Seminarium magisterskie językoznawcze 09-Semgrjęz-14
Przedmiotem zajęć są:
Podstawowe pojęcia z zakresu etnolingwistyki i językoznawstwa kognitywnego.
Wprowadzenie do metodologii badań etnolingwistycznych i tych z zakresu językoznawstwa kognitywnego.
Powiązania języka, społeczeństwa i kultury.
Interkulturowość i kompetencja interkulturowa.
Elementy kulturowe.
Pozyskiwanie materiałów korpusowych.
Analiza omawianych tekstów oraz dyskusja mają na celu przygotowanie studenta do samodzielnych badań naukowych nad współczesnym językiem włoskim.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: obowiązkowe | W cyklu 2021/SZ: obowiązkowe | Ogólnie: fakultatywne | W cyklu 2019/SZ: obowiązkowe | W cyklu 2020/SZ: obowiązkowe |
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
jest przygotowany do określenia swoich zainteresowań badawczych w zakresie języka włoskiego,
zna różne podejścia stosowane w analizie językoznawczej i dobiera do nich odpowiednią terminologię,
potrafi samodzielnie wyszukać literaturę potrzebną do zorientowania się w badaniach naukowych oraz dokonać jej wyboru odpowiednio do tematyki,
rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę,
prawidłowo interpretuje treści zawarte w pracach naukowych,
pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym,
korzysta z różnych opracowań, dostrzega relacje między tradycyjnym opisem a pewnymi formalizmami,
rozpoznaje kryteria doboru odpowiedniego materiału do badań,
wie, że korpus badawczy musi być reprezentatywny dla analizowanego zjawiska,
potrafi rozpoznawać i opisywać różne typy tekstów (specjalistyczne, medialne itp.) i charakteryzować je w terminach językoznawczych,
na podstawie zdobytej wiedzy, student określa swój korpus badawczy oraz potrafi przeanalizować wybrane zjawiska prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; rozpoznaje w nich elementy analityczne, syntetyczne oraz sprawozdawcze.
Kryteria oceniania
Metody:
-przedstawienie problemu,
-dyskusja
-rozwiązywanie problemu
-synteza tekstów naukowych
-weryfikacja wiedzy-sprawdzian pisemny.
Kryteria:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacje wyników analizy)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
- umiejętność wyszukania fachowej literatury
- umiejętność wyjaśniania i argumentowania
- lektura tekstów naukowych
- współpraca z kolegami (praca w grupach w czasie zajęć)
-sprawdzian pisemny weryfikujący znajomość omówionych zagadnień i terminologii.
Skala ocen:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Skala ocen:
0 – 59, 5 % pkt – ndst,
60 – 68 % pkt – dst,
68,5 – 75 % pkt – dst plus,
75,5 – 83 % pkt – db,
83,5 – 91 % pkt – db plus,
91,5- 100 % pkt – bdb
Praktyki zawodowe
----
Literatura
-Bartmiński, J., Panasiuk, J. (1993), Stereotypy językowe, in: J. Bartmiński (a c.di), Współczesny język polski, Wrocław, Wrocławska Drukarnia Naukowa, s. 363-387.
-Sapir E. (1978) Język, kultura, osobowość, Warszawa: PIW.
-Tokarski R.,1993, Słownictwo jako interpretacja świata, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Wrocław, s. 335-362.
-Whoorf B. L. (1981), Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa: PIW.
-Wierzbicka A. (2007), Wprowadzenie, w: A.Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa, WUW, s.15-56.
-Wierzbicka A. (2007), Słownictwo jako wzór do etnosocjologii i psychologii kultury. Wzorce “przyjaźni” w różnych kulturach, w: A.Wierzbicka, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa, WUW, s. 72-238.
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
- |
W cyklu 2021/SZ:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: