Seminarium specjalizacyjne dydaktyczne 09-SPECmgrD1-24
TREŚCI KSZTAŁCENIA:
1/ specyfika poznawczo-metodologiczna glottodydaktyki jako interdyscyplinarnej nauki empirycznej
2/ postawa etyczna i kompetencje badacza-glottodydaktyka
3/ istota i etapy konceptualizacji przedmiotu badań
4/ wstępny i ostateczny projekt badawczy oraz wypracowywanie pytań badawczych
5/ kryteria poprawności badania empirycznego
6/ ogólne podejścia metodologiczne: ilościowe, jakościowe i mieszane
7/ metodologia tzw. badania w działaniu
8/ wybrane techniki zbierania danych: wywiad, ankieta, arkusze obserwacyjne
9/ opracowywanie danych: analizy jakościowe i ilościowe
10/ redakcja raportu z badania: zasady formalne, specyfika dyskursu, struktura.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia studenti:
1/ zna i rozumie specyfikę glottodydaktycznych badań empirycznych;
2/ zna i rozumie wyznaczniki etyki i poprawności naukowej;
3/ potrafi jasno rozróżnić pojęcia temat/zakres pracy i problem badawczy;
4/ potrafi sproblematyzować dane zagadnienie naukowe w kategoriach modelu danego wycinka rzeczywistości glottodydaktycznej;
5/ potrafi operacjonalizować pojęcia kluczowe;
6/ potrafi sformułować główne pytanie badawcze i rozbić je na pytania szczegółowe;
7/ zna główne etapy postępowania badawczego;
8/ potrafi sporządzić realistyczny, prosty scenariusz badania;
9/ potrafi w sposób metodyczny opracować zebrane dane (analiza jakościowa i ilościowa);
10/ potrafi prawidłowo opracować prostą ankietę, scenariusz wywiadu, arkusze obserwacyjne;
11/ potrafi wyprowadzić wnioski z badania w odniesieniu do pytań badawczych i przyjętej koncepcji teoretycznej.
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach
- opracowywanie przykładowych ankiet, scenariuszy wywiadu i siatek obserwacyjnych: zadania zespołowe
- aplikacja narzędzi badawczych i opracowanie uzyskanych danych: zadania zespołowe
- znajomość wskazanej literatury
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Wilczyńska, W. i Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Flair/Avalon.
2. Pałka, St. (red.) 2000. Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków : Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
3. Wilczyńska, W. 2002. “Apprentissage en semi-autonomie et son potentiel pour la recherche action (RA)”, w: A. Niżegorodcew (red.), Beyond L2 Teaching. Language Research in Second Language Acquisition. Kraków: Jagiellonian University Press. 9-17.
4. Wilczyńska, W. 2009. Wizualizacja jako środek w komunikacji akademickiej. W: Nijakowska, J. (red.) Interdyscyplinarne studia nad świadomością i przetwarzaniem językowym. Wydawnictwo TERTIUM. 94-109.
5. Wilczyńska, W. 2009. „Nauczyciel języka obcego jako badacz”. W: Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A. i Pietrzykowska A. Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu. 493-508.
6. Wilczyńska, W. 2010. „Obszary badawcze glottodydaktyki”. Neofilolog 34. 21-35.
7. 2011. Autonomia jako przedmiot badań glottodydaktycznych”. In Pawlak, M. (red.). Autonomia w nauce języka obcego – uczeń a nauczyciel. Poznań-Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Kaliszu. 47-63.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: