Seminarium specjalizacyjne literaturoznawcze - egzamin 09-SSLe-1MW-14
Na program seminarium składają się następujące bloki tematyczne:
- Ogólna problematyka historii kobiet epok dawnych. Wpływ dawnych autorów włoskich na pogłębienie refleksji nad społeczną rolą kobiet i wzorcami kobiecości.
- Renesansowa debata na temat godności kobiet, równości płci i działalności kobiet w sferze publicznej (polityka, religia, nauka, kultura i sztuka). Lektura wybranych tekstów Boccaccia, De Pisan, Castiglionego, Galeazza Capry, Veroniki Franco, Tassa, Moderaty Fonte, Lucrezii Marinelli.
- Renesansowa polemika na temat wzorców kobiecych cech i zachowań oraz ról społecznych. Lektura wybranych tekstów Castiglionego, Piccolominiego, Dolcego, Firenzuoli, Aretina.
- Querelle du mariage, status i rola kobiety w rodzinie. Lektura wybranych tekstów Francesca Barbaro, Albertiego, Machiavellego, Vittori Colonny, Ariosta, Tassa i Stefana Guazzo.
- XVI-wieczne literatki, autorki wierszy, dramatów i traktatów. Lektura wybranych tekstów Colonny, Gaspary Stampy, Veroniki Franco, Laury Battiferri, Isabelli Andreini, Moderaty Fonte, Lucrezii Marinelli.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
1) orientuje się w problematyce historii kobiet epok dawnych
2) zna kontekst historyczny, społeczny i kulturowy renesansowego piśmiennictwa włoskiego poświęconego kobietom i kobiecości
3) rozumie najważniejsze teksty źródłowe poświęcone tej tematyce, widzi powiązania między tekstami (polemika, ewolucja pojęć), ich uwarunkowania ideologiczne
4) potrafi analizować i interpretować teksty z epoki
5) potrafi korzystać w sposób krytyczny z literatury przedmiotu, formułować problemy badawcze, argumentować, dokonywać syntezy
6) potrafi pracować w grupie i prezentować ustnie wyniki pracy.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Lektura i analiza utworów, krytyczne opracowanie literatury przedmiotu, elementy wykładu, dyskusja w grupie, prezentacja pisemna i ustna wyników pracy, prezentacja multimedialna.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć (przynoszenie przekazanych materiałów, znajomość wyznaczonych tekstów)
- przygotowanie referatu/prezentacji na wybrany temat
- aktywność w czasie dyskusji i pracy w grupach
Literatura
(I) Teksty źródłowe:
Giovanni Boccaccio, De mulieribus claris (volgarizzato da Donato Albanzani da Casentino)
Christine de Pisan, Le Livre de la cité des dames (trad. La città delle dame)
Francesco Barbaro, Prudentissimi et gravi documenti circa l'elettion della moglie
Leon Battista Alberti, I libri della famiglia
Niccolò Machiavelli, Belfagor
Baldassarre Castiglione, Il libro del cortegiano
Galeazzo Capra, Della eccellenza et dignità della donna
Agnolo Firenzuola, Delle bellezze delle donne
Lodovico Dolce, Dialogo della institution delle donne secondo li tre stati
Alessandro Piccolomini, La Raffaella, ovvero Dialogo de la bella creanza de le donne
Alessandro Piccolomini, Instituzione di tutta la vita dell’uomo nato nobile
Pietro Aretino, Ragionamento della Nanna e dell’Antonia
Lodovico Ariosto, Satira V
Lodovico Ariosto, Orlando furioso
Torquato Tasso, Della virtù femminile e donnesca
Stefano Guazzo, La civil conversazione
Vittoria Colonna, Gaspara Stampa, Veronica Franco - poesie scelte
Moderata Fonte, Il merito delle donne
Lucrezia Marinelli, Le nobiltà et eccellenze delle donne et i diffetti e mancamenti de gli huomini
(II) Opracowania:
Donna, disciplina, creanza cristiana dal XV al XVI secolo, a cura di Gabriella Zarri, Roma 1996.
Nel cerchio della Luna. Figure di donna in alcuni testi del XVI secolo, Venezia 1983.
Bock Gisela, Le donne nella storia europea: dal medioevo ai nostri giorni, Roma-Bari 2006.
De Matteis Maria, Idee sulla donna nel Medioevo: fonti e aspetti giuridici, antropologici, religiosi, sociali e letterari della condizione femminile, Bologna 1982.
Furlan Francesco, La donna, la famiglia, l’amore tra medioevo e rinascimento, Firenze 2004.
King Margaret L., Le donne nel Rinascimento, Roma-Bari 1991.
Loba Anna, Enseignement de Prudence: réflexions sur le mariage de Christine de Pizan à Érasme, “Romanica Cracoviensia”, Kraków 2010, pp. 47-56.
Partyka Joanna, „Żona wyćwiczona”. Kobieta pisząca w kulturze XVI i XVII wieku, Warszawa 2004.
Pietrzak-Thébault Joanna, Isabella Cortese – czyli alchemia urody. Kobiece piękno w traktatach włoskich XVI w., “Colloquia Litteraria”, 2009, n. 1.
Sberlati Francesco, Dalla donna di palazzo alla donna di famiglia: Pedagogia e cultura femminile tra Rinascimento e Controriforma, “I Tatti Studies in the Italian Renaissance”, 1997, vol. 7, pp. 119-174.
Vecchio Silvana, La buona moglie, in: Georges Duby, Michelle Perrot, Storia delle donne. Il Medioevo, a cura di Christine Klapisch-Zuber, Roma-Bari 1991, pp. 129-165.
Wojtkowska-Maksymik Marta, Miłość i kobieta w przestrzeni dworu w Il Libro del Cortigiano (1528) Baldassara Castiglionego oraz Dworzaninie polskim (1566) Łukasza Górnickiego, in: Amor vincit omnia. Erotyzm w literaturze staropolskiej, red. R. Krzywy, Warszawa 2008, pp. 87 - 88.
Zancan Marina, La donna, in: Letteratura italiana, a cura di A. Asor Rosa, vol. V: Le questioni, Torino 1986, pp. 765-827.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: