Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 2 09-SSJ2-MF-12
Kurs przewiduje wprowadzenie słuchaczy do zagadnień szczegółowych związanych z analizą dyskursu na gruncie szkoły francuskiej, koncentruje się na problemach demokratyzacji dyskursu i tworzenia tzw. wspólnoty dyskursu na przykładzie wybranych gatunków, m.in. komentarza prasowego i komentarza zamieszczanego na forach internetowych.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: obowiązkowe | Ogólnie: fakultatywne | W cyklu 2020/SZ: obowiązkowe |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
-wyjaśnia terminy z zakresu badań nad dyskursem
-orientuje się w aktualnie prowadzonych badaniach dyskursywnych w ramach francuskiej szkoły analizy dyskursu medialnego
-zna wybrane gatunki dyskursywne i potrafi wskazać ich cechy dystynktywne
-rozumie zjawisko demokratyzacji wypowiedzi w przestrzeni publicznej i potrafi je opisać wskazując odpowiednie przykłady
-rozumie na czym polega konstrukcja wspólnoty dyskursywnej w wymiarze komunikacji formalnej (instytucjonalnej) i potrafi dokonać opisu tego zjawiska na przykładzie informacji prasowej
-rozumie na czym polega konstrukcja wspólnoty dyskursywnej w wymiarze komunikacji nieformalnej i potrafi dokonać opisu tego zjawiska na przykładzie wybranych forów dyskusyjnych
-zna podstawowe wykładniki języka nienawiści w przestrzeni publicznej w odniesieniu do mediów społecznościowych
-potrafi zbudować korpus badawczy składający się z odpowiedniej grupy jednostek dyskursywnych i dokonać ich analizy jakościowej wskazując zjawisko dominujące
-potrafi zredagować podstawowe teksty użytkowe: tekst informacyjny, komentarz prasowy, komentarz na forum
-potrafi pracować samodzielnie
-potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
Obowiązuje zaliczenie przedmiotu na ocenę na koniec semestru. Ocena wynika z ilości zgromadzonych w semestrze punktów, stosuje się następującą skalę procentową do wystawienia oceny:
60,0-68,0 % dostateczny
> 68,0-75,0 % dostateczny +
> 75,0-85,0 % dobry
> 85,0-90,0 % dobry +
> 90,0% bardzo dobry
Uzyskanie oceny pozytywnej z przedmiotu umożliwia podejście do egzaminu. Do wystawienia oceny z egzaminu stosuje się tą samą skalę (patrz wyżej).
Literatura
AMOSSY R. & BURGER M. (2011), Polémiques médiatiques et journalistiques, Semen, 31, [En ligne] http://journals.openedition.org/semen/9072
Amossy, R. (2014). La violence verbale : fonctions et limites. Les « flammes » dans les conversations numériques [dans] Apologie de la polémique, Paris : Presses Universitaires de France, pp. 175-228.
Charaudeau, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html
Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve.
Charaudeau, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen, 22, [En ligne] http://semen.revues.org/2793
Charaudeau, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication, 27/2, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html
Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil.
Grzmil-Tylutki, H. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków : Universitas, pp. 366.
Laforest, M., Vincent, D. (2004). La qualification péjorative dans tous ses états, Langue française, 144, pp. 59-81.
Maingueneau, D. (2002). Analyser les textes de communication, Nathan, Paris.
Tétu, J.-F. (2004). L’émotion dans les médias : Dispositifs, formes et figures, Mots. Les langages du politique, 75, [En ligne] https://journals.openedition.org/mots/2843
Vincent, D., Barbeau, G. B. (2012). Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle?, Argumentation et Analyse du Discours, 8, [En ligne] URL : http://journals.openedition.org/aad/1252
W cyklu 2020/SZ:
AMOSSY R. & BURGER M. (2011), Polémiques médiatiques et journalistiques, Semen, 31, [En ligne] http://journals.openedition.org/semen/9072 Amossy, R. (2014). La violence verbale : fonctions et limites. Les « flammes » dans les conversations numériques [dans] Apologie de la polémique, Paris : Presses Universitaires de France, pp. 175-228. Charaudeau, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve. Charaudeau, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen, 22, [En ligne] http://semen.revues.org/2793 Charaudeau, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication, 27/2, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil. Grzmil-Tylutki, H. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków : Universitas, pp. 366. Laforest, M., Vincent, D. (2004). La qualification péjorative dans tous ses états, Langue française, 144, pp. 59-81. Maingueneau, D. (2002). Analyser les textes de communication, Nathan, Paris. Tétu, J.-F. (2004). L’émotion dans les médias : Dispositifs, formes et figures, Mots. Les langages du politique, 75, [En ligne] https://journals.openedition.org/mots/2843 Vincent, D., Barbeau, G. B. (2012). Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle?, Argumentation et Analyse du Discours, 8, [En ligne] URL : http://journals.openedition.org/aad/1252 |
W cyklu 2021/SZ:
AMOSSY R. & BURGER M. (2011), Polémiques médiatiques et journalistiques, Semen, 31, [En ligne] http://journals.openedition.org/semen/9072 Amossy, R. (2014). La violence verbale : fonctions et limites. Les « flammes » dans les conversations numériques [dans] Apologie de la polémique, Paris : Presses Universitaires de France, pp. 175-228. Charaudeau, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html Charaudeau, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve. Charaudeau, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen, 22, [En ligne] http://semen.revues.org/2793 Charaudeau, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication, 27/2, [En ligne] http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html Charaudeau, P., Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil. Grzmil-Tylutki, H. (2010). Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków : Universitas, pp. 366. Laforest, M., Vincent, D. (2004). La qualification péjorative dans tous ses états, Langue française, 144, pp. 59-81. Maingueneau, D. (2002). Analyser les textes de communication, Nathan, Paris. Tétu, J.-F. (2004). L’émotion dans les médias : Dispositifs, formes et figures, Mots. Les langages du politique, 75, [En ligne] https://journals.openedition.org/mots/2843 Vincent, D., Barbeau, G. B. (2012). Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle?, Argumentation et Analyse du Discours, 8, [En ligne] URL : http://journals.openedition.org/aad/1252 |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021 PRZEDMIOT REALIZOWANY W SYSTEMIE ZDALNYM NOSI NAZWĘ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)" I ŁĄCZY SIĘ TEMATYCZNIE Z DRUGIM SEMINARIUM, PROWADZONYM PRZEZ P. DR EWĘ PIROGOWSKĄ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (1)". |
W cyklu 2021/SZ:
W SEMESTRZE ZIMOWYM 2020/2021 PRZEDMIOT REALIZOWANY W SYSTEMIE ZDALNYM NOSI NAZWĘ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (2)" I ŁĄCZY SIĘ TEMATYCZNIE Z DRUGIM SEMINARIUM, PROWADZONYM PRZEZ P. DR EWĘ PIROGOWSKĄ "Analyse discursive – terminologie, méthodologie et application (1)". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: