Seminarium specjalizacyjne literackie 09-SPECmgrL5-11
Zajęcia są poświęcone lekturze francuskiego teatru romantycznego. Przedmiotem analizy jest sztuka „Cromwell” (1827) Victora Hugo oraz słynna „Préface”, w której autor definiuje podstawy nowej poetyki teatralnej.
Cele kształcenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
⁃ Umiejętność zdefiniowania podstawowych kategorii służących do opisu poetyki teatru romantycznego (groteska, mieszanie gatunków, ironia) w opozycji do poetyk normatywnych klasycyzmu
⁃ Umiejętność rozpoznania nawiązań do teatru klasycystycznego (Corneille) oraz wpływów angielskich (Shakespeare) i niemieckich (Schlegel) na estetykę i poetykę Victora Hugo
⁃ Umiejętność odczytywania historycznych kontekstów i nawiązań do wydarzeń Rewolucji Francuskiej w dramacie romantycznym
⁃ Biegłość w poprawnym czytaniu na głos poezji
Literatura
1. Victor Hugo, Cromwell, GF Flammarion, Paris 1968.
2. Florence Naugrette, Le théâtre romantique. Histoire, écriture, mise en scène, Seuil, Paris 2001.
3. Florence Naugrette, « Le mélange des genres dans le théâtre romantique français : une dramaturgie du désordre historique » dans : Revue Internationale de Philosophie, PUF, n° 255, 2011-1.
4. Guy Rosa, « Entre Cromwell et sa Préface », Revue d’histoire littéraire de la France, no 81/6, 1981
5. Jeam Gaudon, Victor Hugo dramaturge, L’Arche, Paris 1955.
6. Jean-Marc Hovasse, Victor Hugo avant l’exil (1802-1851), Fayard, Paris 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: