Wstęp do semiotyki ogólnej i stosowanej 09-SOS-DU-12
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
- znajomość języka angielskiego na poziomie licencjatu w zakresie filologii angielskiej (języka angielskiego) lub na poziomie pozwalającym nauczać ten język w szkole podstawowej i gimnazjum.
Opis treści kształcenia:
1. Czym jest semiotyka?
2. Podstawowe pojęcia semiotyki (znak, arbitralność, konwencjonalność, uniwersalność, kod i system, typologia znaków, denotacja i konotacja)
3. Pojęcie aktu mowy
4. Semiotyczna analiza dyskursu
5. Semiotyka i społeczeństwo (semiotyka społeczna)
6. Semiotyka i kultura (semiotyka kulturowa)
7. Biosemiotyka
8. Ekosemiotyka
9. Semiotyka i multimedia.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- Zreferować i porównać terminologię semiotyczną z terminologią językoznawczą
- Wyjaśnić umiejscowienie semiotyki w obrębie językoznawstwa, komunikologii i kulturoznawstwa
- Czytać ze zrozumieniem i samodzielnie komentować prace naukowe z zakresu szeroko pojętej semiotyki.
Kryteria oceniania
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
wykład, lektura indywidualna, konsultacje.
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
egzamin ustny lub pisemny.
Przykładowe zagadnienia egzaminacyjne:
- Definicja semiotyki.
- Umiejscowienie człowieka w semiosferze w kontekście całego biosu.
- Krótka analiza poszczególnych rodzajów semiotyki (np. biosemiotyka, ekosemiotyka, semiotyka kulturowa, semiotyka społeczna).
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (korzystanie z konsultacji)
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość zakresu badań semiotycznych
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 – dobra znajomość zakresu badań semiotycznych
3,5 – zadowalająca znajomość zakresu badań semiotycznych z uwzględnieniem wysokiej świadomości odnośnie paradygmatu semiotycznego w badaniach nad człowiekiem
3,0 – zadowalająca znajomość zakresu badań semiotycznych
2,0 – niezadowalająca znajomość zakresu badań semiotycznych.
Literatura
Chandler, D. 2002. The basics of semiotics. London: Routledge.
Cobley, P. i L. Jansz. 1997. Introducing semiotics. New York: Totem Books.
Deely, J., S. Pertilli i A. Ponzio. 2005. The semiotic animal. Toronto: Legas.
Lakoff, G. i M. Johnson. 1980. Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press.
Nöth, W. 1990. Handbook of semiotics. Bloomington, IN: Indiana University Press.
Sebeok, T. 1994. Signs: an introduction to semiotics. Toronto: University of Toronto Press.
Wąsik, Z. 2003. Epistemological perspectives on linguistic semiotics. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: