Seminarium specjalizacyjne dydaktyczne 09-SPECmgrD4-44
Celem zajęć jest przedstawienie specyfiki działań komunikacyjnych umożliwiających uczenie się online w komunikacji pisemnej i asynchronicznej, zapośredniczonej przez komputer (internetowe forum) oraz omówienie narzędzi wypracowanych w dziedzinie nauczania/uczenia się wspomaganego przez komputer dla opisu i oceny procesów uczenia się w grupie.
W odniesieniu do wybranych ujęć teoretycznych i praktycznych omówione zostaną kategorie opisu i obserwacji wypracowane dla dyskusji jako zadania komunikacyjnego, akcentujące jego argumentacyjny i poznawczy charakter. Proponowane ujęcie wpisuje się w perspektywę dyskursywną, a zadanie dyskusji online definiowane jest jako odrębny gatunek akademicki.Przyjęta orientacja zajęć ma charakter wdrożeniowy i pozwoli na wypracowywanie technik pracy przydatnych w pracy nauczyciela języka obcego.
Treści zajęć koncentrują się wokół czterech następujących bloków tematycznych:
1. Forum jako przestrzeń interakcji uczeniowych (potencjał zadań online, warunki sukcesu dla zadań online);
2. Kompetencje umożliwiające uczenie się online: specyfika gatunkowa dyskusji online jako zadania realizującego cele komunikacyjne i poznawcze;
3. Analiza interakcji na forum w perspektywie dyskursywnej (1): gatunek dyskusja online jako przedmiot nauczania i narzędzie uczenia się;
4. Analiza interakcji na forum w perspektywie dyskursywnej (2): modele argumentacji krytycznej.
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kryteria oceniania
1. Aby uzyskać zaliczenie, student zobowiązany jest do:
1. regularnej obecności na zajęciach oraz regularnego przygotowania się do zajęć (dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. Druga nieobecność musi być odrobiona, w ciągu 2 tygodni od powrotu); 15 % oceny końcowej)
2. sesja posterowa ( 35% oceny końcowej ) – kwiecień 2017
3. Test pisemny (50 % oceny końcowej) – czerwiec 217
2. Do zaliczenia może przystąpić student, który regularnie uczęszczał na zajęcia, odrobił wszystkie nieobecności, regularnie wykonywał pracę indywidualną, aktywnie uczestniczył w zajęciach.
Warunki usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności studenta:
Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. Druga nieobecność (usprawiedliwiona) musi być odrobiona, w ciągu 2 tygodni od powrotu, podczas dyżuru wykładowcy (czwartek, 12.00-13.00).
Termin zaliczenia/egzaminu:
Egzamin pisemny: przedostatnie zajęcia semestru
Wpisywanie ocen do protokołu: przed końcem sesji letniej.
N.B.: W przypadku osób, które nie będą mogły podejść do zaliczenia w wyznaczonym terminie (wyłącznie długa nieobecność uzasadniona zwolnieniem lekarskim), termin indywidualnego zaliczenia ustalony zostanie indywidualnie, jednak nie później niż w czerwcu 2017.
Literatura
Bibliografia
Charlier, B. & F. Henri (red) 2010. Apprendre avec les technologies. Paris: PUF
Depover, Ch., Karsenti, Th., V. Komis. 2009. Enseigner avec des technologies. Favoriser les apprentissages, développer des compétences. Presses de l’Université de Québec: Québec.
Nissen, E., Poyet, R. & T. Soubrié (dir). 2011. Interagir et apprendre en ligne. ELLUG : Grenoble.
Revues en ligne
• Apprentissage des langues et systèmes d'information et de communication (ALSIC) http://alsic.revues.org/
• Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire http://www.ritpu.org/?lang=fr
• STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation) http://sticef.univ-lemans.fr/
• Education & Formation http://revueeducationformation.be/
• Language Learning & Technology, http://llt.msu.edu/
• EDUCAUSE Review http://www.educause.edu/ero
• E-mentor http://www.e-mentor.edu.pl/index.php?all=1
• Distances et savoirs https://www.cairn.info/revue-distances-et-savoirs.htm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: