Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 1 09-SSJ1-MF-12
Opis aktualny w zakładce semestr zimowy 2020/2021
Opis poniższy dotyczy semestru z lat ubiegłych.
Zajęcia z zakresu analizy dyskursu. Za cel obieramy sobie definicję językowego obrazu świata, czyli wyobrażenia związane z jakąś prawdą, wartościami, grupą społeczną wyrażone poprzez język jako system ( w strukturach gramatycznych, leksykalnych: np utartych zwrotach, przysłowiach), oczywiście w zakresie języka francuskiego. Zestawiamy to z obrazem dyskursywnym, czyli tworzonym przez użytkowników języka doraźnie, kontekstowo. Badamy z czego składa się taki obraz, jak dużą rolę pełni w nim użytkownik języka (odpowiedzialność za akt mowy, wybory leksykalne i środków stylistycznych), a jaką rolę przekaźniki, czyli media. Korzystamy z pojęć: stereotyp. prototyp, mit, dyskurs afektywny, typy i gatunki dyskursywne, argumentacja w dyskursie). Coraz swobodniej operujemy terminologią specjalistyczna w zakresie językoznawstwa ogólnego i pragmatycznego. Studenci przygotowują pracę analityczną w j. francuskim w zakresie np. (przykładowo) obrazu Polaka, Żyda, obcego, ofiary, dyskursu dyskryminującego, dyskursu manipulatorskiego.
W cyklu 2020/SZ:
Zajęcia seminaryjne poświęcone są wprowadzeniu w podstawy analizy dyskursu w oparciu o podręcznik Dominique Maingueneau "Analyser les textes de communication" 3 najnowsza edycja z 2016 r., ale również i inne pozycje literaturowe z tej dziedziny. Student zapozna się z współczesną terminologią stosowaną przez francuskojęzycznych dyskursywistów, metodologią badań nad językiem w kontekście oraz pozna zastosowanie tej wiedzy w badaniach praktycznych. Zajęcia uzupełniają się z tymi prowadzonymi przez panią dr Jolantę Dyoniziak. Jako zajęcia specjalizacyjne mają status pomocniczy do seminarium magisterskiego językoznawczego. Dają możliwość pogłębienia konkretnej wiedzy w zakresie analizy dyskursu zarówno dla studentów I, jak i II roku studiów magisterskich i mogą być źródłem pomysłów do redakcji pracy magisterskiej. |
W cyklu 2021/SZ:
Zajęcia seminaryjne poświęcone są wprowadzeniu w podstawy analizy dyskursu w oparciu o podręcznik Dominique Maingueneau "Analyser les textes de communication" 3 najnowsza edycja z 2016 r., ale również i inne pozycje literaturowe z tej dziedziny. Student zapozna się z współczesną terminologią stosowaną przez francuskojęzycznych dyskursywistów, metodologią badań nad językiem w kontekście oraz pozna zastosowanie tej wiedzy w badaniach praktycznych. Zajęcia uzupełniają się z tymi prowadzonymi przez panią dr Jolantę Dyoniziak. Jako zajęcia specjalizacyjne mają status pomocniczy do seminarium magisterskiego językoznawczego. Dają możliwość pogłębienia konkretnej wiedzy w zakresie analizy dyskursu zarówno dla studentów I, jak i II roku studiów magisterskich i mogą być źródłem pomysłów do redakcji pracy magisterskiej. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Student:
- zna podstawowe pojęcia z zakresu analizy dyskursu
- rozumie rolę metodologii pracy naukowej opartej na wiarygodnych źródłach, o jasno sprecyzowanych kryteriach, celach, wywodzie logicznym
- umie odróżnić językowy obraz świata obecny w języku jako systemie od obrazu dyskursywnego, podaje przykłady
- umie wyróżnić sformułowania obiektywne w tekście oraz obrazowanie afektywne, subiektywne
- zna środki stylistyczne i składniowe służące argumentacji w dyskursie, wyróżnia elementy manipulatorskie w tekście
- umie zredagować pracę analityczną o wyraźnej strukturze, logiczną, spójna pojęciowo, napisana poprawnym językiem francuskim z użyciem specjalistycznej terminologii językoznawczej poznanej na zajęciach.
Kryteria oceniania
1) Warunki i tryb odbywania zajęć dydaktycznych:
Konwersatorium obowiązkowe dla specjalizacji językoznawczej – zaliczenie na ocenę;
Zadania domowe obowiązkowe (termin oddania pracy pisemnej – do 10 dni, tj. do piątku następującego po II zajęciach; w nagłych wypadkach poprzez e-mail). Zadanie domowe na ocenę;
PRACA ZALICZENIOWA - ANALIZA LEKSYKOGRAFICZNA I DYKURSYWNA ZEBRANEGO MATERIAŁU. Objętość ok. 20 000 znaków ze spacjami.
Sprawdziany pisemne w semestrze (2 )
Możliwa (nieobowiązkowa) jednokrotna poprawa każdego sprawdzianu w razie nieuzyskania 60%.
Ogłoszenie wyników sprawdzianów możliwe w formie zakodowanej listy wysłanej w e-mail na adres roku lub na następnych zajęciach (maks. 2 tygodnie od sprawdzianu);
2) Warunki usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności na zajęciach:
2 możliwe nieusprawiedliwione nieobecności (nie w przewidzianym terminie sprawdzianu);
Pozostałe nieobecności mogą być usprawiedliwione wyłącznie na podstawie zwolnienia lekarskiego lub uczelnianego;
Brak możliwości odrabiania zajęć na dyżurze;
Za każdą nieobecność nieusprawiedliwioną powyżej dopuszczalnych -5 pkt. proc.;
Za 100% obecność na zajęciach (włączywszy nieobecności usprawiedliwione) +2 pkt. proc.;
Do zaliczenia jest wymagana fizyczna obecność na 50% zajęć, nieobecność na pozostałych musi być usprawiedliwiona.
3) Warunki i tryb uzyskiwania zaliczenia oraz składania egzaminu:
Rozliczenie semestralne: należy uzyskać pozytywną ocenę z zaliczenia (suma punktów: co najmniej 60 %);
Oceny: b. dobry: 78,5-100p. dobry plus: 78,5-84p. dobry: 74-78p. dostateczny plus: 68,5-73,5p. dostateczny: 60-68p.
Egzamin następuje po zaliczeniu 2 seminariów specjalizacyjnych
4) Termin zaliczenia:
Ostatnie zajęcia semestru, na podstawie uzyskanych w semestrze ocen cząstkowych;
5) Tryb ogłaszania wyników zaliczenia:
Zaliczenie na ocenę: ocena podana ustnie na ostatnich zajęciach i wpisana w ciągu 5 dni w systemie usos.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Barthes R., 2000, « Mitologie » in: Pisma, red. M. P. Markowski i K. Kłosiński, Warszawa, Wydawnictwo KR // oryg. Editions de Seuil, 1957
2. Bartmiński J., 1999, Językowy obraz świata, Lublin: UMCS
3. Dyoniziak J., 2006, Stéréotypes et langue: image linguistique de la femme en français et en polonais, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem
4. Farid G., 2010, Pertinence ou non-pertinence des injures racistes dans les dictionnaires, in: Voix plurielles 7.2 (novembre 2010), file:///C:/Users/USER/Downloads/363-1237-1-PB.pdf
5. Grinshpun Yana (dir.) (2019),« Le dispositif victimaire et sa disqualification», Argumentation & analyse du discours, journal en ligne du groupe ADARR https://journals.openedition.org/aad/
6. Grzegorczykowa R., 1999, Pojęcie językowego obrazu świata, in: Językowy obraz świata, red. Bartminski, Wydawnictwo UMCS
7. Kleiber G., 1990, La semantique du prototype, Paris: PUF
8. Koselak A., 2007, « Sources et tradition polonaises en linguistique cognitive », Corela [Online], HS-6 | 2007, URL : http://journals.openedition.org/corela/1494 ; DOI : 10.4000/corela.1494
9. Pirogowska Ewa (2015) L’expression émotionnelle verbale et para-verbale de l’image linguistique du Juif dans le cyberespace français et polonais sur l’exemple de l’affaire DSK
Studia Romanica Posnaniensia
rocznik: 42, numer: 4, strony: 105-120
10. Pirogowska Ewa (2015) L’image linguistique antisémite et prosémite transmise et (re) construite dans la communication moderne
Redaktorzy: Marillaud Pierre , Gauthier Robert
Cultures et valeurs: la transmission des discours, des objets et des pratiques : [hommage à Georges Maurand], Albi, Université de Toulouse, strony: 241-252
11. Pirogowska Ewa (2015) Phraséologie et métaphore - le support dans la construction de l’identité dans l’interaction virtuelle
Redaktorzy: Sala Marius, Stanciu Istrate Maria, Petuhov Nicoleta
Lucrările celui de-al Cincilea Simpozion Internaţional de Lingvistică, Bucarest
strony: 818-828
12. Pirogowska Ewa (2019). « L’image discursive de Juif en tant qu’ensemble sémiotique ». in Studia Romanistica, Vol. 19, Num. 2 (2019). Ostravská univerzita v Ostravě – Filozofická fakulta, Ostrava, str. 29-40, ark. wyd. 1,0. ISSN 1803-6406 (Print), ISSN 2571-0265 (Online), reg. no. MK ČR E18 750. www.osu.cz.
13. Pirogowska Ewa, Pawłowska Renata (2016) La perception et la construction de l’identité des sujets communicants dans l’espace virtuel
Neophilologica
rocznik: 2016, numer: 28, strony: 231-245
14. Wysoczyński W., 2006, Językowy obraz świata w porównaniach zleksykalizowanych na motywach wybranych języków, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
W cyklu 2020/SZ:
Maingueneau D. 2016 Analyser les textes de communication - 3e edition, Paris: Armand Colin |
W cyklu 2021/SZ:
Maingueneau D. 2016 Analyser les textes de communication - 3e edition, Paris: Armand Colin |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Zajęcia prowadzone całkowicie w sposób zdalny w semestrze zimowym 2020/2021, przede wszystkim poprzez TEAMS, włączywszy materiały do zajęć, telekonferencje w czasie rzeczywistym w godzinach zajęć, zadania domowe, korespondencję wykładowca-nauczyciel, a także ewaluację końcową. |
W cyklu 2021/SZ:
Zajęcia prowadzone całkowicie w sposób zdalny w semestrze zimowym 2020/2021, przede wszystkim poprzez TEAMS, włączywszy materiały do zajęć, telekonferencje w czasie rzeczywistym w godzinach zajęć, zadania domowe, korespondencję wykładowca-nauczyciel, a także ewaluację końcową. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: