Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 09-SPECmgrJ7-14
Cel ogólny:
Celem kursu jest pogłębienie wiedzy studenta z zakresu językoznawstwa romańskiego i zapoznanie go z naukową analizą języka. Metoda polega na obserwacji wybranych zjawisk językowych reprezentowanych w językach: francuskim i polskim i na ich opisie naukowym. Metoda zapewnia uzyskanie podstawowych narzędzi do badań językowych w wymiarze interdyscyplinarnym.
Cele szczegółowe:
Celem zajęć jest umożliwienie studentom odkrywania, rozumienia i opisywania faktów językowych związanych z funkcjonowaniem dyskursu medialnego na przykładzie prasy francuskiej i polskiej.
Chodzi o zapoznanie studentów z metodologią analizy dyskursu medialnego, na którą składają się : utworzenie korpusu danych językowych i ich krytyczna analiza.
Metoda ta pozwala na kompleksową analizę mediatyzacji informacji, a w szerszym kontekście na analizę strategii dyskursywnej odpowiedzialnej za tworzenie tożsamości społecznej w mediach. Metoda przyczynia się do aktywowania kompetencji społeczno-kulturowych studentów i do ich rozwoju w wymiarze społecznym.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student potrafi podjąć analizę dyskursu medialnego: zdiagnozować zjawisko medialne, ustalić problem badawczy w odniesieniu do konkretnego zjawiska, zgromadzić materiał badawczy, przeprowadzić analizę zgromadzonego materiału, wyciągnąć wnioski. Student potrafi przedstawić i omówić swoje badanie w formie prezentacji multimedialnej, lub w formie posterowej.
Kryteria oceniania
Au cours du séminaire les étudiants seront amenés à travailler sur leurs propres corpus à travers l’analyse des articles de la presse. Ils élaboreront progressivement une étude des caractéristiques typologiques du discours médiatique à travers les données linguistiques qu’ils ont recueillies. Pour cela, différentes stratégies seront mises en place :
- Lecture et analyse de certains articles et/ou ouvrages de la littérature typologique. Ces lectures seront choisies en fonction des besoins des étudiants ainsi que des thèmes réalisés.
- Exposés / présentation des étudiants à partir de l’analyse en profondeur d’un problème théorique lié au thème traité.
- Elaboration (collective ainsi qu'individuelle) des corpus des données linguistiques en fonction du thème de la recherche présentant des particularités typologiques pertinentes.
- Exposés des étudiants à partir de l’analyse en profondeur d’un extrait représentatif de corpus.
-Rédaction d'une hyperstructure en fonction du thème choisi.
Literatura
Podstawowa literatura:
ADAM, J.-M., LUGRIN, G. (2002). L’hyperstructure : un mode privilégié de présentation des événements scientifiques ?, Les Carnets du Cediscor 6,
URL : http://cediscor.revues.org/327
CHARAUDEAU, P. (2001). Visées discursives, genres situationnels et construction textuelle, in: Analyse des discours. Types et genres, Éd. Universitaires du Sud, Toulouse,
URL: http://www.patrick-charaudeau.com/Visees-discursives-genres,83.html
CHARAUDEAU, P. (2005). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours, De Boeck-Ina, Louvain-la-Neuve.
CHARAUDEAU, P. (2006). Discours journalistique et positionnements énonciatifs. Frontières et dérives, Semen 22,
URL : http://semen.revues.org/2793
CHARAUDEAU, P. (2009). Une éthique du discours médiatique est-elle possible ?, Communication 27/22, Éditions Nota Bene, Québec,
URL: http://www.patrick-charaudeau.com/Une-ethique-du-discours-mediatique.html
CHARAUDEAU, P. MAINGUENEAU, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours, Le Seuil.
MOIRAND, S. (2006). Responsabilité et énonciation dans la presse quotidienne : questionnements sur les observables et les catégories d’analyse, Semen 22, URL : http://semen.revues.org/2798
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: