Seminarium specjalizacyjne literackie 09-SPECmgrL1-24
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Usytuowanie piśmiennictwa obozowego na tle literatury XX wieku (Francja, Włochy i Polska).
Analiza i interpretacja zawartości treściowej wybranych świadectw.
Kobiety o Holocauście: analiza rejestrów języka i stylów pisania. Dyskusja nad sposobami konstruowania świadectwa literackiego na podstawie przeżytej traumy.
Analiza wybranych fragmentów tekstów i określanie ich właściwości.
Dyskusja nad przesłaniem świadectw obozowych literackiego oraz problemem ich recepcji na przestrzeni ostatnich lat.
Dyskusja nad ewolucją życia intelektualnego, kulturalnego o politycznego w kontekście omawianych utworów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- rozpoznaje sytuację literatury obozowej we Francji, Włoszech i Polsce na tle dokonań literackich i artystycznych XX wieku;
- potrafi zinterpretować zawartość omawianych tekstów;
- rozumie i potrafi scharakteryzować specyfikę kobiecej literatury obozowej;
- rozpoznaje formy piśmiennictwa obozowego i wskazuje możliwe filiacje literackie;
- potrafi prawidłowo zinterpretować przesłanie konkretnego dzieła literackiego oraz głoszone idee;
- formułuje opinie o sytuacji kobiecej literatury obozowej w perspektywie komparatystycznej i w oparciu o ewolucję powojennego życia intelektualnego i kulturalnego we Francji, Włoszech i Polsce.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć
- prace pisemne – sprawdzające wiedzę
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
Skala ocen
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Delbo Ch., Aucun de nous ne reviendra (1965) ; Une connaissance inutile (1970) ; Mesure de nos jours (1971)
Głowiński M. (red.), Stosowność i forma, Jak opowiadać o Zagładzie?, Kraków 2005.
Żywulska K., Przeżyłam Oświęcim (`1946)
Millu L., Il fumo di Birkenau (1947)
Mesnard Ph., Témoignage en résistance, Ed. Stock, Paris 2007
Nikliborc A., Uwięzione w KL Auschwitz-Birkeanu. Traumatyczne doświadczenia kobiet odzwierciedlone w dokumentach osobistych, Kraków 2010.
Pollak M., L’expérience concentrationnaire, Editions Métailié, Paris 2000.
Szmaglewska S., Dymy nad Birkenau (1945)
Thatcher N., Charlotte Delbo : une voix singulière, L’Harmattan, Paris 2003
Ubertowska A., Świadectwo-trauma-głos. Literackie reprezentacje Holocaustu, Kraków 2007.
Ziębińska-Witek A., Holocaust. Problemy przedstawiania, Lublin 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: