Seminarium specjalizacyjne - tekst, kultura, społeczeństwo 2 09-SSTKS2-1MH-13
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Studia nad tożsamością i płcią kulturową. Teoretyczne podstawy analizy twórczości kobiet.
Historia literatury autorstwa kobiet w Hiszpanii
Patriarchat: męska dominacja i mechanizmy podległości. Na podstawie tekstów Pierre’a. Bourdieu oraz twórczości literackiej Rosy Regás.
Udomowienie kobiet. Przestrzenie kobiecego doświadczenia: małżeństwo, rodzina, macierzyństwo. Na postawie tekstów Germain Greer oraz twórczości literackiej Soledad Puértolas.
Ciało kobiece jako przedmiot manipulacji kultury. Mit i przymus urody. Na postawie tekstów Naomi Wolf oraz twóczości literackiej Almudeny Grandes.
Mit miłości romantycznej. Na postawie tekstów Gilles’a Lipovetsky’ego oraz twórczości literackiej Mariny Mayoral.
Figura matki. Doświadczenie macierzyństwa. Ambiwalencje uczuciowe w relacji matka-córka. Na postawie tekstów Adrienne Rich oraz twórczości literackiej Lucii Etxebarrii.
Emancypacja. Feminizm. Alternatywne figury kobiecości. Na postawie tekstów Gilles’a Lipovetsky’ego oraz twórczości literackiej Any Rossetti.
Przemiany intymności. Transgresja w obrębie moralności i praktyk seksualnych. Na postawie tekstów Anthony’ego Giddensa oraz twórczości literackiej Flavii Company .
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Potrafi nakreślić w sposób pogłębiony zjawiska historyczne, społeczne i kulturowe odnoszące się do problematyki płci kulturowej ze szczególnym uzwględnieniem kultury hiszpańskiej;
Potrafi wskazać arcydzieła i kluczowe utwory literackie autorstwa kobiet w Hiszpanii, zreferować ich problematykę oraz kształt estetyczny z życiem terminologii literaturoznawczej
Identyfikuje i objaśnia kluczowe zjawiska, tematy i pojęcia związane literaturą hiszpańską autorstwa kobiet
Wykorzystuje poznane metodologie badawcze w odniesieniu do dzieł literackich i filmowych autorstwa kobiet w kontekście kultury hiszpańskiej
Potrafi formułować i uzasadniać własne sądy krytyczne w oparciu o teksty i wytwory kultury innych autorów, których prace dotyczą tematyki zajęć; umie poszerzać swoje umiejętności badawcze
Umiejętnie korzysta ze źródeł bibliograficznych dotyczących literatury przedmiotu
Komunikuje się i współpracuje w grupie
Wykazuje wiedzę i wrażliwość związaną z kulturowymi procesami kształtowania i manifestowania tożsamości społecznej i indywidualnej, z zagadnieniami dotyczącymi heterogeniczności historyczno-społeczno-kulturowej
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Kolowim pisemne.
Dodatkowe sposoby:
- obecność na zajęciach
- przeczytanie zadanych i omawianych tekstów
- aktywny udział w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane tematy
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- praca pisemna w formie eseju krytycznego na zadany temat
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Bibliografia teoretyczna:
BOURDIEU, Pierre (2000 [1998]). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama
GIDDENS, Anthony (2004 [1992]). La transformación de la intimidad. Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas. Madrid: Cátedra.
GREER, Germaine (2000 [1996]). La mujer completa. Barcelona: Kairós.
LIPOVETSKY, Gilles (1999 [1997]). La tercera mujer. Barcelona: Anagrama.
RICH, Adrienne (1996a [1976]). Nacemos de mujer. La maternidad como experiencia y como institución. Madrid: Cátedra.
WOLF, Naomi (1991 [1990]). El mito de la belleza. Barcelona: Emecé.
Bibliografia literacka:
ETXEBARRIA, Lucía (1997). Amor, curiosidad, prozac y dudas. Barcelona: Plaza & Janés.
GOPEGUI, Belén (1998). La conquista del aire. Barcelona: Anagrama.
GRANDES, Almudena (1996) Modelos de mujer. Barcelona: Tusquets.
GRANDES, Almudena (2005 [1989, 2004]). Las edades de Lulú. Barcelona: Tusquets
MAYORAL, Marina (1994). Recóndita armonía. Madrid: Santillana.
MONMANY, Mercedes (ed.) (1999). Vidas de mujer. Madrid: Alianza (antologia opowiadań).
PUÉRTOLAS, Soledad (2002 [1989]). Queda la noche. Barcelona: Anagrama.
TUSQUETS, Esther (2005 [1978]). El mismo mar de todos los veranos. Barcelona: Anagrama.
VV.AA. Mujeres al alba. Pról. de Victoria Camps. Madrid: Alfaguara (antologia opowiadań).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: