Seminarium specjalizacyjne dydaktyczne 09-SPECmgrD7-14
Opis treści kształcenia:
1. Uczenie się w ujęciu konstruktywistycznym i fenomenologicznym.
2. Transfer wiedzy, sprawności i środków poznawczych w nauce języka obcego.
3. Badania nad metapoznaniem: metody introspekcyjne i empiryczne. Ich wartość w doskonaleniu kompetencji uczenia się.
4. Dialog dydaktyczny jako przykład interwencji dydaktycznej: wykorzystanie narzędzia w badaniach w działaniu i w praktyce nauczania.
5. Empiryczne narzędzia diagnozy trudności w przyswajaniu języka obcego: ich skuteczność w procesie uczenia/nauczania.
6. Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Metody kształcenia:
Prezentacja prowadzącego oraz podsumowanie wiedzy i doświadczeń studentów, prezentacje studentów na wybrane tematy.
Prezentacja prowadzącego oraz dyskusja nt. przeczytanych tekstów.
Studenci przedstawiają ustnie na zajęciach propozycję dialogu dydaktycznego w odpowiedzi na zaobserwowany problem w nauce języka obcego
Analiza (praca w parach lub grupach trzyosobowych) przygotowanych przez studentów pracy zaliczeniowej: transkrypcja dialogu dydaktycznego, interpretacja i wyłonienie implikacji dydaktycznych)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
potrafi określić dynamikę nabywania językowych kompetencji komunikacyjnych oraz rozumie złożoność pojęcia kompetencji uczenia się; zna podstawowe tendencje w badaniach nad strategiami uczenia się i potrafi ocenić ich przydatność w dydaktyce językowej;
potrafi opracować na użytek konkretnej sytuacji w klasie narzędzie diagnostyczne pomocne w oszacowaniu trudności językowych uczniów; prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym z dziedziny nauk o poznaniu, nauk o komunikacji i dydaktyki językowej;
wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad wybranym problemem oraz współpracować z kolegami i z wykładowcą; jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach,
- wykonywanie ćwiczeń na zajęciach - umiejętność komunikacji i pracy w grupie,
- regularny kontakt z prowadzącym (konsultacje bezpośrednie i mailowe)
Literatura
Delvaux, P.-P. 2012. « Métacognition et apprentissage. Apport de la gestion mentale ». (w) Karpińska-Szaj, K. & J. Zając (red.). Autour de la compétence d’apprentissage de langues : gestion des ressources métacognitives et cognitives. Synergies – Pologne 9. Revue du GERFLINT 2012, str. : 9-21.
Karpińska-Szaj, K. et J. Zajac. 2011. „Pour former un apprenant – individu métacognitif: apport des recherches francophones” (w) Biardzka E. (red.) Etudes françaises dans la société du XXI siècle. Défis et perspectives. Wyd. Oficyna Wydawnicza LEKSEM. Łask 2011, str.69-82.
Karpinska-Szaj, K. et J. Zajac. 2012. „Les activités métacognitives de l’apprenant en langues étrangères en tant qu’objet de recherche. Défis et problèmes méthodologiques » (w) Karpińska-Szaj, K. & J. Zając (red.). Autour de la compétence d’apprentissage de langues : gestion des ressources métacognitives et cognitives. Synergies – Pologne 9. Revue du GERFLINT, str. : 21-35.
Lafortune, L. et A. Robertson. 2004. « Métacognition et pensée critique. Une démarche de mise en relation pour l’intervention. (dans) Pensée et réflexivité . Théories et pratiques. (red. Pallascio, R., Daniel M.-F., Lafortune, L.). Québec : Presses de l’Université du Québec.
La Garanderie, de A. 2002. Comprendre les chemins de la connaissance. Une pédagogie du sens. Lyon: Chronique Sociale.
Vermersch, P. 2014. L’entretien d’explication. Paris : ESF Editeur.
http://www.ac-grenoble.fr/occe26/printemps/tardif/cognitif.htm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: