Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 1 09-SSJ1-3MW-34
Treści programowe dla zajęć:
1. elementy socjolingwistyki
2. specyfika włoskiej wspólnoty komunikacyjnej
3. odmiany językowe włoskiej wspólnoty komunikacyjnej oraz metody ich opisu
4. problematyka włoskiej normy językowej w ujęciu diachronicznym i synchronicznym
5. relacje pomiędzy językiem narodowym a dialektami
6. historyczne i społeczne uwarunkowania zróżnicowania kulturowego i językowego włoskiej wspólnoty komunikacyjnej
W cyklu 2020/SZ:
1. Derywacja afiksalna; funkcja pragmatyczna i ekspresywna morfemów. |
W cyklu 2021/SZ:
1. Derywacja afiksalna; funkcja pragmatyczna i ekspresywna morfemów. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: obowiązkowe | W cyklu 2021/SZ: obowiązkowe | Ogólnie: fakultatywne | W cyklu 2019/SZ: obowiązkowe | W cyklu 2020/SZ: obowiązkowe |
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Zna i wyjaśnia założenia metodologiczne z zakresu językoznawstwa włoskiego. Ma uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę ogólną obejmującą terminologię i teorie z zakresu studiowanej dyscypliny.
Rozumie i posiada pogłębioną wiedzę o odmianach terytorialnych języka włoskiego
Posiada pogłębioną wiedzę o sytuacji językowej we Włoszech po zjednoczeniu kraju. Jest w stanie określić etapy i sposoby upowszechniania italofonii
Posiada obszerną i w wielu aspektach pogłębioną wiedzę z zakresu roli i znaczenia dialektów w społeczeństwie włoskim w latach 1945 – 2019
Ma obszerną wiedzę uwzględniającą najnowsze badania w zakresie dialektologii w odniesieniu do obszaru językowego Włoch
Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o repertuarze werbalnym włoskiej wspólnoty komunikacyjnej: relacje pomiędzy językiem narodowym a dialektami
Zna i potrafi omówić socjolingwistyczne i pragmatyczne aspekty użycia dialektów w komunikacji potocznej
Kryteria oceniania
- aktywna i regularna obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność
nieusprawiedliwiona)
- przygotowanie prezentacji PP na temat jednej wybranej włoskiej odmiany językowej
- pozytywny wynik kolokwium w formie testu
Kryteria oceniania:
1. bardzo dobry (bdb; 5,0) - od 90% (Opanowanie w stopniu bardzo wysokim wiedzy z zakresu
materiału omawianego na zajęciach)
2. dobry plus (db plus; 4,5) - od 80 % (Opanowanie w stopniu dobrym wiedzy i umiejętności z
zakresu materiału omawianego na zajęciach, nieliczne błędy merytoryczne, poziom
kompetencji wymagający nieznacznych korekt)
3. dobry (db; 4,0) - od 70 % (Opanowanie w stopniu dobrym wiedzy i umiejętności z zakresu
materiału omawianego na zajęciach, pewna liczba błędów merytorycznych, poziom
kompetencji na poziomie zadowalającym)
4. dostateczny plus (dst plus; 3,5) - od 60 % (Opanowanie w stopniu zadowalającym wiedzy i
umiejętności z zakresu materiału omawianego na zajęciach, pewna liczba błędów
merytorycznych, poziom kompetencji wymagający znacznych korekt)
5. dostateczny (dst; 3,0) - od 50 % (Opanowanie w stopniu zadowalającym wiedzy i
umiejętności z zakresu materiału omawianego na zajęciach, dość duża liczba błędów
merytorycznych, poziom kompetencji wymagający znacznych korekt)
6. niedostateczny (ndst) - poniżej 50% (Niezadowalający stopień opanowania wiedzy i
umiejętności z zakresu materiału omawianego na zajęciach, duża liczba błędów
merytorycznych, poziom kompetencji wskazujący na nieprzyswojenie materiału zajęć)
Praktyki zawodowe
nd.
Literatura
Obowiązkowa
1. Berruto G., Sociolinguistica dell’italiano contemporaneo, Carocci, Roma, 2003.
Dodatkowa
1. Beccaria G.L., Per difesa e per amore. La lingua italiana oggi, Garzanti, Milano, 2006.
2. Berruto G., La variabilità sociale della lingua, Loescher, Torino, 1997.
3. Beszterda I., La questione della norma nel repertorio verbale della comunità linguistica italiana, UAM, Poznań, 2007.
4. Bonomi I. (red.), Elementi di linguistica italiana, Carocci, Roma, 2008.
5. Coveri L. (red.), Le varietà dell’italiano, Bonacci. Roma, 1998.
6. D’Achile P., L’italiano contemporaneo, Il Mulino, Bologna, 2003.
7. D’Agostino M., Sociolinguistica dell’Italia contemporanea, Il Mulino, Bologna, 2007.
8. Marcato C., Dialetto, dialetti e italiano, Il Mulino, Bologna, 2002
9. Serianni L., Trifone P. (red.), Storia della lingua italiana. Vol.II. Scritto e parlato, Einaudi, Torino, 2004.
10. Sobrero A.A. (red.), Introduzione all’italiano contemporaneo. Vol.I, La variazione e gli usi, Laterza, Roma-Bari, 1999.
11. Sobrero A.A., Miglietta A., Introduzione alla linguistica italiana, Laterza, Roma-Bari, 2009
12. Trifone P. (red.), Lingua e identità. Una storia sociale dell’italiano, Carocci, Roma, 2009.
W cyklu 2020/SZ:
Podstawowa: |
W cyklu 2021/SZ:
Podstawowa: |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Zajęcia prowadzone są po włosku. Od studenta wymagana jest znajomość zagadnień dotyczących językoznawstwa. |
W cyklu 2021/SZ:
Zajęcia prowadzone są po włosku. Od studenta wymagana jest znajomość zagadnień dotyczących językoznawstwa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: