Seminarium specjalizacyjne literaturoznawcze 2 09-SSL2-3MW-34
Progetto Sicilia
- refleksja nad różnorodnością literackich i poetyckich przedstawień Sycylii obecnych w twórczości XX i XXI wiecznych autorów piszących w języku włoskim, jak i w dialekcie
- nakreślenie kontekstu historyczno-społeczno-gospodarczego wyspy, będącego kluczem do interpretacji wybranych utworów poetyckich, jak i tych pisanych prozą
- przedstawienie różnych aspektów szeroko pojmowanej sycylijskości i próba jej dekonstrukcji w oparciu o lekturę tekstów krytycznych i źródłowych
- analiza wyspiarskiej rzeczywistości, jej paradoksów i sprzeczności w świetle omawianych utworów
- zwrócenie uwagi na specyficzne dla literatury i poezji sycylijskiej zabiegi mitologizacji i demitologizacji
- próba refleksji nad literackim i poetyckim pejzażem wyspy rozumianym jako doświadczenie granicy
- „nowi” autorzy sycylijscy – zapoznanie się ze specyfiką literaturą nowego pokolenia pisarzy sycylijskich
- zwrócenie uwagi na obecność Sycylii w sztukach wizualnych (malarstwo: Guttuso, Guccione, Iudice; fotografia: Ferdinando Scianna, Letizia Battaglia)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student zna kontekst historyczno-społeczno-gospodarczy wyspy
- potrafi analizować utwory pisane wierszem i prozą w odniesieniu do kontekstu sycylijskiej rzeczywistości
- potrafi zdefiniować takie pojęcia jak: sicilianità, sicilitudine, isolitudine, insularità, corda pazza, corda greca odnosząc się do poznanych utworów
- jest w stanie wyodrębnić motywy i tropy charakterystyczne dla współczesnej poezji sycylijskiej
- potrafi wskazać na cechy charakterystyczne literatury tworzonej w XXI wieku przez tzw. "nuovi scrittori siciliani"
- potrafi wskazać na różnorodne przedstawienie obrazu wyspy w sztukach wizualnych
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywność, udział w dyskusjach
- prezentacja na zadany temat
- indywidualna analiza tekstów
- analiza wybranych tekstów w grupach
- egzamin w sesji zimowej (próg procentowy 70%)
1) warunki i tryb odbywania zajęć dydaktycznych: zajęcia odbywają się co tydzień, w każdą środę o godzinie 15:00, w sali 8A; warunkiem uczestnictwa jest rejestracja w systemie Usos oraz przygotowanie do zajęć
2) warunki usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności na zajęciach: dopuszczalne są dwie nieobecności usprawiedlliwione lub nie; w przypadku większej absencji należy w ciągu 2 tygodni od momentu powrotu na uczelnię w sposób ustalony z prowadzącym nadrobić zaległości podczas dyżuru (środa 16.40-17.40, 318A)
3) warunki i tryb uzyskiwania zaliczenia: warunkiem otrzymania zaliczenia jest frekwencja, aktywność, prezentacja/referat przygotowana/y w j.włoskim, otrzymanie pozytywnej oceny z egzaminu (3 pytania otwarte dotyczące omawianych tekstów; próg procentowy: 70%
4) termin składania egzaminu pisemnego: 09.02.2015;
5) tryb ogłaszania wyników egzaminu: wyniki zostaną wpisane do systemu USOS do dnia 11.02.2015
Literatura
1) Emilio Isgrò, Il brindisi all’amico infame, Nino Aragno editore, Torino, 2003.
2) Jolanda Insana, La turbativa d’incanto, Garzanti, Milano, 2012.
3) Nino De Vita, Cutusìu, Cùntura, Òmini - frammenti
4) Vitaliano Brancati, Il bell’Antonio, Mondadori, Milano, 2001.
5) Giuseppe Tomasi di Lampedusa, I racconti, Feltrinelli, Milano, 2012.
6) Vincenzo Consolo, Lo spasimo di Palermo, Mondadori, Milano, 2000.
7) Cacciatore, Gebbia, Palazzotto, Fotofinish, Einaudi, Torino, 2011.
8) Davide Enia, Così in terra, Baldini&Castoldi, Milano, 2012; Uomini e pecore, EDT, Torino, 2014.
Literatura uzupełniająca:
1) Matteo Collura, Isola senza ponte, Longanesi, Milano, 2007.
2) Matteo Collura, In Sicilia, Longanesi, Milano, 2004.
3) Matteo Collura, Sicilia. La fabbrica del mito, Longanesi, Milano, 2013.
4) Anna Tylusińska-Kowalska, Literacki pejzaż Sycylii, DiG, Warszawa, 2011.
5) Peter Robb, Sycylijski mrok, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: