Technologie informacyjne 09-TECHINF-ILS-11
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie teoretyczne: formatowanie tekstu naukowego i podawanie referencji w tekście naukowym
Ćwiczenie umiejętności formatowania tekstu naukowego i podawania referencji w tekście naukowym
Ćwiczenie umiejętności wyszukiwania informacji ogólnych i szczegółowych w Internecie
Wprowadzenie teoretyczne: metodologia badań jakościowych
Wprowadzenie teoretyczne: metodologia badań ilościowych
Ćwiczenie umiejętności przeprowadzania badań empirycznych – praca projektowa w grupach i zapoznanie grupy z etapami i wynikami projektu w formie prezentacji PowerPoint i pracy pisemnej
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
potrafi – z uwzględnieniem przepisów prawa autorskiego – właściwie formatować prace o charakterze naukowym, tzn.:
- potrafi zastosować w praktyce opanowaną umiejętność formatowania tekstu naukowego
- potrafi zastosować w praktyce opanowaną umiejętność podawania referencji w tekście naukowym
potrafi przygotować badania empiryczne zgodnie z wymaganiami poprawności metodologicznej, tzn.:
- potrafi skonstruować narzędzie badawcze i przeprowadzić przy jego pomocy badania empiryczne jakościowe i ilościowe na potrzeby pracy licencjackiej, magisterskiej i innych publikacji naukowych
- potrafi dokonać ewaluacji zebranych danych jakościowych i ilościowych z zastosowaniem odpowiednich testów statystycznych
- potrafi zaprezentować wyniki badań
posiada kompetencję w zakresie technologii informacyjnych, tzn. potrafi – z uwzględnieniem przepisów prawa autorskiego – wykorzystywać w praktyce zasoby internetowe (witryny i bazy danych), i jest świadom konieczności nieustannego samodzielnego poszerzania jej oraz potrafi ją poszerzać
potrafi w realnych sytuacjach profesjonalnych przeprowadzać w zespole badawczym badania empiryczne i przedstawić jego metodologię, przebieg i wyniki w formie pracy pisemnej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5 – znakomita umiejętność formatowania tekstu naukowego i podawania referencji w tekście naukowym oraz korzystania z zasobów internetowych, a także przeprowadzania badań empirycznych oraz kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra umiejętność formatowania tekstu naukowego i podawania referencji w tekście naukowym oraz korzystania z zasobów internetowych, a także przeprowadzania badań empirycznych oraz kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra umiejętność formatowania tekstu naukowego i podawania referencji w tekście naukowym oraz korzystania z zasobów internetowych, a także przeprowadzania badań empirycznych oraz kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca umiejętność formatowania tekstu naukowego i podawania referencji w tekście naukowym oraz korzystania z zasobów internetowych, a także przeprowadzania badań empirycznych oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca umiejętność formatowania tekstu naukowego i podawania referencji w tekście naukowym oraz korzystania z zasobów internetowych, a także przeprowadzania badań empirycznych oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niewystarczająca umiejętność formatowania tekstu naukowego i podawania referencji w tekście naukowym oraz korzystania z zasobów internetowych, a także przeprowadzania badań empirycznych oraz kompetencje personalne i społeczne
Literatura
4. Zalecana lista lektur
Atteslander, Peter (122008): Methoden der empirischen Sozialforschung. Berlin : Erich Schmidt Verlag.
Babiński, Grzegorz (1997a): Etapy procesu badawczego. In: Malikowski, Marian / Niezgoda, Marian (red.): Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 1. Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie : Tyczyn. 300-313. (Wiederabdruck von: Babiński, Grzegorz (1980a): Etapy procesu badawczego. In: Babiński, Grzegorz (red.): Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych. (= Skrypty Uczelniane – Uniwersytet Jagielloński 340). Kraków : Uniwersytet Jagielloński. 19-34.)
Babiński, Grzegorz (1997b): Pomiar w naukach społecznych. Problemy ogólne i zasady budowania skal. In: Malikowski, Marian / Niezgoda, Marian (red.): Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 1. Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie : Tyczyn. 274-299. (Wiederabdruck von: Babiński, Grzegorz (1980b): Pomiar w naukach społecznych. Problemy ogólne i zasady budowania skal. In: Babiński, Grzegorz (red.): Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych. (= Skrypty Uczelniane – Uniwersytet Jagielloński 340). Kraków : Uniwersytet Jagielloński. 121-151.)
Babiński, Grzegorz (1997c): Pytania kwestionariuszowe: podstawowe podziały i typologie. In: Malikowski, Marian / Niezgoda, Marian (red.): Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 1. Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie : Tyczyn. 391-408. (Wiederabdruck von: Babiński, Grzegorz (1984): Pytania kwestiona-riuszowe: podstawowe podziały i typologie. In: Wasilewski, Jacek (red.): Wybrane zagadnienia metodologiczno-teoretyczne badań socjologicznych. (= Skrypty Uczelniane – Uniwersytet Jagielloński 473). Kraków : Uniwersytet Jagielloński. 53-73.)
Babiński, Grzegorz (1997d): Zmienne i ich rola w badaniach socjologicznych. In: Malikowski, Marian / Niezgoda, Marian (red.): Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 1. Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie : Tyczyn. 249-272. (Wiederabdruck von: Babiński, Grzegorz (1980c): Zmienne i ich rola w badaniach socjologicznych. In: Babiński, Grzegorz (red.): Wybrane zagadnienia z metodologii socjologicznych badań empirycznych. (= Skrypty Uczelniane – Uniwersytet Jagielloński 340). Kraków : Uniwersytet Jagielloński. 35-63.)
Bamberger, Kornelius (82003): SPSS Grundlagen. Einführung anhand der Version 11. Hannover : Regionales Rechenzentrum für Niedersachsen / Universität Hannover.
Brinker, Klaus (72010): Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin : Erich Schmidt Verlag.
Brosius, Hans-Bernd / Koschel, Friederike (22003): Methoden der empirischen Kommunikationsforschung. Eine Einführung. (= Reihe: Studienbücher zur Kommunikations- und Medienwissenschaft). Wiesbaden : Westdeutscher Verlag.
Burgert, Derik / Stolze, Henning (2003): Statistik mit SPSS. Skriptum zur Vorlesung und Übung. Lüneburg : Universität Lüneburg, Fachbereich Wirtschafts- und Sozialwissenschaften, Forschungsinstitut Freie Berufe.
Flick, Uwe (21996): Qualitative Forschung. Theorie, Methoden, Anwendung in Psychologie und Sozialwissen-schaften. (= Rowohlts Enzyklopädie). Reinbek bei Hamburg : Rowohlt.
Freisleben, Bernhard / Grauer, Manfred / Kelter, Udo (1999): Methoden und Werkzeuge zur rechnergestützten medienwissenschaftlichen Analyse : Berichte zum Projektjahr 1998 - Ergebnisse und Ausblicke. Siegen : Universität-GH-Siegen.
Magnucki, Krzysztof / Stryjski, Roman (1998): Zastosowania technik komputerowych : wybrane zagadnienia. Zielona Góra : Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego.
Mayntz, Renate / Holm, Kurt / Hübner, Peter (1969): Einführung in die Methoden der empirischen Soziologie. Köln ; Opladen : Westdeutscher Verlag.
Shim, Jae K. / Siegel, Joel G. / Chi, Robert (1999): Technologia informacyjna. Dom Wydawniczy ABC.
Sikorski, Witold (2004): Podstawy technik informatycznych. Warszawa : Mikom.
Sosnowski, Adam (1997): Obserwacja uczestnicząca. Osiągnięcia i perspektywy. In: Malikowski, Marian / Niezgoda, Marian (red.): Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 2. Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie : Tyczyn. 22-31. (Wiederabdruck von Sosnowski, Adam (1985): Obserwacja uczestnicząca. Osiągnięcia i perspektywy. In: Lutyńska, Krystyna (red.): Z metodologii i metodyki socjologicznych badań terenowych. (= Zeszyt 10). Warszawa : Instytut Filozofii i Socjologii PAN. 125-138.)
Wejland, Andrzej P. (1997): Kwestionariusz. In: Malikowski, Marian / Niezgoda, Marian (red.): Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 1. Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie: Tyczyn. 370-396. (Wiederabdruck von: Wejland, Andrzej P. (1992): Kwestionariusz. In: Daniłowicz, Paweł / Sawiński, Zbigniew / Sztabiński, Franciszek / Sztabiński, Paweł B. / Wejland, Andrzej P. (red.): Podręcznik socjologicznych badań ankietowych. Warszawa : Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. 51-81.)
Zaczyński, Władysław (1997): Z obserwacji uczestniczącej w badaniach środowiskowych. In: Malikowski, Marian / Niezgoda, Marian (red.): Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów. Tom 2. Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie: Tyczyn. 14-21.(Wiederabdruck von Zaczyński, Władysław (1975): Z obserwacji uczestniczącej w badaniach środowiskowych. In: Wroczyński, Ryszard / Pilch, Tadeusz (red.): Metodologia pedagogiki społecznej. Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich. 159-169.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: