Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 09-SPECmgrJ4-11
Konstruowanie tożsamości dyskursywnej w przekazie medialnym. Manipulacja językowa.
Programme des cours
1. Manipulation et persuasion linguistique. Bases théroriques.
2. Stratégies discursives.
3. Programmation neuro-linguistique dans le débat. Psychologie appliquée à travers la parole.
4. Publicité. Démarches rhétoriques. Relations entre la parole et l’image. Unités phraséologiques et parémiologiques dans les slogans publicitaires
5. Slogan politique. Types de slogans.
6. Interrogation – suggestion. Analyse linguistique des titres des articles de presse. Fonctions de l’interrogation directe et apparente.
7. Modalisation autonymique. Du proverbe à l’ironie: polyphonie, captation, subversion.
8. Affectation stylistique du vocabulaire du journalisme. Une terminologie ou le jargon du métier ?
Szczegółowy rozkład semestru:
5.10.2017
Sprawy organizacyjne i wprowadzenie w tematykę manipulacji językowej.
19.10.2017
Ćwiczenie praktyczne: analiza językowa komunikatu wyborczego + analiza artykułu (bibl: Burger et al., Marques linguistiques et manipulation)
26.10.2017
Strategie dyskursywne (bibl: Orecchioni)
2 i 9.11.2017
Programowanie neurojęzykowe w oparciu o analizę debaty wyborczej (Sarkozy, Royal, présidentielles 2007)
16.11.2017
Sprawdzian (30 pkt) (0h45)
Przygotowanie do zagadnień związanych z dyskursem reklamowym.
23.11.2017
Manipulacja w komunikatach reklamowych. Analiza autentycznych francuskich sloganów reklamowych
30.11.2017
Tytuły prasowe: typy stosowanych zabiegów argumentacyjnych
7.12.2017
Subwersja tekstu, ironia, cytowanie w celach perswazyjnych i manipulatorskich (bibl: Maingueneau, 2002)
14.12.2017
Gatunek informacji fikcyjnej na przykładzie prowokacji dziennikarskiej telewizji RTBF
4 i 11.01.2018
Gatunek informacji fikcyjnej na przykładzie prowokacji dziennikarskiej telewizji RTBF
18.01.2018
Praca pisemna zaliczeniowa.
25.01.2017
Omówienie wyników pracy semestralnej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi nazwać rożne zabiegi perswazyjne, wskazać je w komunikatach medialnych, prasowych i telewizyjnych
- potrafi wskazać rożnego rodzaju manipulacyjne zabiegi graficzne, audiowizualne uzupełniające przekaz werbalny
- wyjaśnia pojęcia takie jak manipulacja danymi źródłowymi, cytowanie bez kontekstu, dekontekstualizacja, polifonia wypowiedzi, odpowiedzialność przeniesiona.
- wyjaśnia pojęcia makro i mikro aktu mowy, potrafi odkryć główny cel takiego aktu mowy, czyli określić, że np ulotka propagandowa jest dyrektywą
- wskazuje w programie telewizyjnym powstałym w stylistyce informacji fikcyjnej elementy scenariusza i reżyserii medialnej, zabiegi wzmagające napięcie i uprawdopodabniające przekaz.
Kryteria oceniania
1) Warunki i tryb odbywania zajęć dydaktycznych:
• Ćwiczenia obowiązkowe – zaliczenie na ocenę;
• Zadania domowe obowiązkowe (termin oddania pracy pisemnej – do 1 tygodnia, tj. do środy następującej po 2. zajęciach; proszę nie wysyłać poprzez e-mail);
• Obowiązkowe 2 prace-sprawdziany pisemne w semestrze (2 x 35 p.):
• Możliwa (nieobowiązkowa) jednokrotna poprawa każdego sprawdzianu w razie nieuzyskania 60%. Ogłoszenie wyników sprawdzianów możliwe w formie zakodowanej listy wysłanej w e-mail na adres roku lub na następnych zajęciach (maks. 2 tygodnie od sprawdzianu);
• Podsumowujący test na koniec semestru (30 p.)
2) Warunki usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności na zajęciach:
• 2 możliwe nieusprawiedliwione nieobecności (nie w przewidzianym terminie sprawdzianu);
• Pozostałe nieobecności mogą być usprawiedliwione wyłącznie na podstawie zwolnienia lekarskiego lub uczelnianego;
• Brak możliwości odrabiania zajęć na dyżurze;
• Za każdą nieobecność nieusprawiedliwioną powyżej dopuszczalnych -5 pkt. proc.;
• Za 100% obecność na zajęciach (włączywszy nieobecności usprawiedliwione) +2 pkt. proc.;
• Do zaliczenia jest wymagana fizyczna obecność na 50% zajęć, nieobecność na pozostałych musi być usprawiedliwiona.
3) Warunki i tryb uzyskiwania zaliczenia oraz składania egzaminu:
• Rozliczenie semestralne: należy uzyskać pozytywną ocenę z zaliczenia (suma punktów: co najmniej 60 %);
• Oceny: b. dobry: 78,5-100p. dobry plus: 78,5-84p. dobry: 74-78p. dostateczny plus: 68,5-73,5p. dostateczny: 60-68p.
4) Termin zaliczenia:
• Termin testu na zaliczenie semestru: ostatnie zajęcia semestru;
5) Tryb ogłaszania wyników zaliczenia:
• Zaliczenie na ocenę: ocena wpisana w ciągu 5 dni w systemie usos.
Literatura
Documents principaux :
1. BURGER M., LUGRIN G., MICHELI R., PAHUD S., Marques linguistiques et manipulation. Le cas d’une campagne de l’extrême droite suisse, Mots. Les langages du politique Numéro 81 (2006)
2. MAINGUENEAU Dominique (2002), Analyser les textes de communication: Médium et discours, Nathan-VUEF, Dunod, Paris, 211p. (ou une version neuve, 2008)
Bibliographie générale :
3. Batko A. (2005), Sztuka perswazji czyli język wpływu i manipulacji, Gliwice
4. Bautier R. (1994), De la rhétorique à la communication, Grenoble, PUG
5. Beck G. (2007), Zakazana retoryka. Podręcznik manipulacji, One Press
6. Bralczyk J. (1995), Język na sprzedaż, M&M s.c., Warszawa
7. Cialdini R. (2007), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk
8. D’Almeida F. (2003), La manipulation, Presses Universitaires de France
9. Delporte Ch., Corps à corps ou tête-à-tête? Le duel politique à la télévison, site http://cat.inist.fr
10. Dijk (van) T. A. (2001), Badania nad dyskursem, in: Dyskurs jako struktura i proces, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
11. Dorna A., Les effets langagiers du discours politique, site http://documents.irevues.inist.fr
12. Duszak A. (1998), Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
13. Kamińska-Szmaj I. (1996), Slogan reklamowy – budowa składniowa, Poradnik Językowy nr IV
14. Karwat M. (2006), O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa
15. Kerbrat-Orecchioni C. (2005), Le discours en interaction, Armand Colin, Paris
16. Khvochevsky R., Manipulations illocutoires: théorie et fonctionnement dans le discours politique, site : http://www.paris-sorbonne.fr
17. Kochan M. (2002), Slogany w reklamie i polityce, Wydawnictwo TRIO, Warszawa
18. Levinson S. (2000), Presumptive meanings, London
19. Ostrowska B. (2002), Teoria komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław
20. Sandré M., Analyse d’un dysfonctionnement interactionnel – l’interruption – dans le débat de l’entre-deux-tours de l’élection présidentielle de 2007, site http://mots.revues.org
21. Selva Ch. (1996), La programmation neuro-linguistique appliquée à la négociation, ESF Editeur, Paris
22. Tokarz M. (2006), Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk
23. Van Der Henst J.-B., Contexte et raisonnement, site : http://hal.archives-ouvertes.fr
LEKTURA DODANA 01.2015: DUFIET J.-P. 2010, MANIPULATION ET INFORMATION FICTIONNELLE, Communications Revues vol. 27/2
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: