Wybrane tendencje w badaniach literackich 09-TBLI-11
Definicja i działy literaturoznawstwa oraz tendencje w badaniach literaturoznawczych w perspektywie historycznej
Zwrot pozytywistyczny i antypozytywistyczny oraz ich konsekwencje dla badań literaturoznawczych
Główne założenia formalizmu rosyjskiego i strukturalizmu oraz analiza baśni ludowej według W. Proppa i A. Greimasa
M. Bachtin i zjawiska polifonii, karnawalizacji i chronotopu – lektura fragmentu współczesnej powieści i próba jej analizy z zastosowaniem kategorii
Bachtinowskich
Formalizm amerykański i pojęcia języka poetyckiego, uważnej lektury i błędu intencji – analiza w oparciu o wybrane utwory poetyckie
Semiotyka w ujęciu R. Barthesa (teoria mitu) i U. Eco (intencjonalność autora, dzieła i czytelnika). Związki literaturoznawstwa z językoznawstwem (F. de Saussure)
Poststrukturalizm jako wyraz kryzysu strukturalizmu: Derridiańska krytyka struktury i znaku i Barthesowska „śmierć autora”
Nurt badań feministycznych w literaturoznawstwie: feminizm pierwszej, drugiej i trzeciej fali. Pojęcia ginokryki, arachnologii i ecriture feminine. Lektura współczesnego opowiadania i próba jego analizy z zastosowaniem niektórych pojęć właściwych badaniom feministycznym
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:
Zna i potrafi wymienić najważniejsze tendencje w badaniach literackich i ich przedstawicieli
Umie zastosować wybrany model analizy dzieła na przykładzie przedłożonym przez wykładowcę
Posługuje się podstawową terminologią fachową stosowaną w opisie literackim
Jest świadom wielowymiarowego charakteru dzieła literackiego, jego kontekstu społeczno-kulturowego oraz powiązania literaturoznawstwa z innymi naukami humanistycznymi
Analizuje i interpretuje niektóre teksty literackie za pomocą aparatu pojęciowego właściwego dla literaturoznawstwa
Zna podstawowe dziedziny literaturoznawstwa oraz ich rozwój w perspektywie historycznej
Kryteria oceniania
5,0 – bardzo dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich oraz wybranych literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych
4,5 – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami
4,0 – dobra znajomość zagadnień dotyczących analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich, niewielkie braki w znajomości wybranych literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych
3,5 – zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego, badań i teorii literackich, pewne braki w wiedzy szczegółowej na temat literaturoznawczych modeli analityczno-interpretacyjnych, wyraźne braki w rozumieniu procesów historycznoliterackich
3,0 – znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii literackich na dostatecznym (minimalnie wymaganym) poziomie, przewaga wiedzy o charakterze encyklopedycznym nad rozumieniem procesów historycznoliterackich, wyraźne braki w wiedzy
2,0 – niedostateczna znajomość tematyki dotyczącej analizy dzieła literackiego oraz badań i teorii literackich, niepełna wiedza typu encyklopedycznego ze znaczącymi błędami merytorycznymi, brak rozumienia procesów historycznoliterackich
Literatura
Burzyńska, A.; Markowski, M. P. (red.). 2006. Teorie literatury XX wieku. Antologia. Znak.
Burzyńska, A.; Markowski, M. P. (red.). 2006. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Znak.
Chrząstowska B., Wysłouch S.1999. Poetyka stosowana. WSiP.
Culler, J. 2002. Teoria literatury (przeł. M. Bassaj). Prószyński i S-ka.
Głowiński, M. (red.). 2004. Narratologia. Słowo/Obraz/Terytoria.
Kaniewska, B.; Legeżyńska, A. 2005, Teoria literatury. Wydawnictwo UAM.
Korwin-Piotrowska, D. 2011. Poetyka. Wydawnictwo UJ.
Mitosek, Z. 2003. Teorie badań literackich. PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: