Seminarium specjalizacyjne - literaturoznawstwo 09-SSL-3MH-33
Metodologia analizy tekstów literackich
Elementy analizy tekstów literackich
Podstawowe terminy dotyczące krytyki i analizy literackiej
Najważniejsze elementy teorii literatury fantastycznejKonkretne nurty artystyczne związane z literaturą fantastyczną, istniejące w literaturze hiszpańskojęzycznej
Myśl i filozofia związana z literacką twórczością fantastyczną w ramach świata hiszpańskojęzycznego
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
1/ Charakteryzuje metodologię analizy tekstów narracyjnych
2/ Analizuje teksty narracyjne
3/ Posługuje się podstawowymi terminami dotyczącymi krytyki i analizy literackiej
/ Objaśnia najważniejsze elementy cultural studies
5/ Identyfikuje określone produkcje audiowizualne hiszpańskie
6/ Rozpoznaje i charakteryzuje konkretne nurty artystyczne związane z literaturą i produkcją audiowizualną w Hiszpanii
7/ Charakteryzuje myśl związaną z twórczością literacką i audiowizualną w świecie hiszpańskojęzycznym
8/ Szacuje kultury obcojęzyczne
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Egzamin pisemny (40%)
Kolokwium ustne (40%)
Ćwiczenia jako praca domowa (20%)
Terminy testu pisemnego:
- 15.02.2021, 8.00-9.30 / popr. 17.09.2021, 9:45-11.15, s. 2A
- ogłoszenie wyników odbędzie się w USOSie do 19.02.2021
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Beletrystyka
Barker, Chris (2008). Cultural Studies: Theory & Practice (3ª ed). Londres: Sage.
Benet, Vicente J. (2012). El cine español: una historia cultural. Barcelona: Paidós.
Bonavitta, Paola & Jimena de Garay Hernández (2019). La casa de papel, Rita y Merlí: entre nuevas narrativas y viejos patriarcados. Investigaciones feministas, 10/1, 207-221.
Cascajosa, Concepción (2016). La cultura de las series. Barcelona: Laertes.
Cascajosa, Concepción (ed.) (2015). Dentro del Ministerio del Tiempo. Madrid: Léeme.
Cascajosa, Concepción & Farshad Zahedi (2016). Historia de la televisión. Valencia: Tirant Humanidades.
Castelló, Enric (2008). Identidades mediáticas: introducción a las teorías, métodos y casos. Barcelona: UOC.
Coronado, Carlota & Elena Galán (2015). ¿Tontas y locas?: género y movimientos sociales en la ficción televisiva sobre la transición española. Historia y comunicación social, 20/2, 327-343.
Van Dijk, Teun A. (1999). El análisis crítico del discurso (Manuel González de Ávila, trad.). Anthropos, 186, 23-36.
Genette, Gérard (1989). Figuras III (Carlos Manzano, trad.). Barcelona: Lumen.
González Rosero, Paulina (2019). Análisis del discurso en la serie La casa de papel como cuestionamiento al statu quo del sistema democrático. ComHumanitas, 10/1, 10-25.
Gregori, Alfons (2015). Un terrorisme que no va poder ser: el cas d’El complot dels anells. Studia Romanica Posnaniensia, 42/2, 111-126.
Gubern, Román & al. (2005). Historia del cine español (5ª ed.). Madrid: Cátedra.
Hendrykowski, Marek (2019). Narracja w filmie i ruchomych obrazach. Poznan: Wydawnictwo Naukowe UAM.
López Gutiérrez, María de Lourdes & María Teresa Nicolás Gavilán (2016). El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario. ComHumanitas, 6/1, 22-39.
Martínez Román, Víctor J. (2016). El Ministerio del Tiempo, la introducción de nuevos conceptos en las series españolas. Index.comunicación, 6/2, 337-354.
Molina Gil, Raúl (2017). Sociedad, historia, literatura: El Ministerio del Tiempo como relato fantástico y la vigilancia histórica del sujeto. Cuadernos de Aleph, 9, 155-174.
Pousa, Laura (2017). La voz de una generación: el personaje del hijo en la serie televisiva Cuéntame cómo pasó. En Laia Quílez Esteve & José Carlos Rueda Laffond (ed.). Posmemoria de la Guerra Civil y el franquismo: narrativas audiovisuales y producciones culturales en el siglo XX (59-74). Granada: Comares.
Rebollo-Bueno, Sara (2018). Ficción televisiva y contrahegemonía: análisis de La casa de papel y Vis a Vis. En Maite Donstrup (coord.), Cultura de masas (serializada): análisis simbólico de la ficción (43-56). Sevilla: Egregius.
Ricœur, Paul (2004). Tiempo y narración, I. Configuración del tiempo en el relato histórico (Agustín Neira, trad., 5ª ed.). Madrid: Siglo XXI.
Ricœur, Paul (2008). Tiempo y narración, II. Configuración del tiempo en el relato de ficción (Agustín Neira, trad., 5ª ed.). Madrid: Siglo XXI.
Ricœur, Paul (2009). Tiempo y narración, III. El tiempo narrado (Agustín Neira, trad.). Madrid: Siglo XXI.
Rueda Laffont, José Carlos (2009). ¿Reescribiendo la historia?: una panorámica de la ficción histórica televisiva española reciente. Alpha, 29, 85-104.
Rueda Laffont, José Carlos & Amparo Guerra Gómez (2009). Televisión y nostalgia. The Wonder Years y Cuéntame cómo pasó. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 396-409.
Torre, Toni de la (2016). Historia de las series. Barcelona: Roca Editorial.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: