny: wiadomość prywatna na czacie Teams;
- ocena semestralna: USOS, w ciągu 7 dni od ostatniego zaliczenia i po uzyskaniu wszystkich ocen.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bibliografia
[pl]
AWDIEJEW A. (2000) Komunikatywizm – nowe horyzonty badań nad językiem, in: Język a komunikacja 1. Język trzeciego tysiąclecia, Wydawnictwo Tertium, Kraków;
AWDIEJEW A. (2011) Ogólna teoria komunikacji a analiza dyskursu, In: Communication Design Magazine 2/2011/vol.02, Uniwersytet Wrocławski, dostępne na: www.cd-magazine.uni.wroc.pl (całość);
BRALCZYK J. (2004) Język na sprzedaż, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk;
CRAIG R. T. (1999) Communication Theory as a Field, Communication Theory 9 (2), s. 133, http://www.colorado.edu/communication/meta-discourses/Bibliography/Craig; tabela przetłumaczona na j. polski na stronie e.kulczycki.pl
DIJK (van) T. A. (2001) Badania nad dyskursem, in: Dyskurs jako struktura i proces, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, (s. 9 – 44);
GOFFMAN E. (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego, (The Presentation of Self in Everyday Life, 1959, tłum. H. Datner-Śpiewak et P. Śpiewak), Wydawnictwo KR, Warszawa;
HABRAJSKA G. (2002) Strategie konwersacyjne w internetowych grupach dyskusyjnych, in: Język a komunikacja 4. Język trzeciego tysiąclecia, Tertium, Kraków (s. 161 – 174);
STAWNICKA J. (2000) Innowacje frazeologiczne we współczesnych nagłówkach prasowych, in: Język a komunikacja 1. Język trzeciego tysiąclecia, Tertium, Kraków
[fr]
ANIS J. (1999) Internet, communication et langue française, Hermes Sciences Publications, Paris;
MAINGUENEAU D. (2002) Analyser les textes de communication: Médium et discours, Nathan-VUEF, Dunod, Paris;
[it]
BERNARDELLI A., PELLEREY R. (2002), Il parlato e lo scritto, Strumenti Bompiani, Milano;
[eng]
ALLEN D. E., GUY R. F. (1974) Conversation analysis. The society of talk, The Hague, Paris (s. 34-58);
SACKS Harvey (1992) Lectures on Conversation, Basil Blackwell, Oxford (fragmenty);
SCHEGLOFF E. (2007) Sequence organization In Interaction, University of California, Los Angeles, Cambridge University Press, (p. 1-12 & przykłady transkrypcji rozmowy od str. 270).
W cyklu 2020/SZ:
Literatura przedmiotu, tj. skany artykułów (do uzytku wyłącznie przez człoków grupy) będzie przekazywana studentom w systemie Teams, w folderze pliki. |
W cyklu 2021/SZ:
Literatura przedmiotu, tj. skany artykułów (do uzytku wyłącznie przez człoków grupy) będzie przekazywana studentom w systemie Teams, w folderze pliki. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: