Seminarium specjalizacyjne językoznawcze 09-SPECmgrJ2-24
Opis treści kształcenia
Zmiany w umiejscowieniu klityk w okresie starofrancuskim (erozja prawa Tobelra-Mussafi) w porównaniu do współczesnego francuskiego; pojęcie klityk specjalnych
Sire, ge a nul fuer ansanble o vos ne m'an iroie. Interpolacja - warunki składniowe i semantyczne
li uns l’autre, li uns N l’autre, se … li uns l’autre – profile konstrukcyjne, subiektyfikacja
Powstanie i rozwój dwuczłonowych wykładników wzajemności. Od łaciny klasycznej do starofrancuskiego
Tempo przebiegu gramatykalizacji 1: konstrukcje egzystencjalne francuskie, włoskie i hiszpańskie
Tempo przebiegu gramatykalizacji 2: francuskie, włoskie i hiszpańskie spójniki adwersatywne. Parametry Lehmanna
Szyk wyrażeń: starofrancuski wariancja swobodna czy faza przejściowa od SOV do SVO?
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu: Seminarium specjalizacyjne językoznawcze i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zna specyfikę badań diachronicznych w odniesieniu do starofrancuskiego (w powiązaniu z łaciną klasyczną i późną)
Zna bardziej wyrafinowane metody i kierunki badawcze (teoria gramatykalizacji, government and binding, gramatyka konstrukcyjna, morfologia autonomiczna).
Analizuje wybrane przykłady przy użyciu metod, o których mowa w SMJĘZ_02; odnajduje przykłady stanowiące przedmiot opisu tych kierunków, w tym przeczące ich twierdzeniom
Samodzielnie opracowuje materiały źródłowe. Posługuje się danymi pozyskanymi z korpusów, umiejętnie redaguje adekwatne bibliografie załącznikowe
Korzysta ze źródeł literaturowych i elektronicznych baz danych w celu pozyskania niezbędnej literatury.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
- fizyczny udział studenta w zajęciach; udzielanie przytomnych odpowiedzi
- umiejętność samodzielnego odniesienia się do jakości poznanej literatury fachowej i sformułowania na jego podstawie własnego zagadnienia badawczego
- umiejętność samodzielnego, innego niż w przeczytanej literaturze, podania przykładu ilustrującego dane zagadnienie badawcze
- prezentacja ustna
- egzamin pisemny
Literatura
Carlier, Anne (2013) ‘Grammaticalization in Progress in Old French: Indefinite Articles’. In: Deborah L. Arteaga (ed.), Research on Old French: The State of the Art. Dodrecht: Springer, 45-60. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-4768-5_3
Fried, Mirjam (2013) ‘Principles of Constructional Change’ In: Thomas Hoffmann & Graeme Trousdale (eds.). The Oxford Handbook of Construction Grammar, Oxford: OUP, 419-437. http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195396683.013.0023
Giacalone Ramat, Anna & Caterina Mauri (2012) ‘Gradualness and pace in grammaticalization: The case of adversative connectives’ Folia Linguistica 46/2, 483-512 http://dx.doi.org/10.1515/flin.2012.017
Haegman, Liliane (1994) Introduction to government and binding theory. Oxford UK & Cambridge US: Blackwell.
Informacje i materiały są przesyłane na adres mailowy grupy zajęciowej; pozostają także do dyspozycji studentów w Bibliotece Wydziałowej Novum.
Heine, Bernd & Heiko Narrog (2009) ‘Grammaticalization and Linguistic Analysis’ In: Bernd Heine & Heiko Narrog (eds.) The Oxford Handbook of Linguistic Analysis, Oxford: OUP, 401-423 http://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199544004.013.0016
Meulleman, Machteld (2012) Degrees of grammaticalization in three Romance languages: A comparative analysis of existential constructions Folia Linguistica 46/2, 417-452 http://dx.doi.org/10.1515/flin.2012.015
Schøsler, Lene (2012) ‘The Development of the Declension System’. In: Deborah L. Arteaga (ed.), Research on Old French: The State of the Art. Dodrecht: Springer, 167-186. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-4768-5_9
Sitaridou, Ioanna (2012) ‘A comparative study of word order in Old Romance’ Folia Linguistica 46/2, 553-604 http://dx.doi.org/10.1515/flin.2012.019
Tekavčić, Pavao (1980) Grammatica storica dell’italiano. Vol. 2. Morfosintassi, Bologna: Il Mulino.
Trousdale, Graeme (2013) ‘Grammaticalization, constructions and the grammaticalization of constructions’ In Kristin Davidse, Tine Breban, Lieselotte Brems & Tanja Mortelmans (eds.), Grammaticalization and Language Change. New reflections. 167-198. Amsterdam - Philadelphia: John Benjamins http://dx.doi.org/10.1075/slcs.130.07tro
Waltereit, Richard (2012) Reflexive Marking in the History of French. Amsterdam - Philadelphia: John Benjamins. http://dx.doi.org/10.1075/slcs.127
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: