Seminarium specjalizacyjne - literaturoznawstwo 09-SSL-2MH-23
Treści programowe dla przedmiotu:
Wprowadzenie do zagadnień związanych z tematyką przedmiotu: omówienie zjawisk historycznych, społecznych i kulturowych związanych z hiszpańską Wojną Domową 1936-39 i jej konsekwencjami do Transformacji politycznej kraju i uchwalenia Konstytucji w 1978 roku..
Wprowadzenie do zagadnień związanych z tematyką pamięci w literaturze i tekstach kultury (H. White, M. Halbwachs, P. Riceur, P. Nora, M. Hirsch i inni)
Formy narracji historycznej w literaturze i panorama nowej powieści historycznej o tematyce wojennej w Hiszpanii
Omówienie mapy kontekstów związanych z Uchwałą o Pamięci Historycznej z 2007r. oraz aktualną debatą dotyczącą pamięci w Hiszpanii
Analiza poszczególnych tekstów powieściowych (autorów i autorek, takich jak: J. Cercas, K. Uribe, D. Chacón, B. Prado, A. Mendez, I. Rosa, C. Sánchez, A. R. Cañil, i inni) w kontekście literaturoznawczym, a także kulturowym i społecznym
Podsumowanie tematyki dotyczącej strategii narracyjnych nowej (postmodernistycznej) hiszpańskiej powieści historycznej autorów i autorek należących do pokolenia postpamięci
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Zna, rozumie i potrafi nakreślić w sposób pogłębiony zjawiska historyczne, społeczne i kulturowe odnoszące się do problematyki hiszpańskiej Wojny Domowej 1936-39, okresu frankistowskiego i Transformacji systemowej, a także Ustawy o Pamięci Historycznej z 2007r.
Zna w sposób pogłębiony i rozumie specyfikę metodologii pamięci w zastosowaniu do studiów literackich i kulturowych
Zna i rozumie w sposób pogłębiony złożoność badań literaturoznawczych związanych z narracjami historycznymi we współczesnej Hiszpanii w szczególności te, związane z dialektyką tożsamość – wygnanie, pamięć - postpamięć, pamięć indywidualna – pamięć historyczna, pamięć zbiorowa – polityka pamięci w odniesieniu do Wojny Domowej i jej konsekwencji
Zna, rozumie i potrafi zastosować w pogłębionym stopniu metodologię i narzędzia literackie do tzw. nowej hiszpańskiej powieści historycznej
Potrafi interpretować i problematyzować w sposób kompleksowy zagadnienia będące tematyką narracji powieściowych, różnych kodów artystycznych i osadzić je w szerszym kontekście kulturowym i porównawczym
Posiada udoskonalone umiejętności korzystania zgodnie z rygorem akademickim ze źródeł literaturowych, filmowych i internetowych i potrafi je zastosować
Posiada rozwinięte umiejętności integrowania wiedzy z różnych dyscyplin humanistycznych , rozumie w sposób pogłębiony rolę procesów tożsamościowych i historycznych zachodzących w Hiszpanii, Europie i Ameryce Łacińskiej.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
- Egzamin pisemny
- Esej
- Dyskusja, analiza i argumentowanie podczas zajęć
Kryteria:
- obecność na zajęciach
- przeczytanie zadanych i omawianych tekstów
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane tematy
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
- praca pisemna w formie eseju krytycznego na zadany temat
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
- David BECERRA MAYOR (2015). La Guerra Civil como moda literaria. Madrid: Clave Intelectual.
- María CORREDERA GONZÁLEZ (2010). La guerra civil española en la novela actual. Silencio y diálogo entre generaciones. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.
- Juan Carlos CRUZ SUÁREZ, Diana González Martín (Eds.) (2013). La memoria novelada II. Bern: Peter Lang.
- Juan Carlos CRUZ SUÁREZ, Hans LAUGE HANSEN & Antolín SÁNCHEZ CUERVO (Eds.) (2015). La memoria novelada III. Bern: Peter Lang.
- Rafael ESCUDERO ALDAY (coord.), (2011). Diccionario de memoria histórica. Conceptos contra el olvido. Madrid: Catarata.
- Hans LAUGE HANSEN, Juan Carlos CRUZ SUÁREZ (Eds.) (2012). La memoria novelada. Bern: Peter Lang.
- Antonio GÓMEZ LÓPEZ QUIÑONES (2006). La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la guerra civil. Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.
- Marianne HIRSCH (2012). The Generation of Postmemory. Writing and Visual Culture After the Holocaust. New York: Columbia University.
- José Ramón RESINA, Urlich WINTER (eds.), (2005). Casa encantada. Lugares de memoria en la España constitucional (1978-2004). Madrid/Frankfurt Main: Iberoamericana/Vervuert.
- Ricard VINYES (2010). Irredentas. Las presas políticas y sus hijos en las cárceles franquistas. Madrid: Planeta.
- Hayden WHITE (2003). El texto histórico como artefacto literario. Barcelona: Paidós.
- Urlich WINTER (Ed.) (2006). Lugares de memoria de la Guerra Civil y el franquismo. Representaciones literarias y visuales. Madrid/Frankfurt Main: Iberoamericana/Vervuert.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: