Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 3 09-SSJ3-MF-22
1. Modalité épistémique et évidentialité (lecture 13)
2. Modalité épistémique et non-assertion : aucun (histoire et distribution), un tant soit peu (lectures 7, 14)
3. Connecteurs et subjectivité: même, quand même, ne serait-ce que, seulement, parce que, car (lecture 2)
4. Subjectivité et voix : se faire infinitif (lecture 11)
5. Dérivation et quantification (italien et français) – référence collective (lecture 1)
6. Partie – tout et possession inaliénable (noms de parties du corps). (lectures: 10, 12)
7. Temps, aspect et auxiliarité (lecture 3, 6)
8. Psycholinguistique – méthodes, enjeux de recherche (lectures 9)
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Efekty kształcenia
Student samodzielnie dostrzega i rozumnie analizuje przejawy obecności mówiącego w omawianych obszarach gramatyki, zna ich historię i rozróżnia warianty
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i przytomnego udziału w zajęciach. Egzamin ustny: 1 lipca, godz. 11.00-13.00. 6A; Poprawa: 01.09.2021. godz. 11.30 6A (z zamianą na MS Teams). Tryb ustny (videokonferencja). Lista pytań tydzień wcześniej. Prowadzący przydziela pytanie. Pytania są z treści lektur i z zajęć.
Literatura
Aliquot-Suengas, Sophie. 2003. ‘Les dérivés français à référence collective’. Langages 37, pp. 33-50.
Blochowiak, Joanna, Cristina Grisot and Liesbeth Degand. 2020. ‘What type of subjectivity lies behind French causal connectives? A corpus-based comparative investigation of car and parce que.’ Glossa: a journal of general linguistics 5(1): 50. 1–36. https://doi.org/10.5334/gjgl.1077
Bres, Jacques and Emmanuelle Labeau. 2015. Venir de (+ infinitive): An immediate anteriority marker in French. Diachronica 32:4, pp. 530–570. https://doi.org/10.1075/dia.32.4.03bre
Charnavel, Isabelle. 2010. ‘Anaphoricity, logophoricity and intensification: The puzzling case of son propre in French’. In: Romance Linguistics 2009: Selected papers from the 39th Linguistic Symposium on Romance Languages (LSRL), Tucson, Arizona, March 2009, Edited by Sonia Colina, Antxon Olarrea and Ana Maria Carvalho, pp. 187–202. Amsterdam-Philadelphia : John Benjamins.
Charnavel, Isabelle. 2017. ‘Chapter 3. How French sheds new light on scalar particles’. In: Romance Languages and Linguistic Theory 11: Selected papers from the 44th Linguistic Symposium on Romance Languages (LSRL), London, Ontario, Edited by Silvia Perpiñán, David Heap, Itziri Moreno-Villamar and Adriana Soto-Corominas, pp. 53–75. Amsterdam-Philadelphia : John Benjamins.
Combettes, Bernard. 2018. ‘La subordination dans la Chronique de Frédégaire : les propositions non régies’. In Latin tardif, français ancien : Continuités et ruptures, edited by Anne Carlier, Céline Guillot-Barbance, pp. 373-412. Berlin-Munich-Boston: DeGruyter. https://doi.org/10.1515/9783110551716-019
Dhoukar, Asma. 2018. ‘Aucun, évolution diachronique’ In: SHS Web of Conferences 46, Congrès Mondial de Linguistique Française - CMLF 2018. https://doi.org/ 10.1051/shsconf/20184603001
Hummel, Martin. 2018. ‘La structure “verbe + adjectif”: Parler vrai, dire juste, faire simple et compagnie’. Revue Romane 53:2, pp. 261–296
Labelle, Marie. 2001. ‘Trente ans de psycholinguistique.’ Revue québécoise de linguistique 30 :1, pp. 155-176.
Lavric, Eva. 2001. ‘Parties du corps actives et passives.’ Revue de linguistique romane 65, pp. 145-168.
Le Bellec, Christel. 2014. ‘La construction passive en ‘se faire’: une forme concurrente et compl´ementaire du passif canonique.’ Journal of French Language Studies 24:2, pp. 203–222 https://doi.org/10.1017/S0959269513000033
Riegel, Martin. 1991. ‘Transitivité et conditionnements cognitifs: la relation partie-tout et la complémentation verbale’. Linx 24, pp. 133-146.
Tobback, Els and Peter Lauwers. 2012. ‘Une analyse en miroir de deux semi-copules évidentielles: s’avérer et se révéler.’ Revue Romane 47 :1, pp. 49-75.
Voicu, Roxana. 2019. ‘La polarité de un tant soit peu.’ Journal of French Language Studies 29:3, pp. 373–395. https://doi.org/10.1017/S0959269519000085
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: