Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 2 09-SSJ2-MF-22
Podstawowe pojęcia z zakresu analizy dyskursu (różnice definicyjne między tekstem a wypowiedzią, wypowiedź jako akt asymetryczny, deixis, kontekst, rola medium, mówiona realizacja języka /pisana realizacja języka, dyskurs jako kontrakt, rodzaje i gatunki dyskursywne, implicite, presupozycja, ironia jako przejaw polifonii dyskursywnej, metafora).
Funkcje językowe w mikro i makro aktach mowy na przykładzie tekstu manipulacyjnego.
Procesy argumentacyjne a spójność tekstu, zastosowanie konektorów logicznych w tekście. Typy argumentów.
Zabiegi retoryczne w procesie argumentacji, w tym argumentacja oparta na emocjach.
Pragmatemy i nazwy własne jako wyrażenia o silnym wpływie argumentacyjnym.
Wprowadzenie do koncepcji językowego obrazu świata – pojęcia image, vision, prototype, stéréotype linguistique, préjugé
Cechy wypowiedzi wykluczającej na przykładzie tekstów (dialogów, komentarzy) antysemickich i rasistowskich, z wyraźnym podziałem na treści ewidentne (np. zniewagi) i na treści ukryte, niebezpośrednie (zastosowanie ironii, presupozycji, patosu itp.)
W cyklu 2021/SL:
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia: - Wprowadzenie do analizy dyskursu (pojęcia związane z AD, gatunek dyskursywny i jego specyfika) |
W cyklu 2022/SL:
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia: - Wprowadzenie do analizy dyskursu (pojęcia związane z AD, gatunek dyskursywny i jego specyfika) |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2019/SL: obowiązkowe | Ogólnie: fakultatywne | W cyklu 2022/SL: obowiązkowe | W cyklu 2021/SL: obowiązkowe | W cyklu 2020/SL: obowiązkowe |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2023/SL: • Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami z zakresu analizy dyskursu, w szczególności z francuską szkołą dyskursu.
• Zapoznanie się z mechanizmami argumentacyjnymi we współczesnym dyskursie, w tym z zabiegami retorycznymi.
• Poznanie etnolingwistycznej teorii językowego obrazu świata.
• Zrozumienie mechanizmu powstawania stereotypów i ich funkcjonowania w dyskursie, w tym konceptu „inny” i jego realizacji semiotycznej w komunikacji.
• Poznanie konkretnych mechanizmów argumentacyjnych w dyskursie wykluczającym, tzw. „othering”, stosującym mowę nienawiści.
• Biegła umiejętność uczestnictwa w debacie specjalistycznej w języku francuskim.
• Biegłość w redagowaniu naukowych tekstów argumentacyjnych w języku francuskim.
| W cyklu 2019/SL: Celem kursu jest pokazanie na czym polega konstrukcja informacji medialnej w prasie codziennej (prasa francuska) w kontraście do zjawiska dezinformacji w przestrzeni medialnej. | W cyklu 2022/SL: Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z analizą dyskursu nieinstytucjonalnego na przykładzie komentarzy internautów załączanych do artykułów prasowych. Jest to drugi etap nauki, pierwszy skupiony był na analizie dyskursu instytucjonalnego (dyskurs informacji prasowej). | W cyklu 2021/SL: Celem zajęć jest zapoznanie Studentów z analizą dyskursu nieinstytucjonalnego na przykładzie komentarzy internautów załączanych do artykułów prasowych. Jest to drugi etap nauki, pierwszy skupiony był na analizie dyskursu instytucjonalnego (dyskurs informacji prasowej). | W cyklu 2020/SL: Celem kursu jest analiza wybranych gatunków dyskursywnych podejmujących dyskusję nad wartościami w społeczeństwach demokratycznych na przykładzie wspólnoty narodowej języka francuskiego i polskiego.
|
Efekty kształcenia
(wiedza) Zna najważniejsze pojęcia z zakresu analizy dyskursu.
(wiedza) Zna i rozumie specyfikę badań nad dyskursem prowadzonych przez językoznawców z francuskiego kręgu kulturowego.
(wiedza) Potrafi wymienić i scharakteryzować style, rodzaje i mechanizmy retoryki używanej w wypowiedziach argumentacyjnych.
(wiedza) Rozumie specyfikę komunikatu implicite, rozumie pojęcia presupozycji, ironii, metafory, stereotypu językowego.
(wiedza) Zna koncepcję językowego obrazu świata.
(wiedza) Zna definicję antysemityzmu i rasizmu.
(wiedza) Wie, na czym polega mowa nienawiści i jakie są jej funkcjonalne i prawne aspekty.
(umiejętność) Potrafi scharakteryzować główne koncepcje we francuskiej szkole dyskursu.
(umiejętność) Rozpoznaje rodzaj argumentacji i poprawnie nazywa zastosowane zabiegi retoryczne.
(umiejętność) Wykazuje konkretne cechy językowe i komunikacyjne wypowiedzi antysemickiej i rasistowskiej.
(kompetencja) Jest przygotowany do krytycznej analizy wypowiedzi antysemickich i rasistowskich w języku polskim i francuskim.
(kompetencja) Dysponuje bogatym słownictwem specjalistycznym w j. francuskim, które gotowy/gotowa jest spożytkować w debacie na trudne tematy związane z nierównościami społecznymi, mową nienawiści, wykluczeniem osób i grup.
(kompetencja) Jest przygotowany do interakcji w j. francuskim na poziomie C1.
Kryteria oceniania
• zaliczenie punktowe na poziomie co najmniej 60 % (kolokwia, zadania na ocenę)
• maksymalnie jedna nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze
• obecność na co najmniej 50% zajęć w sposób aktywny, tj. poprzez udział w dyskusjach i debatach
• przygotowanie eseju na zaliczenie
Literatura
- Allal, Marina. 2006. Antisémitisme, hiérarchies nationales et de genre : reproduction et réinterprétation des rapports de pouvoir. Raisons politiques 24), DOI : 10.3917/rai.024.0125
- Amossy, Ruth, Koren, Roselyn. 2020. « Y a-t-il des régimes de rationalité alternatifs ? ». Argumentation et Analyse du Discours. http://journals.openedition.org/aad/4391. DOI : 10.4000/aad.4391
- Amossy, Ruth. 2000. L’argumentation dans le discours. Paris : Nathan Université [œuvre obligatoire]
- Baider, Fabienne, Constantinou, Marie. 2020. Discours de haine dissimulée, discours alternatifs et contre-discours. Semen 47
- Baider Fabienne. 2019. Le discours de haine dissimulée : le mépris pour humilier. Déviance et société vol. 43/3, pp. 359-387 [œuvre obligatoire]
- Betlejewski, Rafał. 2014. “I miss you, Jew!” Open Arts Journal, Issue 3, 165–172. DOI: 10.5456/issn.2050-3679/2014s31rb
- Blacker, Uilleam. 2014. “Spatial dialogues and Holocaust memory in contemporary Polish art: Yael Bartana, Rafał Betlejewski and Joanna Rajkowska”. Open Arts Journal, Issue 3, 173–187. DOI: 10.5456/issn.2050-3679/2014s32ub
- Burger, Marcel, Lugrin Gilles, Micheli Raphaël, Pahud Stéphanie. 2006. « Marques linguistiques et manipulation. Le cas d’une campagne de l’extrême droite suisse ». Mots81 [œuvre obligatoire]
- Burger, Marcel. 1994. « (Dé)construction de l’identité dans l’interaction verbale ; aspects de la réussite énonciative de l’identité». Cahiers de Linguistique Française 15
- Calabrese Steimberg, Laura. 2009. Nom propre et dénomination évènementielle : quelles différences en langue et en discours ?. Corela 7.1 DOI : 10.4000/corela.173
- Calabrese, Laura. 2013. L’événement en discours. Presse et mémoire sociale. Paris : L’Harmattan
- Charaudeau, Patrick. 1989. « Le dispositif socio-communicatif des échanges langagiers ». in : Verbum, 12 (1)
- Charaudeau, Patrick, Maingueneau, Dominique. 2002. Dictionnaire d’analyse du discours. Paris : Seuil
- Charaudeau, Patrick. 1998. « L’argumentation n’est peut-être pas ce que l’on croit ». Le Français aujourd’hui, 123. 6 – 15
- Charaudeau, Patrick. 2000. « L’événement dans le contrat médiatique ». Dossiers de l’audiovisuel n°91, La télévision de l’événement, La documentation française. Paris. http://www.patrick-charaudeau.com/L-evenement-dans-le-contrat.html
- Charaudeau, Patrick. 2002. "A communicative conception of discourse", Discourse studies, vol.4, number3, SAGE Publications, London 2002., URL: http://www.patrick-charaudeau.com/A-communicative-conception-of.html
- Chwiejda, Ewelina. (2017). « Juif, tu me manques ! : La culture polonaise contemporaine face aux relations entre Juifs et non-Juifs dans la Pologne de l’après-guerre ». In : Juifs d'Europe : Identités plurielles et mixité. Tours : Presses universitaires François-Rabelais. DOI : 10.4000/ books.pufr.16144.
- Farid, Georges.2010 : « Les injures racistes ont-elles leur place dans les dictionnaires ? ». in : Voix plurielles 7 (2). 42-59. [œuvre obligatoire]
- Fléchon G., Frassi P., Polguère A., 2012 : « Les pragmatèmes ont-ils un charme indéfinissable ? ». In : P. Ligas, P. Frassi, éds. : Lexiques. Identités. Cultures. Vérone, QuiEdit, 81—104. [œuvre obligatoire]
- Gary-Prieur, Marie-Noëlle. 2009. « Le nom propre, entre langue et discours ». Les Carnets du Cediscor 11, 153 – 168. http://journals.openedition.org/cediscor/825 DOI : 10.4000/cediscor.825
- Guyader, Antonin. 2014. « Dieudonné, quelle est la question ? ». in: Pouvoirs, 2(2), 169-177. https://doi.org/10.3917/pouv.149.0169
- Koren, Roselyne. 2020. « Raison pratique et sentiment moral : de quelques métadiscours journalistiques sur l’argumentation par la pitié », Argumentation et Analyse du Discours [URL : http://journals.openedition.org/aad/4031 ; DOI : https://doi.org/10.4000/aad.4031
- Koselak, Arkadiusz. 2007. « Sources et traditions polonaises en linguistique cognitive » Corela HS-6. DOI :10.4000/corela.1494 [œuvre obligatoire]
- Magnenou, Fabien. 2014 : « Est-il encore possible de rire de tout ? ». Archives de France TV Info
- Pirogowska, Ewa 2015a. « L’image linguistique antisémite et prosémite transmise et (re) construite dans la communication moderne ». in : Pierre Marillaud, Robert Gauthier (red) Cultures et valeurs: la transmission des discours, des objets et des pratiques. Université Jean Jaurès, Toulouse. 241 – 252, ISBN 978-2-907955-35-5.
- Pirogowska, Ewa. 2015b. « L’expression émotionnelle verbale et para-verbale de l’image linguistique du Juif dans le cyberespace français et polonais sur l’exemple de l’affaire DSK ». in : Studia Romanica Posnaniensia XLII/4. Wydawnictwo Naukowe UAM. 105-120. DOI: 10.14746/strop.2015.424.008
- Pirogowska, Ewa. 2016. Mots non dictionnairiques dans le cyberespace et expression verbale de l’affectivité, in : Wołowska A., Krzyżanowska A. (red.) Les émotions et les valeurs dans la communication II, Peter Lang Edition.165-176 DOI: http://dx.doi.org/10.3726/b10486
- Pirogowska, Ewa. 2017. « L’attitude, puis les arguments » in: Studia Romanica Posnaniensia 44/3, Wydawnictwo Naukowe UAM. 137 – 149, DOI: 10.14746/strop.2017.443.009, ISSN 0137-2475, eISSN 2084-4158
- Pirogowska, Ewa. 2019. « L’image discursive de Juif en tant qu’ensemble sémiotique » in Studia Romanistica, Vol. 19/2. Ostravská univerzita v Ostravě – Filozofická fakulta, Ostrava, 29-40, ISSN 1803-6406 (Print), ISSN 2571-0265 (Online), reg. no. MK ČR E18 750. www.osu.cz.
- Pirogowska, Ewa. 2020. « L’image linguistique du Juif déjouée par les pragmatèmes. Le cas du discours antisémite et antisioniste ». Neophilologica, 32, 146–156. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. DOI: 10.31261/NEO.2020.32.08
- Rabatel, Alain. 2005. « La part de l’énonciateur dans la co-construction interactionnelle des points de vue ». Marges Linguistiques, 115–136, M.L.M.S. Publisher.
- Rabatel, Alain. 2012. « Les relations Locuteur/ Énonciateur au prisme de la notion de voix ». Arts et Savoirs, 2. http:// journals.openedition.org/aes/510. DOI : 10.4000/aes.510 (last accessed on 15 March 2022).
- Roulet, Eddy, Filliettaz, Laurent, Grobet, Anne, Burger, Marcel. 2001. Un modèle et un instrument d’analyse de l’organisation du discours. Berne : Peter Lang
- Roulet, Eddy. 1997. « L’analyse du dialogue comme force et comme activité discursives ». in : Luzzati D. et al. Le dialogique. Berne : Peter Lang
- Sandré, Marion. 2009. «Analyse d’un dysfonctionnement interactionnel – l’interrupion – dans le débat de l’entre-deux-tours de l’élection présidentielle de 2007 ». Mots 89
- Vanderveken, Daniel. 1998. Les actes du discours. Bruxelles: Mardaga
- Vion, Robert. 1992. La communication verbale. Paris : Hachette
- Wierzbicka, Agnieszka. 2015. “Żyd, Żydzi, Żydy, Żydki – stereotypes and judgments ingrained in the Polish language”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica 49, 57–67. DOI: 10.18778/0208-6077.49.05
- Zinken, Jörg. 2008. “Linguistic pictures of the world or language in the world? Metaphors and methods in ethnolinguistic research”. in: Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury 20. Wydawnictwo UMCS. 51-62
W cyklu 2021/SL:
Bibliografia : |
W cyklu 2022/SL:
Bibliografia : |
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Forma zajęć: konwersatorium w formie zdalnej via MS TEAMS I. Warunki (elementy) otrzymania zaliczenia: 2. Przygotowanie i aktywność na zajęciach. 3. Praca w zespołach badawczych nad projektem. 4. Raport z pracy badawczej nad korpusem. 5. Zaliczenie pisemne w trakcie zajęć. II. Sposób ewaluacji System punktacji jest następujący : Dla osób, które nie osiągnęły minimalnej liczby punktów na koniec semestru przewiduje się kolokwium poprawkowe. Zakres takiego kolokwium obejmuje materiał z całego semestru. III. Wszystkie materiały udostępniane są na platformie Moodle. |
W cyklu 2022/SL:
Forma zajęć: konwersatorium w formie zdalnej via MS TEAMS I. Warunki (elementy) otrzymania zaliczenia: 2. Przygotowanie i aktywność na zajęciach. 3. Praca w zespołach badawczych nad projektem. 4. Raport z pracy badawczej nad korpusem. 5. Zaliczenie pisemne w trakcie zajęć. II. Sposób ewaluacji System punktacji jest następujący : Dla osób, które nie osiągnęły minimalnej liczby punktów na koniec semestru przewiduje się kolokwium poprawkowe. Zakres takiego kolokwium obejmuje materiał z całego semestru. III. Wszystkie materiały udostępniane są na platformie Moodle. |
W cyklu 2023/SL:
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: