Seminarium specjalizacyjne - literatura 09-Semspeclit-34
- refleksja nad różnorodnością literackich i poetyckich przedstawień Sycylii obecnych w twórczości XX i XXI wiecznych autorów piszących w języku włoskim, jak i w dialekcie
- nakreślenie kontekstu historyczno-społeczno-gospodarczego wyspy, będącego kluczem do interpretacji wybranych utworów poetyckich, jak i tych pisanych prozą
- przedstawienie różnych aspektów szeroko pojmowanej sycylijskości i próba jej dekonstrukcji w oparciu o lekturę tekstów krytycznych i źródłowych
- analiza wyspiarskiej rzeczywistości, jej paradoksów i sprzeczności w świetle omawianych utworów
- zwrócenie uwagi na specyficzne dla literatury i poezji sycylijskiej zabiegi mitologizacji i demitologizacji
- próba refleksji nad literackim i poetyckim pejzażem wyspy rozumianym jako doświadczenie granicy
- „nowi” autorzy sycylijscy – zapoznanie się ze specyfiką literaturą nowego pokolenia pisarzy sycylijskich
- zwrócenie uwagi na obecność Sycylii w sztukach wizualnych (malarstwo: Guttuso, Guccione, Iudice; fotografia: Ferdinando Scianna, Letizia Battaglia)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
- student zna kontekst historyczno-społeczno-gospodarczy wyspy
- potrafi analizować utwory pisane wierszem i prozą w odniesieniu do kontekstu sycylijskiej rzeczywistości
- potrafi zdefiniować takie pojęcia jak: sicilianità, sicilitudine, isolitudine, insularità, corda pazza, corda greca odnosząc się do poznanych utworów
- jest w stanie wyodrębnić motywy i tropy charakterystyczne dla współczesnej poezji sycylijskiej
- potrafi wskazać na cechy charakterystyczne literatury tworzonej w XXI wieku przez tzw. "nuovi scrittori siciliani"
- potrafi wskazać na różnorodne przedstawienie obrazu wyspy w sztukach wizualnych
Kryteria oceniania
obecność, aktywnośc podczas zajęć, prezentacja, analiza tekstów w grupie, egzamin
Literatura
1) Emilio Isgrò, Il brindisi all’amico infame, Nino Aragno editore, Torino, 2003.
2) Jolanda Insana, La turbativa d’incanto, Garzanti, Milano, 2012.
3) Nino De Vita, Cutusìu, Cùntura, Òmini - frammenti
4) Vitaliano Brancati, Il bell’Antonio, Mondadori, Milano, 2001.
5) Giuseppe Tomasi di Lampedusa, I racconti, Feltrinelli, Milano, 2012.
6) Vincenzo Consolo, Lo spasimo di Palermo, Mondadori, Milano, 2000.
7) Cacciatore, Gebbia, Palazzotto, Fotofinish, Einaudi, Torino, 2011.
8) Davide Enia, Così in terra, Baldini&Castoldi, Milano, 2012; Uomini e pecore, EDT, Torino, 2014.
Literatura uzupełniająca:
1) Matteo Collura, Isola senza ponte, Longanesi, Milano, 2007.
2) Matteo Collura, In Sicilia, Longanesi, Milano, 2004.
3) Matteo Collura, Sicilia. La fabbrica del mito, Longanesi, Milano, 2013.
4) Anna Tylusińska-Kowalska, Literacki pejzaż Sycylii, DiG, Warszawa, 2011.
5) Peter Robb, Sycylijski mrok, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: