P4 Stosunki polsko-niemieckie 09-SPNk-DL11
kultura polska i kultura niemiecka w świetle typologii Hofstede, Trompenaarsa i Gestelanda; niemieckie i polskie standardy kulturowe wg. A. Thomasa; rich points/ hotspots/ hotwords w kontekście polsko-niemieckim; znaczenie stereotypów dla komunikacji polsko-niemieckiej; analiza polsko-niemieckich krytycznych sytuacji interakcyjnych
Cele kształcenia
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu teorii kultury i komunikacji; zna podstawowe typy kultur; potrafi w świetle poznanych typologii scharakteryzować i analizować kulturę niemiecką i polską; wyszukuje informacje dot. omawianych kręgów tematycznych wykorzystując różne źródła niemieckojęzyczne; potrafi właściwie analizować przebieg procesów komunikacyjnych i przyczyny nieporozumień w interakcjach polsko-niemieckich; potrafi przyjąć postawę policentryczną w ocenie zachowań partnerów niemieckich i zjawisk kulturowych; posiada umiejętności językowe, które pozwalają na precyzyjne używanie słów i zwrotów, ukształtowanych przez konteksty kulturowe; ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Kryteria oceniania
Ocena ustnych wypowiedzi studenta na zajęciach, merytoryczna i językowa ocena prezentacji studentów na zajęciach, kolokwium pisemne
Literatura
Heringer, Hans Jürgen: Interkulturelle Kommunikation. Tübingen/Basel: A. Francke Verlag, 2004; Bolten, Jürgen: Interkulturelle Kompetenz. Erfurt: Landeszentrale für politische Bildung Thüringen, 2003; Bolten, Jürgen/Ehrhardt, Claus (Hg.): Interkulturelle Kommunikation. Texte und Übungen zum interkulturellen Handeln. Sternenfels: Verlag Wissenschaft & Praxis, 2003; Fischer, Katrin/ Thomas, Alexander/ Dünstl, Sonja: Beruflich in Polen. Trainingsprogramm für Manager, Fach- und Führungskräfte (Handlungskompetenz im Ausland). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2007; Losche, Helga: Interkulturelle Kommunikation. Sammlung praktischer Spiele und Übungen. Augsburg: ZIEL, 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: