Seminarium specjalizacyjne dydaktyczne 09-SPECmgrD2-14
1/ Przedstawienie nauczania/uczenia się wspomaganego przez komputer jako odrębnej dziedziny badań w obszarze glottodydaktyki
2/ Przedstawienie definicji mieszanego modelu nauczania/uczenia się w kształceniu językowym: osadzenie modelu w aktualnych teoriach uczenia się
3/ Omówienie pojęcia współpracy oraz wspólnoty uczeniowej jako warunku wstępnego dla tworzenia sytuacji uczeniowej w środowisku wirtualnym
4/ Komunikowanie i działanie w środowisku wirtualnym a realizowanie celów kształcenia językowego: omówienie podstawowych narzędzi do komunikacji wykorzystywanych w procesie nauczania / uczenia się w środowisku wirtualnym
5/ Przygotowanie nauczyciela do pracy w środowisku wirtualnym (mieszany model kształcenia)
6/ Wdrożenie ucznia do pracy w środowisku wirtualnym (mieszany model kształcenia)
7/ Koncepcja osobistego środowiska uczeniowego w kształceniu językowym zorientowanym na doskonalenie sprawności mownych: wybrane praktyki, różnorodność zasobów internetowych
8/ Rozwijanie umiejętności informacyjnych jako warunek konieczny w przygotowaniu OU do (samodzielnej) pracy w środowisku wirtualnym. Specyfika edukacji medialnej w kształceniu filologicznym
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia studenti:
1/ Poprawnie posługuje się podstawowymi terminami, pojęciami oraz koncepcjami, odsyłającymi do głównych nurtów badawczych w dziedzinie nauczania/uczenia się wspomaganego przez komputer, do głównych koncepcji kształcenia rozwijanych w tej dziedzinie, do stosowanych narzędzi internetowych
2/ Rozróżnia, definiuje i omawia główne typy mieszanych modeli kształcenia hybrydowego proponowane w kształceniu akademickim
3/ Różnicuje pojęcia wspólnej pracy (apprentissage coopératif) oraz współdziałania (apprentissage collaboratif) na przykładzie konkretnych typów zadań a także rozróżnia oraz definiuje 4 główne typy wspólnot, ze szczególnym uwzględnieniem wspólnoty praktyków oraz wspólnoty uczeniowej
4/ Objaśnia różnice między komunikacją synchroniczną i asynchroniczną; przedstawia główne narzędzia do komunikacji używane w obu kontekstach, zna podstawowe typy zadań proponowane w obu kontekstach oraz główne ograniczenia zadań wykorzystujących oba typy komunikacji
5/ Nakreśla główne umiejętności nauczyciela niezbędne na etapie konceptualizacji hybrydowego scenariusza zajęć oraz jego wdrażania w klasie
6/ Definiuje i opisuje podstawowe umiejętności ucznia (społeczne, komunikacyjne i kognitywne), niezbędne do podjęcia zadania w środowisku internetowym i do jego odpowiedniego wykonania
7/ Potrafi krytycznie ocenić zasadność proponowania zadania hybrydowego dla rozwijania kompetencji komunikacyjnych w języku obcym, opierając się na kryteriach konstruowanych w oparciu o krytyczną lekturę istniejących badań
8/ Potrafi dostosować kryteria oceny zadania do jego specyfiki (tj. uwzględniając cel zadania, zastosowane narzędzie oraz formę pracy)
9/ Potrafi zaprojektować scenariusz zadania, przeznaczonego do samodzielnej pracy ucznia w środowisku wirtualnym i zorientowanego na rozwijanie określonego aspektu kompetencji komunikacyjnej w oparciu o wybrane narzędzia internetowe
10/ Potrafi zdefiniować umiejętności informacyjne a także uzasadnić wartość tworzenia tzw. planu badawczego w samodzielnej pracy z zasobami internetowymi
Kryteria oceniania
- dyskusja podczas konwersatorium
- przygotowanie i poprowadzenie dyskusji podsumowującej kolejne 3 tematy zajęć // udział w dyskusji.
- przygotowanie prezentacji ustnej na wybrany temat (zagadnienia transwersalne)
Literatura
Krajka J. 2007. English Language Teaching in the Internet-Assisted Environment. Issues in the use of the web as a teaching medium. Lublin: Maria Curie-Skłodowska Uiversity Press.
Leaver B.L., & B. Skekhtman (ed). 2002. Developing Professional-Level Language Proficiency. Cambrigde: CUP
Muszyński, D. & G. D. Stunża (red.) 2008. Społeczne konteksty Internetu. Implikacje dla edukacji. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej.
Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa: PWN.
Czasopisma :
www.cairn.info (Etudes de linguistique appliquée, Distances et savoirs)
E-mentor http://www.e-mentor.edu.pl/index.php?all=1
Apprentissage des langues et systèmes d'information et de communication (ALSIC) http://alsic.u-strasbg.fr/
Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire http://www.ritpu.org/?lang=fr
STICEF (Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation) http://sticef.univ-lemans.fr/
DUCAUSE Quarterly http://www.educause.edu/resources/16011?time=1222245662
EDUCAUSE Review http://www.educause.edu/resources/16011?time=1222245662
Language Learning & Technology, http://llt.msu.edu/
Teaching English with Technology. A Journal for Teachers of English http://www.iatefl.org.pl/call/callnl19.htm
Innovate. Journal of online education. http://innovateonline.info/index.php?view=issue
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: