Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 09-SPECmgrJ4-34
Językoznawcze aspekty manipulacji. La manipulation et ses aspects linguistiques.
Programme des cours
1. Manipulation et persuasion linguistique. Bases théroriques.
2. Stratégies discursives.
3. Programmation neuro-linguistique dans le débat. Psychologie appliquée à travers la parole.
4. Publicité. Démarches rhétoriques. Relations entre la parole et l’image. Unités phraséologiques et parémiologiques dans les slogans publicitaires
5. Slogan politique. Types de slogans.
6. Interrogation – suggestion. Analyse linguistique des titres des articles de presse. Fonctions de l’interrogation directe et apparente.
7. Modalisation autonymique. Du proverbe à l’ironie: polyphonie, captation, subversion.
8. Affectation stylistique du vocabulaire du journalisme. Une terminologie ou le jargon du métier ?
Szczegółowy rozkład semestru:
8.10.2014
Sprawy organizacyjne i wprowadzenie w tematykę manipulacji językowej.
15.10.2014
Ćwiczenie praktyczne: analiza językowa komunikatu wyborczego + analiza artykułu (bibl: Burger et al., Marques linguistiques et manipulation)
22.10.2014
Strategie dyskursywne (bibl: Orecchioni)
29.10.2014
Zajęcia odwołane.
5.11.2014
Programowanie neurojęzykowe w oparciu o analizę debaty wyborczej (Sarkozy, Royal, présidentielles 2007)
12.11.2014
Programowanie neurojęzykowe cd.
19.11.2014
Sprawdzian (30 pkt) (0h45)
Przygotowanie do zagadnień związanych z dyskursem reklamowym.
26.11.2014
Zajęcia odwołane.
3.12.2014
Manipulacja w komunikatach reklamowych.
10.12.2014
Tytuły prasowe: typy stosowanych zabiegów argumentacyjnych
17.12.2014
Subwersja tekstu, ironia, cytowanie w celach perswazyjnych i manipulatorskich (bibl: Maingueneau, 2002)
7.01.2015
Analiza autentycznych francuskich sloganów reklamowych
14.01.2015
Gatunek informacji fikcyjnej na przykładzie prowokacji dziennikarskiej telewizji RTBF
21.01.2015
Gatunek informacji fikcyjnej na przykładzie prowokacji dziennikarskiej telewizji RTBF
28.01.2015
Gatunek informacji fikcyjnej na przykładzie prowokacji dziennikarskiej telewizji RTBF.
03.02.2015
Egzamin z 3 seminariów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi nazwać rożne zabiegi perswazyjne, wskazać je w komunikatach medialnych, prasowych i telewizyjnych
- potrafi wskazać rożnego rodzaju manipulacyjne zabiegi graficzne, audiowizualne uzupełniające przekaz werbalny
- wyjaśnia pojęcia takie jak manipulacja danymi źródłowymi, cytowanie bez kontekstu, dekontekstualizacja, polifonia wypowiedzi, odpowiedzialność przeniesiona.
- wyjaśnia pojęcia makro i mikro aktu mowy, potrafi odkryć główny cel takiego aktu mowy, czyli określić, że np ulotka propagandowa jest dyrektywą
- wskazuje w programie telewizyjnym powstałym w stylistyce informacji fikcyjnej elementy scenariusza i reżyserii medialnej, zabiegi wzmagające napięcie i uprawdopodabniające przekaz.
Kryteria oceniania
1) Warunki i tryb odbywania zajęć dydaktycznych:
Konwersatorium obowiązkowe dla specjalizacji językoznawczej – zaliczenie na ocenę;
Zadania domowe obowiązkowe (termin oddania pracy pisemnej – do 10 dni, tj. do piątku następującego po II zajęciach; w nagłych wypadkach poprzez e-mail). Zadanie domowe na ocenę;
Obowiązkowe 2 prace-sprawdziany pisemne w semestrze (2 x 30 p.)
Możliwa (nieobowiązkowa) jednokrotna poprawa każdego sprawdzianu w razie nieuzyskania 60%.
Ogłoszenie wyników sprawdzianów możliwe w formie zakodowanej listy wysłanej w e-mail na adres roku lub na następnych zajęciach (maks. 2 tygodnie od sprawdzianu);
2) Warunki usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności na zajęciach:
2 możliwe nieusprawiedliwione nieobecności (nie w przewidzianym terminie sprawdzianu);
Pozostałe nieobecności mogą być usprawiedliwione wyłącznie na podstawie zwolnienia lekarskiego lub uczelnianego;
Brak możliwości odrabiania zajęć na dyżurze;
Za każdą nieobecność nieusprawiedliwioną powyżej dopuszczalnych -5 pkt. proc.;
Za 100% obecność na zajęciach (włączywszy nieobecności usprawiedliwione) +2 pkt. proc.;
Do zaliczenia jest wymagana fizyczna obecność na 50% zajęć, nieobecność na pozostałych musi być usprawiedliwiona.
3) Warunki i tryb uzyskiwania zaliczenia oraz składania egzaminu:
Rozliczenie semestralne: należy uzyskać pozytywną ocenę z zaliczenia (suma punktów: co najmniej 60 %);
Oceny: b. dobry: 78,5-100p. dobry plus: 78,5-84p. dobry: 74-78p. dostateczny plus: 68,5-73,5p. dostateczny: 60-68p.
Egzamin następuje po zaliczeniu 3 seminariów specjalizacyjnych
4) Termin zaliczenia:
Ostatnie zajęcia semestru, na podstawie uzyskanych w semestrze ocen cząstkowych;
5) Tryb ogłaszania wyników zaliczenia:
Zaliczenie na ocenę: ocena podana ustnie na ostatnich zajęciach i wpisana w ciągu 5 dni w systemie usos.
Literatura
Documents principaux :
1. BURGER M., LUGRIN G., MICHELI R., PAHUD S., Marques linguistiques et manipulation. Le cas d’une campagne de l’extrême droite suisse, Mots. Les langages du politique Numéro 81 (2006)
2. MAINGUENEAU Dominique (2002), Analyser les textes de communication: Médium et discours, Nathan-VUEF, Dunod, Paris, 211p. (ou une version neuve, 2008)
Bibliographie générale :
3. Batko A. (2005), Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice
4. Bautier R. (1994), De la rhétorique à la communication, Grenoble, PUG
5. Beck G. (2007), Zakazana retoryka. Podręcznik manipulacji, One Press
6. Bralczyk J. (1995), Język na sprzedaż, M&M s.c., Warszawa
7. Cialdini R. (2007), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk
8. D’Almeida F. (2003), La manipulation, Presses Universitaires de France
9. Delporte Ch., Corps à corps ou tête-à-tête? Le duel politique à la télévison, site http://cat.inist.fr
10. Dijk (van) T. A. (2001), Badania nad dyskursem, in: Dyskurs jako struktura i proces, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
11. Dorna A., Les effets langagiers du discours politique, site http://documents.irevues.inist.fr
12. Duszak A. (1998), Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
13. Kamińska-Szmaj I. (1996), Slogan reklamowy – budowa składniowa, Poradnik Językowy nr IV
14. Karwat M. (2006), O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa
15. Kerbrat-Orecchioni C. (2005), Le discours en interaction, Armand Colin, Paris
16. Khvochevsky R., Manipulations illocutoires: théorie et fonctionnement dans le discours politique, site : http://www.paris-sorbonne.fr
17. Kochan M. (2002), Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
18. Levinson S. (2000), Presumptive meanings, London
19. Ostrowska B. (2002), Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław
20. Sandré M., Analyse d’un dysfonctionnement interactionnel – l’interruption – dans le débat de l’entre-deux-tours de l’élection présidentielle de 2007, site http://mots.revues.org
21. Selva Ch. (1996), La programmation neuro-linguistique appliquée à la négociation, ESF Editeur, Paris
22. Tokarz M. (2006), Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk
23. Van Der Henst J.-B., Contexte et raisonnement, site : http://hal.archives-ouvertes.fr
LEKTURA DODANA 01.2015: DUFIET J.-P. 2010, MANIPULATION ET INFORMATION FICTIONNELLE, Communications Revues vol. 27/2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: