Seminarium specjalizacyjne literackie 09-SPECmgrL2-44
Opis treści kształcenia:
Portret Chopina w Dziejach mojego życia George Sand
Chopin i jego muzyka w Newrozach Maurice’a Rollinat
Chopin pod piórem Marcela Prousta
Muzyka Chopina w poezji Anny de Noailles
Edmond Rostand i jego wiersz pt. Serce Chopina
Noty o Chopinie André Gide’a
Portret Chopina w powieści M.-V. Gauthier pt. Chopin, la guerre et moi
Nokturny Chopina w wierszu Marie-Agnès Cottereau
Chopin i jego muzyka w piosence francuskiej
-----------------------------------------------------------
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
lektura i eksplikacja tekstów z elementami wykładu, prezentacja, metoda tekstu przewodniego; praca ze źródłem, dyskusja panelowa, analiza tekstów, dyskusja, ćwiczenia redakcyjne i tłumaczeniowe
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Dysponuje podstawową wiedzą na temat związków Chopina z kulturą francuską XIX, XX i początku XXI wieku.
Zna biografię oraz wybrane utwory i formy muzyczne polskiego kompozytora.
Dostrzega specyficzne cechy legendy Chopina kształtującej się we Francji w różnych epokach
Umie dostrzec muzyczne walory słowa poetyckiego.
Na gruncie języka francuskiego, dysponuje specyficznym zasobem leksykalnym odnoszącym się do świata muzyki, w szczególności w zakresie identyfikacji utworów muzycznych, ich nazw gatunkowych i tonacji, a także ich struktury i ogólnej charakterystyki.
Potrafi wykorzystać powyższą wiedzę o literaturze i muzyce w różnych sytuacjach życia społecznego czy zawodowego (np. w szkolnictwie, dziennikarstwie, działalności translatorskiej, instytucjach kulturalnych, turystyce).
Jest otwarty na sztukę i docenia jej rolę w kształtowaniu się tożsamości kulturowej narodów europejskich.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną oraz egzamin obejmujący materiał z wszystkich seminariów specjalizacyjnych obowiązujących w programie studiów.
Podstawowe kryteria zaliczenia przedmiotu to:
- przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział
- sprawdzian podsumowujący
Literatura
Informacje i materiały są dostępne na indywidualnej stronie prowadzącego przedmiot:
http://neo.amu.edu.pl/ifrom/pracownicy/osoba.php?id=28
George Sand, Histoire de ma vie, 5e partie, chap. XII-XIII, Paris, Gallimard, coll. Quarto, 2004.
Maurice Rollinat, Chopin (« Les Névroses », Paris, Charpentier, 1885, p. 53-55.
Marcel Proust, Chopin (Les Plaisirs et les Jours), Paris, C. Lévy, 1896, p. 135.
Anna de Noailles, La musique de Chopin ( Les Vivants et les morts), Paris, Arthème Fayard et Cie, 1913, p. 69-70.
Edmond Rostand, Le Cœur de Chopin (Le Vol de la Marseillaise), Paris, Fasquelle, 1919, p. 171-179.
André Gide, Notes sur Chopin, Paris, L’Arche, 1949.
Marie-Véronique Gauthier, Chopin, la guerre et moi, Paris, Imago, 2000.
Marie-Agnès Cottereau, Chopin. Nocturnes, « Anthologie des deux siècles », Bordeaux, Les Dossiers de l’Aquitaine, 1999, p. 64.
La Fortune de Frédéric Chopin, textes réunis et présentés par Z. Naliwajek, H. Wróblewska-Straus et J. Żurowska, Warszawa, Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, 1995.
Frédéric Chopin et les lettres, Varsovie, Centre de Civilisation Française, Éditions de l’Université de Varsovie, 1991.
„Zeszyty literackie”, 2010, nr 1 (109)
Regina Bochenek-Franczakowa, La liaison Chopin – Sand vue de Pologne, „Les Amis de George Sand”, no 32/2010, p. 25-50
Piotr Witt, Przedpiekle sławy. Rzecz o Chopinie, Warszawa 2010, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, 368 s.
Maciej Gołąb (redakcja), Chopin w kulturze polskiej, Wrocław 2009, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: