Składnia języka niemieckiego 09-SYNw-ZL11
Obszar badawczy składni języka niemieckiego. Funkcje składniowe i kategorie morfologiczne. Metodologia. Wybrane współczesne teorie składniowe. Walencja. Topologiczny model zdania. Szyk wyrazów w języku niemieckim. Zdania złożone. Analiza zdań wielokrotnie złożonych języka niemieckiego.
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
student orientuje się w terminologii z zakresu składni języka niemieckiego; posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową w zakresie składni języka niemieckiego; na podstawie zdobytej wiedzy rozpoznaje i ocenia zjawiska w danym zakresie, wskazuje na zróżnicowane struktury języka; samodzielnie korzysta ze słowników syntaktycznych (walencyjnych) języka niemieckiego; umiejętnie stosuje terminologię w celach analitycznych na zajęciach oraz w kontaktach z ekspertami z danej dziedziny; potrafi analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk językowych i struktur składniowych języka; posługuje się głównymi współczesnymi teoriami składni języka niemieckiego; ma świadomość konieczności ciągłej aktualizacji posiadanej wiedzy i umiejętności w kontekście wykonywanego zawodu
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach; pisemne kolokwia podczas konwersatoriów, których średnia ocen stanowić będzie ocenę zaliczeniową konwersatorium; pisemny egzamin z pytaniami otwartymi i zadaniami praktycznymi obejmujący wykłady i konwersatoria
Literatura
Czochralski, Jan: Gramatyka niemiecka dla Polaków, Warszawa 1998. Darski, Józef: Deutsche Grammatik. Ein völlig neuer Ansatz, Frankfurt am Main 2010. Duden. Die Grammatik, Mannheim 2008. Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim: Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländer-unterricht. München et al. 2005. Jung, Walter: Grammatik der deutschen Sprache. Leipzig 1955. Pittner, Karin/Berman, Judith: Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. Tübingen 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: