Seminarium specjalizacyjne dydaktyczne 09-SPECmgrD1-34
Metodologia badań glottodydaktycznych
Teorie komunikacji. Od teorii mechanistycznych do teorii konstruktywistycznych. Komunikacja jako współkonstruowanie znaczeń w interakcji
Podejście działaniowie i interakcyjne w komunikacji i glottodydaktyce.
Zasady autonomii komunikacyjnej i uczeniowej w glottodydaktyce – interakcje autentyczne i ich potencjał w rozwijaniu wrażliwości językowej i komunikacyjnej na poziomie zaawansowanym
Analiza konwersacyjna, jej zastosowanie w badaniu interakcji obcojęzycznych
Metodologia badania w działaniu w glottodydaktyce, zalety i ograniczenia
Sposoby zbierania danych, ocena ich wiarygodności
W cyklu 2020/SZ:
1. Specyfika poznawczo-metodologiczna glottodydaktyki jako interdyscyplinarnej nauki empirycznej |
W cyklu 2021/SZ:
1. Specyfika poznawczo-metodologiczna glottodydaktyki jako interdyscyplinarnej nauki empirycznej |
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ wyjaśnia założenia metodologiczne podejścia interakcyjnego ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań tej metody w glottodydaktyce
2/ rozumie i objaśnia znaczenie wybranej koncepcji komunikacji dla kształtowania celów i progresji dydaktycznej
jest świadom zarówno zalet, jak i ograniczeń podejścia interakcyjnego
3/ rozumie i objaśnia zależność między stosowaniem strategii interakcyjnych a rozwojem autonomii komunikacyjnej i uczeniowej
4/ zna i stosuje terminologię glottodydaktyczną w odniesieniu do podejścia działaniowego i interakcyjnego oraz autonomii
5/ wyjaśnia sposoby zastosowania metody działania w badaniu (research action) w badaniu interakcji w klasie
6/ krytycznie ocenia warunki (założenia, sposoby zbierania danych, formułowanie wniosków) badań przedstawionych w literaturze przedmiotu dot. interakcji w języku obcym
7/ analizuje transkrypcje interakcji, trafnie odróżnia interakcje autentyczne od szkolnych, uzasadnia swoje ustalenia
8/ korzysta ze źródeł literaturowych
9/ dzieli się swoją wiedzą i przemyśleniami z kolegami w grupie, argumentuje, dyskutuje z propozycjami kolegów i wykładowcy
Kryteria oceniania
- dyskusja podczas konwersatorium
- sprawdzian pisemny faktograficzny i sprawdzający znajomość terminologii
- konfrontacja w grupie danych pochodzących literatury i własnej refleksi krytycznej
- sprawdzian pisemny – rozwiązanie problemu
- konfrontacja wniosków z pracy w parze na forum grupy
- całokształt aktywności na zajęciach
Literatura
Bange, P. 1992. Analyse conversationnelle et théorie de l’action. Paris. Les éditions Didier.
Cicurel, F., Blondel, E. (coord.) 1996. La construction interactive des discours de la classe de langue. Les carnets du Cediscor. Paris: Presses de la Sorbonne Nouvelle.
Cicurel, F., Véronique, D. (coord.) 2002. Discours, action et appropriation des langues. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle
De Pietro, J.-F., Matthey Tièche, M., Py, B. 1989. “Acquisition et contrat didactique: les séquences potentiellement acquisitionnelles dans la conversation exolingue” in: Actes du troisième colloque régional de linguistique, Strasbourg, 28-29 avril 1988. Strasbourg: Université Sciences humaines/Université Louis Pasteur. 99-124.
Doehler Pekarek, S. 2006. « CA for SLA » : Analyse conversationnelle et recherche sur l’acquisition des langues. Revue Française de Linguistique Appliquée, 2. 123-137.
Griggs, P.1999. “Séquences de reformulation et acquisition” in: Russier, C. et al. (éds.) Interactions en langue étrangère, Aix-en-Provence: Publication de l’Université de Provence. 75-84.
Griggs, P., Carol, R. et P. Bange. 2002. La dimension cognitive dans l’apprentissage des langues étrangères. In Revue française de linguistique appliquée, vol. VII – 2, 17-29. Amsterdam : Editions « De Werelt »
Gülich, E. et L. Mondada. 1998. Konversationsanalyse in Holtus, Gunter., Metzeltin, Michael., Schmitt, Christian., Lexicon der Romanistischen Linguistik.
Hilton, H. 2005. Théories d’apprentissage et didactique des langues. In : Langues modernes n. 3, Varia. Paris : Nathan.12-21
Little, D. 1998. La compétence stratégique examinée par rapport à la maîtrise stratégique du processus d’apprentissage des langues in: FDM Nr spécial. 156 - 187. Paris: Hachette.
Nussbaum, L. 1999. „Emergence de la conscience langagière dans le travail de groupe entre apprenants de langue étrangère.” Langages 134. 35-46
Puren, Ch. 1995. La problématique de la centration sur l’apprenant en contexte scolaire in: ELA 100. 129 – 149
W cyklu 2020/SZ:
1. Wilczyńska, W. i Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Flair/Avalon. |
W cyklu 2021/SZ:
1. Wilczyńska, W. i Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Flair/Avalon. |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Warunkiem zaliczenia semestru zimowego jest, prócz aktywnego uczestnictwa w zajęciach, opracowanie własnego planu badawczego i jego realizacja. Zadanie to może być wykorzystane na potrzeby części empirycznej przygotowywanej przez studenta pracy magisterskiej. |
W cyklu 2021/SZ:
Warunkiem zaliczenia semestru zimowego jest, prócz aktywnego uczestnictwa w zajęciach, opracowanie własnego planu badawczego i jego realizacja. Zadanie to może być wykorzystane na potrzeby części empirycznej przygotowywanej przez studenta pracy magisterskiej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: