Seminarium specjalizacyjne dydaktyczne 09-SPECmgrD3-44
Opis treści kształcenia:
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej w badaniach psycholingwistycznych (etapy rozwoju poznawczego a konstruowanie językowych wyobrażeń o świecie).
Zaburzenia w nabywaniu językowych kompetencji komunikacyjnych spowodowane deficytami rozwojowymi.
Specyfika nabywania języka pierwszego (ojczystego) a uczenie się języków obcych. Kompetencja komunikacyjna w języku ojczystym i w języku obcym: budowanie tożsamości językowej. Strategie komunikacyjne i strategie uczenia się języka : kompetencja strategiczna jako składnik kompetencji komunikacyjnej.
„Terapie języka i mowy”, ich wpływ na rozwój kompetencji komunikacyjnej osób z deficytami językowymi. Możliwości wykorzystania podejść ortopedagogicznych w dydaktyce języków obcych.
Możliwości wsparcia uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych, na lekcji języka obcego.
Pedagogiczne narzędzia diagnozy trudności edukacyjnych a cele dydaktyki językowej (na przykładzie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – niedoborami języka ojczystego na lekcji języka obcego).
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Prezentacja prowadzącego oraz podsumowanie wiedzy i doświadczeń studentów, prezentacje studentów na wybrane tematy.
Prezentacja prowadzącego oraz dyskusja nt. przeczytanych tekstów.
Prezentacja prowadzącego propozycji pracy z uczniami z różnymi deficytami językowymi na lekcji języka obcego, pokaz nagrań video.
Studenci przedstawiają ustnie na zajęciach przeczytane uprzednio artykuły, rozdziały książek, poradniki i materiały dostępne w sieci (strony projektów dydaktyczno-naukowych) odnosząc pozyskane informacje do sytuacji w klasie językowej.
Analiza (praca w parach lub grupach trzyosobowych) przygotowanych przez studentów prezentacji multimedialnych nt wybranego typu zaburzeń językowo-komunikacyjnych możliwych w poddania działaniom remediacyjnym w poprzez nauczanie języka obcego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- wie na czym polega komunikacja językowa i dokonuje krytyki poszczególnych modeli komunikacji w odniesieniu do podejść nauczania/uczenia się języka ojczystego i języków obcych;
- rozumie i używa adekwatnej nomenklatury (dyskurs, interakcja, interjęzyk, kompetencja komunikacyjna, kompetencje językowe, wartości dodane w nauce języka, przenikanie się języków, typologie błędów językowych, itd.) i wykazuje się umiejętnością ich stosowania na gruncie badań dydaktycznych i praktyki nauczania;
- rozpoznaje cechy zaburzeń językowych oraz potrafi zaproponować rozwiązania dydaktyczne w oparciu o literaturę przedmiotu i znajomość terapeutycznych aspektów nauczania języków obcych;
- prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym z dziedziny ortopedagogiki, nauk o komunikacji i dydaktyki językowej;
- wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad wybranym problemem oraz współpracować z kolegami i z wykładowcą; jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział studenta w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach,
- wykonywanie ćwiczeń na zajęciach - umiejętność komunikacji i pracy w grupie,
- wykonywanie zadań domowych,
- regularny kontakt z prowadzącym (konsultacje bezpośrednie i mailowe)
Informacje i materiały są przekazywane studentom na zajęciach i/lub przesyłane na adres emailowy grupy zajęciowej. Literatura dostępna w Bibliotece Wydziałowej Novum.
Literatura
Langage, étayage et interactions thérapeutiques (réd.. J. Buttet Sovilla et de Weck). 1998. TRANEL: Institut de Linguistique Université de Neuchâtel – Suisse.
Nauczanie języków obcych uczniów niepełnosprawnych. 2001. Języki Obce w szkole. Numer specjalny. CODN.
Domagała-Zyśk E i Karpińska-Szaj K.. 2011. Uczeń z wadą słuchu w szkole ogólnodostępnej. Podstawy metodyki nauczania jezyków obcych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Karpińska-Szaj, K. (red.) 2011. Neofilolog (Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego), (red.) nr 36 Niezwykły uczeń – indywidualne potrzeby edukacyjne w nauce języków obcych.
Karpińska-Szaj, K. 2013. Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych. Poznań; Wydawnictwo Naukowe UAM.
Castellotti, V. 2001. La langue maternelle en classe de langue étrangère. Paris: Clé International.
Gaonac’h, D. 2006. L’apprentissage précoce d’une langue étrangère. Le point de vue de la psycholinguistique. Paris : Hachette Education.
Komorowska, H. 2011. (red.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna wydawnicza Łośgraf.
Kurcz, I. & H. Okuniewska. (red.). 2011. Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. Academica.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: