Seminarium specjalizacyjne literackie 09-SPECmgrL1-11
Opis treści kształcenia:
Charakterystyka literatury francuskiej i włoskiej po roku 1945.
Polityka i autonomia literacka. Zaangażowanie i rola pisarza.
Tekst o charakterze ideologicznym i jego cechy
Ideologia tekstu. Ideologia w tekście. Przykłady.
Proces ewaluacji a ideologia tekstu.
Cztery płaszczyzny ewaluacji w tekście: etyczna, estetyczna, językowa i technologiczna. Przykłady.
Tekst o charakterze ideologicznym wobec historii.
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Usytuowanie literatury okresu powojennego tle wydarzeń XX wieku, szkół i prądów literackich obecnych we Francji i Włoszech
Analiza i interpretacja zawartości treściowej wybranych tekstów.
Analiza relacji zachodzących między tekstem a ideologią. Dyskusja nad pojęciem ideologii.
Analiza różnych form obecności ideologii w tekście.
Analiza tekstu o charakterze ideologicznym.
Dyskusja nad przesłaniem dzieła literackiego oraz problemami recepcji tekstów o charakterze ideologicznym.
Dyskusja nad ewolucją życia intelektualnego i kulturalnego okresu powojennego w kontekście omawianych utworów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- rozpoznaje sytuację literatury francuskiej i włoskiej z lat 1945-1956 na tle dokonań literackich i artystycznych XX wieku
- potrafi zinterpretować zawartość omawianych tekstów
- rozumie i objaśnia relację zachodzącą między tekstem a ideologią
- rozpoznaje formy obecności ideologii w tekście i wskazuje możliwe filiacje literackie
- potrafi przeprowadzić analizę tekstu o charakterze ideologicznym
- potrafi prawidłowo zinterpretować przesłanie konkretnego dzieła literackiego oraz głoszone idee
- formułuje opinie o sytuacji literatury w perspektywie ewolucji życia intelektualnego i kulturalnego we Francji i Włoszech w okresie powojennym
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach
- ćwiczenia wykonywane samodzielnie i w grupach w trakcie zajęć
- prace pisemne – sprawdzające wiedzę
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie
Literatura
1) Arendt H., Le système totalitaire, Seuil, Paris 1995.
2) Corti M., Il viaggio testuale. Le ideologie e le strutture semiotiche, Einaudi, Torino 1978.
3) Denis B., Littérature et engagement, Seuil, Paris 2000.
4) Étiemble R., La littérature dégagée 1942 – 53, Gallimard, Paris 1955.
5) Hamon Ph., Texte et idéologie, PUF, Paris 1997.
6) Judt T., Un passé imparfait. Les intellectuels en France 1944-1956, Fayard, Paris 1992.
7) Pavese C., Letteratura e società, Einaudi, Torino 1951, (éd. fr. Gallimard, Paris 1999).
8) Prévost C., Littérature, politique, idéologie, Editions Sociales, Paris 1973.
9) Ricoeur P., L’Idéologie et l’Utopie, Seuil, Paris 1997.
10) Robin R., Le réalisme socialiste. Une esthétique impossible, Payot, Paris 1986.
11) Sartre J. – P., Qu’est – ce que la littérature, Gallimard, Paris 2001.
12) Suleiman S. R., Le roman à thèse ou l’autorité fictive, PUF, Paris 1983.
13) Vadée M., L’idéologie, PUF, Paris 1973
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: