Seminarium specjalizacyjne literackie 09-SPECmgrL3-11
Opis treści kształcenia
Obraz Polski w wierszu Philippe’a Desportesa pt. Adieu à la Pologne
Opis poselstwa polskiego w Paryżu z 1645 r. w Pamiętnikach Françoise de Motteville
Polska i Polacy w twórczości poetyckiej Saint-Amanta
François Regnard i jego Podróż do Polski
Stanisław Leszczyński i jego francuskie przygody widziane oczyma Woltera
Uwagi o Polsce Bernardina de Saint-Pierre
Echa powstania listopadowego w twórczości romantyków francuskich: Warszawianka Delavigne’a
Echa powstania listopadowego w twórczości romantyków francuskich: piosenki Bérangera
Lamennais wobec walki Polaków o niepodległość
Sprawa polska w twórczości Wiktora Hugo
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- wymienia ważniejsze epizody z dziejów relacji polsko-francuskich
- charakteryzuje różne obrazy Polski i Polaków w wybranych utworach literatury francuskiej różnych epok; odróżnia w tym zakresie mity i stereotypy od faktów
- charakteryzuje różnice kulturowe między Polską i Francją w różnych epokach historycznych; jest otwarty na inne kultury
- charakteryzuje specyficzny wkład Polski do kultury Europy i obrony jej tożsamości w różnych epokach historycznych
- stosuje właściwą terminologię w wypowiedziach w języku francuskim na temat polskich realiów w różnych epokach historycznych (nazwy instytucji politycznych, urzędów, ubiorów, itp.)
Kryteria oceniania
Informacje i materiały są dostępne na indywidualnej stronie prowadzącego przedmiot:
http://neo.amu.edu.pl/ifrom/pracownicy/osoba.php?id=28
Podstawowe kryteria oceny to:
Przygotowanie do ćwiczeń i aktywny w nich udział.
Przygotowanie referatu lub prezentacji na wskazany temat.
Sporządzenie własnego przekładu wybranego tekstu z języka francuskiego na polski.
Egzamin w formie testu sprawdzającego z progami punktowymi (test otwarty, zawierający zarówno zadania w formie krótkiej, jak i rozszerzonej odpowiedzi, np. zadania z luką, dyskutowanie opinii, wyjaśnienie terminu, zadania umiejętnościowe typu przekład zdania…). Przedmiotem testu będzie wiedzą na temat związków polsko-francuskich w różnych epokach historycznych oraz stopień znajomości tekstów literackich wskazanych w rubryce „literatura podstawowa” (ich zrozumienie, umiejętność ich interpretacji).
Literatura
François ROSSET, L'arbre de Cracovie. Le mythe polonais dans la littérature française, Paris, Imago, 1996.
Wieslaw MALINOWSKI, Jerzy STYCZYNSKI, La Pologne et les Polonais dans la littérature française (XIVe-XIXe siècles), Paris, L’Harmattan, 2008
Zygmunt MARKIEWICZ, Polsko-francuskie związki literackie, Warszawa, PWN, 1986.
Abel MANSUY, Le Monde slave et les classiques français aux XVIe--XVIIe siècles, Paris, Champion, 1912.
Pologne. L' insurrection de 1830-1831, sa réception en Europe. Actes du Colloque de Lille, 14 et 15 mai 1981, textes réunis par Daniel BEAUVOIS, Lille-Wrocław, P.U.L., 1982.
Gaston BORDET, La Pologne, Lamennais et ses amis (1830–1834), Paris, Éditions du Dialogue, 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: