Seminarium specjalizacyjne dydaktyczne 09-SPECmgrD5-11
Kształcenie kompetencji retorycznych
Kognitywne i dyskursywne procesy perswazji. Argumentacja w debatach medialnych.
Koncepcja retoryki w dyskursie i jej wartość glottodydaktyczna.
Analiza strategii retorycznych i jej zastosowanie praktyce nauczania rozumienia.
Konstruowanie wiedzy w oparciu o treści implicytne i eksplicytne zawarte w debatach medialnych.
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie podejścia dyskursywnego i retorycznego w formie wykładu dyskusja w grupie na temat zastosowania tego podejścia w glottodydaktyce
Prezentacja koncepcji retoryki w dyskursie oraz dyskusja w grupie na temat konsekwencji przyjęcia tych teorii jako podstawy dla kształtowania celów i progresji dydaktycznej
Dyskusja w grupie inspirowana literaturą przedmiotu i refleksją krytyczną
Dyskusja w grupie inspirowana literaturą przedmiotu i refleksją krytyczną
Prezentacja, porównywanie definicji pochodzących z różnych źródeł, zestawianie i kontrastowanie terminów typowych dla danej koncepcji
Prezentacja oraz porównanie wraz ze studentami koncepcji rozumienia krytycznego z innymi koncepcjami
Analiza w parach fragmentów debat medialnych, wskazanie i ocena strategii retorycznych
Zaproponowanie w parach zadań dydaktycznych w oparciu o charakterystykę przykładowej debaty. Krytyczna ocena propozycji.
Dyskusja oparta o wcześniej zadane do przeczytania artykuły czy fragmenty pozycji książkowych
Praca w parach i w grupie
W cyklu 2021/SL:
Seminarium wprowadza studenta w podejście empowerment, które skupia się na możliwościach wzmacniania i rozwijania potencjału i zdolności jednostki. Empowerment wyrasta z psychologii społecznej i pozytywnej, wpisuje się w działania i badania psychologii wspólnotowej. Podczas seminarium skupiamy się na charakterystyce podejścia, analizujemy wpływ Ego oraz interakcji podmiot-środowisko na dynamikę procesu empowerment. Wskazujemy znaczenie Empowerment w rozwoju zawodowym nauczyciela języków obcych. |
W cyklu 2022/SL:
Seminarium wprowadza studenta w podejście empowerment, które skupia się na możliwościach wzmacniania i rozwijania potencjału i zdolności jednostki. Empowerment wyrasta z psychologii społecznej i pozytywnej, wpisuje się w działania i badania psychologii wspólnotowej. Podczas seminarium skupiamy się na charakterystyce podejścia, analizujemy wpływ Ego oraz interakcji podmiot-środowisko na dynamikę procesu empowerment. Wskazujemy znaczenie Empowerment w rozwoju zawodowym nauczyciela języków obcych. |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. wyjaśnia założenia podejścia dyskursywnego i retorycznego ze szczególnym uwzględnieniem jego zastosowań w glottodydaktyce,
2. rozumie i objaśnia znaczenie podejścia dyskursywnego dla kształtowania celów i progresji dydaktycznej,
3. jest świadom zarówno zalet, jak i ograniczeń podejścia argumentacji retorycznej,
4. rozumie i objaśnia zależność między stosowaniem strategii retorycznej a procesem negocjowania znaczeń w interakcji,
5. zna i stosuje terminologię glottodydaktyczną w odniesieniu do podejścia dyskursywnego i retorycznego,
6. krytycznie ocenia warunki (założenia, sposoby zbierania danych, formułowanie wniosków) badań przedstawionych w literaturze przedmiotu dot. rozwijania rozumienia w języku obcym,
7. analizuje transkrypcje debat medialnych wskazując na zastosowane strategie retoryczne,
8. formułuje cele dydaktyczne i zadania mające na celu rozwianie kompetencji interpretacyjnych w języku obcym,
9. korzysta ze źródeł literaturowych.
dzieli się swoją wiedzą i przemyśleniami z kolegami w grupie, argumentuje, dyskutuje z propozycjami kolegów i wykładowcy
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach w oparciu o literaturę o zadaną do przeczytania literaturę przedmiotu
- ćwiczenia, analizy (wykonywane samodzielne i w grupach w trakcie zajęć)
- zaliczenie testy pisemnego
- jakość komunikacji i pracy w grupie
- przygotowanie prezentacji (w parach) na wybrany temat
Skala ocen
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
AMOSSY, Ruth (2011/12): «Des sciences du langage aux sciences sociales: l’argumentation dans le discours”. A contrario n.16, p. 10-25.
ALLEN, Nancy (2012): Enseigner explicitement des métastratégies interprétatives en didactique de l’oral et de la lecture au deuxième cycle du secondaire avec l’album pour la jeunesse. Mémoire présenté comme exigence partielle de la maîtrise en didactique des langues. http://www.archipel.uqam.ca/5062/1/M12655.pdf (La date du dernier accès: 10.04.2014)
BRANCA-ROSOFF, Sonia (2007): «Normes et genres de discours”. Langage et société n.119. p. 111-128.
BRETON, Philippe (2007) : «Incompétences rhétoriques, incompétences démocratiques». Questions de Communications n.12, p. 77-88.
CHARAUDEAU, Patrick (2008): «Pathos et discours politique» In L’analyse de discours en situation d’interlocution à propos de débats médiatiques” in RINN, Michael (coord.), Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue, Presses universitaires de Rennes, Rennes, p. 49-58.
DOURY, Marianne (2003) : «L’évaluation des arguments dans les discours ordinaires.» Langages et société n. 105, p. 9-29.
DUCROT, Oswald (2004) : « Argumentation rhétorique et argumentation linguistique » In : Marianne DOURY & Sophie MOIRAND [ed], L’argumentation aujourd’hui. Positions théoriques en confrontation. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle, p.7-34.
GÓRECKA, Joanna; WILCZYŃSKA, Weronika; WOJCIECHOWSKA, Bernadeta (sous presse): «Developing second language oral competence through an integrated discursive approach: The conceptual framework of the project and the pilot study results». In: Mirosław PAWLAK & Ewa WANIEK-KLIMCZAK [ed.], Theoretical, empirical and pedagogic perspectives on teaching, learning and assessing speaking skills in a second language.
GRIZE, J.-B. 2004. «Le point de vue de la logique naturelle: démontrer, prouver, argumenter». In : Marianne DOURY & Sophie MOIRAND [ed], L’argumentation aujourd’hui. Positions théoriques en confrontation. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle. p. 35-43.
KERBRAT-ORECCHIONI, Catherine (2005): Discours en interaction. Paris: Armand Colin.
LAFONTAINE, Lizanne (2004): «L’enseignement-apprentissage des genres oraux à l’école secondaire québécoise». In Actes du 9ème Colloque du l’AIRDF.
VIGNAUX, Gerard (2004): Une approche cognitive de l’argumentation». In : Marianne DOURY & Sophie MOIRAND [ed], L’argumentation aujourd’hui. Positions théoriques en confrontation. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle Paris: Presses Sorbonne Nouvelle. p. 103-124.
VINCENT, Diane; BERNARD BARBEAU, Genéviève. (2012): « Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle ? ». Argumentation et analyse du discours Nr 8, „ Insulte, violence verbale, argumentation” la revue électronique du groupe ADAAR http://aad.revues.org/1252?lang=en la date du dernier accès: 14.03.2014.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć, instrukcjami do laboratorium, itp.:
Informacje i materiały są przekazywane studentom na zajęciach i/lub przesyłane na adres elektorinczy grupy zajęciowej. Literatura przedmiotu jest w dużej mierze dostępna w czasopismach internetowych dostępnych na platformie CAIRN.
W cyklu 2021/SL:
Absil G. Vandoorne C., Demarteau M. 2012. Bronfenbrenner, l’écologie du développement humain. Réflexion et action pour la Promotion de la santé. https://orbi.ulg.ac.be/bitstream/2268/114839/1/ELE%20MET-CONC%20A-243.pdf (consulté 10.02.2016) |
W cyklu 2022/SL:
Absil G. Vandoorne C., Demarteau M. 2012. Bronfenbrenner, l’écologie du développement humain. Réflexion et action pour la Promotion de la santé. https://orbi.ulg.ac.be/bitstream/2268/114839/1/ELE%20MET-CONC%20A-243.pdf (consulté 10.02.2016) |
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Zasady zaliczenia: |
W cyklu 2022/SL:
Zasady zaliczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: