Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 09-SPECmgrJ3-11
Językowy obraz świata. Stereotypy rasistowskie w języku i kulturze.
L’image linguistique du monde. Les stéréotypes racistes dans la langue et la culture.
Szczegółowy rozkład semestru:
1 marca
Sprawy organizacyjne i wprowadzenie w tematykę językowego obrazu świata.
Czy słowniki potwierdzają istnienie stereotypu językowego?
8 marca
Zebranie wyników zadania domowego dot. stereotypów rasistowskich w słownikach.
Językowy obraz świata na podstawie artykułów Bartmińskiego, Grzegorczykowej i Koselaka.
15 marca
Typy frazeologizmów i typy wyrażeń paremiologicznych.
22 i 29 marca
Frazeologia – cd. Stereotyp językowy, teoria prototypii.
5 kwietnia
Logos, etos i patos w dyskursie. Zastosowanie w dyskursie w dyskusjach o elementach rasistowskich i stereotypowych.
12 kwietnia
Ćwiczenia w klasyfikacji materiału językowego
19 kwietnia
Teoria mitu według Barthesa.
26 kwietnia
Poznański Festiwal Nauki i Sztuki. Praca indywidualna - opracowanie słownictwa.
3 maja - Święto Konstytucji
10 maja
Sprawdzian wiadomości.
17 maja
Teoria mitu według Barthesa. Przypomnienie pojęć logos, etos i patos.
Analiza dyskursu. Obserwowanie budowania argumentacji na doraźnych i na utartych stereotypach językowych (ćwiczenia praktyczne w grupach). Rola konotacji kulturowych w procesach zapamiętywania, stosowania, negowania i odradzania się językowych stereotypów rasistowskich.
Proszę przygotować autentyczny tekst o treściach rasistowskich lub stereotypowych, udostępnić go grupie: on line, ksero itp.
24 maja
Przygotowanie pracy pisemnej NA ZAJĘCIACH podsumowującej wyniki analiz, na podstawie przygotowanych wyników badań, notatek i pracy na zajęciach. Tekst spójny długości maks. 5000 znaków ze spacjami: "L'explication linguistique et discursive des connotations racistes".
31 maja
Boże Ciało
7 czerwca
Omówienie prac. Dyskusja.
14 czerwca
Sprawdzian podsumowujący - zaliczenie. Ostateczny termin złożenia pracy analitycznej dla studentów II roku.
21 czerwca
Ostatnie zajęcia. Maksymalny termin złożenia pracy analitycznej dla studentów I roku.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1) Warunki i tryb odbywania zajęć dydaktycznych:
Konwersatorium obowiązkowe dla specjalizacji językoznawczej – zaliczenie na ocenę;
Zadania domowe obowiązkowe (termin oddania pracy pisemnej – do 10 dni, tj. do piątku następującego po II zajęciach; w nagłych wypadkach poprzez e-mail). Zadanie domowe na ocenę;
PRACA ZALICZENIOWA - ANALIZA LEKSYKOGRAFICZNA I DYKURSYWNA ZEBRANEGO MATERIAŁU. Objętość ok. 20 000 znaków ze spacjami.
Sprawdziany pisemne w semestrze (2 )
Możliwa (nieobowiązkowa) jednokrotna poprawa każdego sprawdzianu w razie nieuzyskania 60%.
Ogłoszenie wyników sprawdzianów możliwe w formie zakodowanej listy wysłanej w e-mail na adres roku lub na następnych zajęciach (maks. 2 tygodnie od sprawdzianu);
2) Warunki usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności na zajęciach:
2 możliwe nieusprawiedliwione nieobecności (nie w przewidzianym terminie sprawdzianu);
Pozostałe nieobecności mogą być usprawiedliwione wyłącznie na podstawie zwolnienia lekarskiego lub uczelnianego;
Brak możliwości odrabiania zajęć na dyżurze;
Za każdą nieobecność nieusprawiedliwioną powyżej dopuszczalnych -5 pkt. proc.;
Za 100% obecność na zajęciach (włączywszy nieobecności usprawiedliwione) +2 pkt. proc.;
Do zaliczenia jest wymagana fizyczna obecność na 50% zajęć, nieobecność na pozostałych musi być usprawiedliwiona.
3) Warunki i tryb uzyskiwania zaliczenia oraz składania egzaminu:
Rozliczenie semestralne: należy uzyskać pozytywną ocenę z zaliczenia (suma punktów: co najmniej 60 %);
Oceny: b. dobry: 78,5-100p. dobry plus: 78,5-84p. dobry: 74-78p. dostateczny plus: 68,5-73,5p. dostateczny: 60-68p.
Egzamin następuje po zaliczeniu 2 lub3 seminariów specjalizacyjnych
4) Termin zaliczenia:
Ostatnie zajęcia semestru, na podstawie uzyskanych w semestrze ocen cząstkowych;
5) Tryb ogłaszania wyników zaliczenia:
Zaliczenie na ocenę: ocena podana ustnie na ostatnich zajęciach i wpisana w ciągu 5 dni w systemie usos.
Praktyki zawodowe
Nie przewidziano
Literatura
Bibliografia :
1. Barthes R., 2000, « Mitologie » in: Pisma, red. M. P. Markowski i K. Kłosiński, Warszawa, Wydawnictwo KR // oryg. Editions de Seuil, 1957
2. Bartmiński J., 1999, Językowy obraz świata, Lublin: UMCS
3. Dyoniziak J., 2006, Stéréotypes et langue: image linguistique de la femme en français et en polonais, Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem
4. Farid G., 2010, Pertinence ou non-pertinence des injures racistes dans les dictionnaires, in: Voix plurielles 7.2 (novembre 2010), file:///C:/Users/USER/Downloads/363-1237-1-PB.pdf
5. Grzegorzykowa R., 2001, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa, p. 85 .
6. Grzegorczykowa R., 1999, Pojęcie językowego obrazu świata, in: Językowy obraz świata, red. Bartminski, Wydawnictwo UMCS
7. Jackendoff R., 1983, Semantics and cognition, Cambridge: MIT Press
8. Kleiber G., 1983, « Metaphore et verité » in: Linx, 9, 91-92
9. Kleiber G., 1990, La semantique du prototype, Paris: PUF
10. Kleiber G., 1994: «Metaphore: le problème de la deviance», dans: Langue française, 101, 35-56
11. Koselak A., 2007, « Sources et tradition polonaises en linguistique cognitive », Corela [Online], HS-6 | 2007, URL : http://journals.openedition.org/corela/1494 ; DOI : 10.4000/corela.1494
12. Lakoff G., 1988, Metafory w naszym życiu, Warszawa: PIW
13. Putnam H., 1975, «The meaning or ‘meaning’ » In: Mind, Language and Reality. Philosophical Papers, vol. 2. Cambridge University Press
14. Schapira Ch. 2010, Une définition doxale: les noms propres potentiellement métaphoriques, Autour de la définition, Publifarum, no11, publié le 01/03/2010 sur url: http://publifarum.farum.it/ezine_articles.php?id=141
15. Wierzbicka A., 1985, Lexicography and Conceptual Analysis. Karoma: Ann Arbor
16. Wierzbicka A., 1999, Język – umysł – kultura, Warszawa: PWN.
17. Wysoczyński W., 2006, Językowy obraz świata w porównaniach zleksykalizowanych na motywach wybranych języków, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersystetu Wrocławskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: