Seminarium specjalizacyjne dydaktyczne 09-SPECmgrD8-34
Korpusy językowe w badaniach glottodydaktycznych:
TK_01 Uczenie się w ujęciu konstruktywistycznym i fenomenologicznym
TK_02 Transfer wiedzy, sprawności i środków poznawczych w nauce języka obcego
TK_03 Badania nad metapoznaniem: metody introspekcyjne i empiryczne. Ich wartość w doskonaleniu kompetencji uczenia się.
TK_04 Badania nad korpusami językowymi jako przykład badania empirycznego nad metapoznaniem: zbieranie danych, możliwości interpretacji i implikacje dydaktyczne.
TK_05 Empiryczne narzędzia diagnozy trudności w przyswajaniu języka obcego: ich skuteczność w procesie uczenia/nauczania
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształceni student potrafi:
- określić dynamikę nabywania językowych kompetencji komunikacyjnych oraz rozumie złożoność pojęcia kompetencji uczenia się,
- zna podstawowe tendencje w badaniach nad strategiami uczenia się i potrafi ocenić ich przydatność w dydaktyce językowej,
- potrafi opracować na użytek konkretnej sytuacji w klasie narzędzie diagnostyczne pomocne w oszacowaniu trudności językowych uczniów,
- prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych;
- pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym z dziedziny nauk o poznaniu, nauk o komunikacji i dydaktyki językowej,
- wykazuje aktywną postawę na zajęciach,
- potrafi pracować samodzielnie nad wybranym problemem oraz współpracować z kolegami i z wykładowcą;
- jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach,
- prezentacje studentów oraz dyskusja podczas konwersatorium
- opracowanie założeń badawczych i ew. zastosowanie danych empirycznych w praktyce uczenia/nauczania
(zaliczenie prezentacji na ocenę)
Literatura
Delvaux, P.-P. 2012. « Métacognition et apprentissage. Apport de la gestion mentale ». (w) Karpińska-Szaj, K. & J. Zając (red.). Autour de la compétence d’apprentissage de langues : gestion des ressources métacognitives et cognitives. Synergies – Pologne 9. Revue du GERFLINT 2012, str. : 9-21.
Karpińska-Szaj, K. et J. Zajac. 2011. „Pour former un apprenant – individu métacognitif: apport des recherches francophones” (w) Biardzka E. (red.) Etudes françaises dans la société du XXI siècle. Défis et perspectives. Wyd. Oficyna Wydawnicza LEKSEM. Łask 2011, str.69-82.
Karpinska-Szaj, K. et J. Zajac. 2012. „Les activités métacognitives de l’apprenant en langues étrangères en tant qu’objet de recherche. Défis et problèmes méthodologiques » (w) Karpińska-Szaj, K. & J. Zając (red.). Autour de la compétence d’apprentissage de langues : gestion des ressources métacognitives et cognitives. Synergies – Pologne 9. Revue du GERFLINT, str. : 21-35.
Martinot, C. 2012. « De la reformulation en langue naturelle vers son exploitation pédagogique en langue étrangère : pour une optimisation des stratégies d’apprentissage ». (w) Karpińska-Szaj, K. & J. Zając (red.). Autour de la compétence d’apprentissage de langues : gestion des ressources métacognitives et cognitives. Synergies – Pologne 9. Revue du GERFLINT 2012, str. : 63-76.
Pekarek Doehler, S., (2006), « Analyse conversationnelle et recherche sur l’acquisition des langues », Revue française de linguistique appliquée, no 2, vol. XI.
http://www.cairn.info/revue-francaise-de-linguistique-appliquee-2006-2-page-123.htm
Pekarek Doehler, S., (2000), « Approches interactionnistes de l’acquisition des langues étrangères : concepts, recherches, perspectives », Aile, no 12.
http://aile.revues.org/document934.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: