Seminarium specjalizacyjne - językoznawstwo hiszpańskie 09-SSJH-2MH-23
Treści programowe dla przedmiotu:
Wybrane zagadnienia dotyczące dokumentacji języków, językoznawstwa komputerowego, językoznawstwa korpusowego.
Rodzaje korpusów. Korpusy referencyjne i specjalistyczne. Korpusy tekstowe i mówione.
Projektowanie korpusu: metodologia i reprezentatywność.
System fonetyczno-fonologiczny współczesnego języka hiszpańskiego i zróżnicowanie dialektalne w jego obrębie.
Wstęp do fonetyki akustycznej.
Korpusy dźwiękowe. Anotacja korpusu. Systemy transkrypcji fonetycznej. Wprowadzenie do użycia narzędzi komputerowych (Annotation Pro, Praat).
Praca na korpusach mówionych języka hiszpańskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna podstawowe zadania językoznawstwa korpusowego;
potrafi wyróżnić podstawowe rodzaje korpusów językowych.
potrafi zaprojektować prosty korpus językowy, zachowując kryterium reprezentatywności;
ma szeroką wiedzę na temat systemu fonetyczno-fonologicznego współczesnego języka hiszpańskiego i oraz jego wariantach dialektalnych;
zna podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki akustycznej i potrafi przeprowadzić prostą analizę w programie Praat;
potrafi samodzielnie zaprojektować i przeprowadzić proste badanie naukowe.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Egzamin pisemny
Badanie naukowe (praca w grupach)
Metody:
dyskusja na zajęciach;
praca z narzędziami językoznawstwa komputerowego;
analiza akustyczna i analiza danych;
praca w grupach.
Kryteria:
obecność na zajęciach;
aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacja, rozwiązywanie zadań);
przygotowanie do zajęć
wykonywanie zadań
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Boersma, P. & Weenink, D. (2016). Praat: doing phonetics by computer [software]. http://www.praat.org/
Durand, J., Gut, U. & Kristoffersen, G. (eds.) (2014). The Oxford handbook of corpus phonology. Oxford: Oxford University Press.
Eychenne, J. & R. Paternostro. (in press). “Analyzing transcribed speech with Dolmen”, en S. Detey, J. Durand, B. Laks & C. Lyche (eds.), Varieties of Spoken French. Oxford: Oxford University Press, D35-D52.
Klessa, K., Karpiński, M. & Wagner, A. (2013). „Annotation Pro – a new software tool for annotation of linguistic and paralinguistic features”, en D. Hirst & B. Bigi (eds.), Proceedings of the Tools and Resources for the Analysis of Speech Prosody (TRASP) Workshop, Aix en Provence, 51-54.
McEnery, T. & Wilson, A. (2001). Corpus linguistics (2nd. ed.). Edinburgh: Edinburgh University Press.
McEnery, T., Xiao, R. & Tono, Y. (2006). Corpus-based language studies. An advanced resource book. New York: Routledge.
Sierra Martínez, G.E. (2015). Introducción a los corpus lingüísticos. México D.F.: Instituto de Ingeniería, UNAM. http://www.corpus.unam.mx/cursocorpus/LibroCorpus.pdf
Torruella, J. & Llisterri, J. (1999). “Diseño de corpus textuales y orales”, en J.M. Blecua, G. Clavería, C. Sánchez & J. Torruella (eds.), Filología e informática. Nuevas tecnologías en los estudios filológicos. Barcelona: Seminario de Filología e Informática. Departamento de Filología Española, Universidad Autónoma de Barcelona – Editorial Milenio, 45-77.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: