Seminarium specjalizacyjne - literaturoznawstwo 1 09-SSL1-1MH-13
Treści programowe dla przedmiotu:
Wybrane tematy badawcze literaturoznawcze
Źródła informacji odpowiednie dla pracy monograficznej
Współczesne formy interpretacji tekstu artystycznego oraz ich znaczenie dla badań literaturoznawczych
Terminologia literaturoznawcza
Techniki analizy tekstów literackich
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
1/ Charakteryzuje metodologię analizy tekstów narracyjnych
2/ Analizuje teksty narracyjne
3/ Posługuje się podstawowymi terminami dotyczącymi krytyki i analizy literackiej
/ Objaśnia najważniejsze elementy cultural studies
5/ Identyfikuje określone produkcje audiowizualne hiszpańskie
6/ Rozpoznaje i charakteryzuje konkretne nurty artystyczne związane z literaturą i produkcją audiowizualną w Hiszpanii
7/ Charakteryzuje myśl związaną z twórczością literacką i audiowizualną w świecie hiszpańskojęzycznym
8/ Szacuje kultury obcojęzyczne
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Egzamin pisemny (40%)
Kolokwium ustne (40%)
Ćwiczenia jako praca domowa (20%)
Terminy testu pisemnego:
- 15.02.2021, 8.00-9.30 / popr. 17.09.2021, 9:45-11.15, s. 2A
- ogłoszenie wyników odbędzie się w USOSie do 19.02.2021
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Barker, Chris (2008). Cultural Studies: Theory & Practice (3ª ed). Londres: Sage.
Benet, Vicente J. (2012). El cine español: una historia cultural. Barcelona: Paidós.
Bonavitta, Paola & Jimena de Garay Hernández (2019). La casa de papel, Rita y Merlí: entre nuevas narrativas y viejos patriarcados. Investigaciones feministas, 10/1, 207-221.
Cascajosa, Concepción (2016). La cultura de las series. Barcelona: Laertes.
Cascajosa, Concepción (ed.) (2015). Dentro del Ministerio del Tiempo. Madrid: Léeme.
Cascajosa, Concepción & Farshad Zahedi (2016). Historia de la televisión. Valencia: Tirant Humanidades.
Castelló, Enric (2008). Identidades mediáticas: introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: UOC.
Coronado, Carlota & Elena Galán (2015). ¿Tontas y locas?: género y movimientos sociales en la ficción televisiva sobre la transición española. Historia y comunicación social, 20/2, 327-343.
Van Dijk, Teun A. (1999). El análisis crítico del discurso (Manuel González de Ávila, trad.). Anthropos, 186, 23-36.
Genette, Gérard (1989). Figuras III (Carlos Manzano, trad.). Barcelona: Lumen.
González Rosero, Paulina (2019). Análisis del discurso en la serie La casa de papel como cuestionamiento al statu quo del sistema democrático. ComHumanitas, 10/1, 10-25.
Gregori, Alfons (2015). Un terrorisme que no va poder ser: el cas d’El complot dels anells. Studia Romanica Posnaniensia, 42/2, 111-126.
Gubern, Román & al. (2005). Historia del cine español (5ª ed.). Madrid: Cátedra.
Hendrykowski, Marek (2019). Narracja w filmie i ruchomych obrazach. Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM.
López Gutiérrez, María de Lourdes & María Teresa Nicolás Gavilán (2016). El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario. ComHumanitas, 6/1, 22-39.
Martínez Román, Víctor J. (2016). El Ministerio del Tiempo, la introducción de nuevos conceptos en las series españolas. Index.comunicación, 6/2, 337-354.
Molina Gil, Raúl (2017). Sociedad, historia, literatura: El Ministerio del Tiempo como relato fantástico y la vigilancia histórica del sujeto. Cuadernos de Aleph, 9, 155-174.
Pousa, Laura (2017). La voz de una generación: el personaje del hijo en la serie televisiva Cuéntame cómo pasó. En Laia Quílez Esteve & José Carlos Rueda Laffond (ed.). Posmemoria de la Guerra Civil y el franquismo: narrativas audiovisuales y producciones culturales en el siglo XX (59-74). Granada: Comares.
Rebollo-Bueno, Sara (2018). Ficción televisiva y contrahegemonía: análisis de La casa de papel y Vis a Vis. En Maite Donstrup (coord.), Cultura de masas (serializada): análisis simbólico de la ficción (43-56). Sevilla: Egregius.
Ricœur, Paul (2004). Tiempo y narración, I. Configuración del tiempo en el relato histórico (Agustín Neira, trad., 5ª ed.). Madrid: Siglo XXI.
Ricœur, Paul (2008). Tiempo y narración, II. Configuración del tiempo en el relato de ficción (Agustín Neira, trad., 5ª ed.). Madrid: Siglo XXI.
Ricœur, Paul (2009). Tiempo y narración, III. El tiempo narrado (Agustín Neira, trad.). Madrid: Siglo XXI.
Rueda Laffont, José Carlos (2009). ¿Reescribiendo la historia?: una panorámica de la ficción histórica televisiva española reciente. Alpha, 29, 85-104.
Rueda Laffont, José Carlos & Amparo Guerra Gómez (2009). Televisión y nostalgia. The Wonder Years y Cuéntame cómo pasó. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 396-409.
Torre, Toni de la (2016). Historia de las series. Barcelona: Roca Editorial.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: