Seminarium specjalizacyjne - praktyka komentarza tekstu literackiego 09-SSPKTL-5LH-11
Charakterystyka ogólna tekstu (tekst na tle epoki, prądów literackich, tendencji artystycznych)
Analiza planu treści (narrator, punkt widzenia, świat przedstawiony, fabuła, bohater).
Analiza środków wyrazu dzieła literackiego na poziomie foniczno-fonologiznym, morfosyntaktycznym i semantycznym
Wybrane zagadnienia dotyczące kompozycji i technik utworu narracyjnego (monolog wewnętrzny, Bildungsroman, czas i przestrzeń)
Przegląd wybranych teorii literaturoznawczych XX i XXI wieku (na przykładzie tekstów literackich), takich jak: psychoanaliza, poststrukturalizm i dekonstrukcja, nowy historyzm, krytyka feministyczna, studia nas męskością.
Praca z tekstem literackim: ustalenie celu analizy, wybór założeń metodologicznych i ich zastosowanie w kolejnych etapach komentarza tekstu
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
wyjaśnia omówione terminy z dziedziny literaturoznawstwa
przeprowadza analizę tekstu literackiego na poziomie planu treści i środków wyrazu
stosuje terminologię literaturoznawczą w przeprowadzanej analizie tekstu literackiego oraz zna różnice między systemem terminologicznym polskojęzycznym i hiszpańskojęzycznym
rozróżnia i charakteryzuje wybrane metody badań literackich.
formułuje cele analizy tekstu literackiego dla potrzeb pracy licencjackiej
korzysta ze źródeł literaturowych
formułuje uprawomocnione sądy dotyczące omówionych zagadnień
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
Projekt
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
BURZYŃSKA, A., Anty-teoria literatury, Kraków, Universitas, 2006.
CABO ASEGUINOLAZA, F. y RÁBADE VILLAR, M. do C., Manual de Teoría de la Literatura, Madrid, Castalia, 2006.
CUESTA ABAD, J.M. y JIMÉNEZ HEFFERNAN, J. (eds.), Teorías literarias del siglo XX, Madrid, Akal, 2005.
CULLER, J., Breve introducción a la teoría literaria, Barcelona, Crítica, 2000.
DÍEZ BORQUE, J.M., Comentario de textos literarios, Madrid, Playor, 1982
GARCÍA BERRIO, A. y HERNÁNDEZ FERNÁNDEZ, Mª. T., Crítica literaria. Iniciación al estudio de la literatura, Madrid, Cátedra, 2004.
GARRIDO DOMÍNGUEZ, A., El texto narrativo, Madrid, Editorial Síntesis, 1996
GÓMEZ REDONDO, F., Manual de Crítica Literaria contemporánea, Castalia, 2008
MARKOWSKI, M.P., Teorie literatury XX wieku, Kraków, Znak, 2006.
SELDEN, R. (ed.), Historia de la crítica literaria del siglo XX: del formalismo al postestructuralismo, Madrid, Akal, 2010.
VV.AA, The Cambridge History of Literary Criticism, Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: