Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 09-SSJ-RUM-44
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Budowa morfologiczna (morfotaktyczna) polskich i rumuńskich derywatów i złożeń, z wyodrębnieniem różnic
2/ Reguły kompozycji słowotwórczej w polskim i rumuńskim, z wyodrębnieniem różnic
3/ Podstawowe reguły i środki formalne derywacji słowotwórczej w polskim i rumuńskim, z wyodrębnieniem różnic
4/ Struktura polskiej i rumuńskiej grupy nominalnej, z wyodrębnieniem różnic
5/ Struktura polskiego i rumuńskiego wypowiedzenia niezdaniowego, z wyodrębnieniem różnic
6/ Struktura polskiego i rumuńskiego zdania pojedynczego, z wyodrębnieniem różnic
7/ Struktura polskiego i rumuńskiego zdania złożonego, z wyodrębnieniem różnic
8/ Struktura formalna, temporalność i modalność polskiego i rumuńskiego zdania dopełnieniowego i względnego, z wyodrębnieniem różnic
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ Rozpoznaje i objaśnia różnice między podstawowymi strukturami polskich i rumuńskich derywatów i złożeń
2/ Rozpoznaje i objaśnia różnice między strukturami polskiej i rumuńskiej grupy nominalnej oraz polskiego i rumuńskiego wypowiedzenia niezdaniowego
3/ Rozpoznaje i objaśnia różnice między polskimi i rumuńskimi strukturami zdania pojedynczego
4/ Rozpoznaje i objaśnia różnice między podstawowymi polskimi i rumuńskimi strukturami zdania złożonego
5/ Identyfikuje i definiuje różnice strukturalne polskich i rumuńskich derywatów i złożeń
6/ Identyfikuje i definiuje różnice strukturalne polskich i rumuńskich grup składniowych i wypowiedzeń
7/ Wykorzystuje językoznawcze źródła teoretyczne i opisowe do gramatycznej analizy kontrastywnej polsko-rumuńskiej
8/ Prawidłowo przeprowadza kontrastywną analizę słowotwórczą prostej i złożonej jednostki językowej
9/ Prawidłowo przeprowadza kontrastywną analizę składniową grup i wypowiedzeń
10/ Określa i wyjaśnia wykorzystanie wyników słowotwórczej i składniowej analizy kontrastywnej w językoznawstwie stosowanym
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach
- przygotowanie do zajęć
- lektura przedmiotowych prac naukowych
- współpraca z promotorem i z kolegami
Literatura
1/ Grzegorczykowa R., Laskowski R., Wróbel H. (red.), „Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia”, PWN, Warszawa, 1998.
2/ Coteanu I., Forăscu N., Bidu-Vrănceanu A., „Limba română contemporană. Vocabularul”, EDP, Bucureşti, 1985.
3/ Graur Al., Avram M. (red.), „Formarea cuvintelor în limba română”, Editura Academie RSR, Bucureşti, 1970.
4/ Grzegorczykowa R., Wykłady z polskiej składni”, PWN, Wraszawa, 2004.
5/ Guţu Romalo V., „Gramatica limbii române. Vol. II. Enunţul”, Editura AR, Bucureşti, 2005.
6/ Irimia D., „Gramatica limbii române”, Polirom, Iaşi, 1997.
7/ Sala M. (coord.), „Enciclopedia limbii române”, Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2001.
8/ Urbańczyk S., Kucała M. (red.), „Encyklopedia języka polskiego”, Ossolineum, Wrocław, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: