Seminarium specjalizacyjne językoznawcze - egzamin 09-SSJe-1MW-14
Przedmiotem egzaminu są cechy dystynktywne wybranych włoskich języków funkcjonalnych (język prasy, język kroniki sportowej, język młodych / przyszłych mam) oraz zjawiska językowe i elementy językowe właściwe językom funkcjonalnym (pola semantyczne, metafory, złożenia, technicyzmy właściwe i niewłaściwe, językowy obraz świata itp.), a także wpływ kultury na rozwój języka włoskiego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: obowiązkowe | Ogólnie: fakultatywne |
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Wyjaśnia specyfikę badań językoznawczych z zakresu leksykologii semantycznej oraz języków funkcjonalnych i badań porównawczych włosko-polskich.
Zna podstawowe metody badawcze. Analizuje wybrane artykuły naukowe z zakresu leksykologii semantycznej, morfoskładni oraz języków funkcjonalnych.
Zna cechy charakterystyczne wybranych włoskich języków funkcjonalnych.
Rozpoznaje struktury morfosyntaktyczne i zjawiska językowe właściwe wybranym włoskim językom funkcjonalnym.
Ma świadomość kompleksowej natury języka ze szczególnym uwzględnieniem obszaru kulturowego języka włoskiego.
Korzysta ze źródeł literaturowych; wie jak korzystać ze źródeł elektronicznych (Internet, słowniki i encyklopedie on-line). Na podstawie zdobytej wiedzy potrafi samodzielnie wyszukać odpowiedni korpus w celu dokonania obserwacji zjawisk językowych.
Aktywnie uczestniczy w zajęciach inicjując dyskusję, jest otwarty/-a na dyskusję, potrafi współpracować z kolegami w grupie.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
-egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacje)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
- umiejętność wyszukania fachowej literatury
- umiejętność wyjaśniania i argumentowania
- lektura tekstów naukowych
- współpraca z kolegami (praca w grupach w czasie zajęć)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Beccaria G. L., Dizionario di linguistica e di filologia, metrica, retorica, Piccola Biblioteca Einaudi, Torino, 2004.
Berruto G., La semantica, Zanichelli, Bologna, 1979.
Casadei F., Lessico e semantica, Carocci Editore, Roma, 2007.
Jamrozik E., Słownik włosko-polski, polsko-włoski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007.
Ježek E., Lessico. Classi di parole, strutture, combinazioni, il Mulino, Bologna, 2005.
Lyons J., Semantyka, tom I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1984.
Polański K. et alii, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo, Wrocław, 1999.
Sensini M., La lingua e i testi, Mondadori Scuola, 2005.
Serianni L., Della Valle V., Patota G., L’italiano parlato e scritto. Grammatica di riferimento e manuale delle abilità testuali con schede di autoverifica, Mondadori, 2007.
Taylor J.R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Towarzystwo Autorów I Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków, 2001.
Widłak S., Formy i struktury. System morfologiczny i składniowy współczesnego j.włoskiego, WUJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: