Socjolingwistyka 09-SOCLINGW-JN-12
Wpływ społeczeństwa na język: żargon, gwara, socjolekt, profesjolekt, zróżnicowania języka ze względu na klasy społeczne i płeć
Sytuacje wielojęzykowe: pidżin, kreol, dyglosia, zmiana kodów, mieszanie kodów
Język-myśl-kultura: relatywizm językowy, wpływ kultury na język, językowy obraz świata.
Znaczenie w języku i społeczeństwie: analizy dyskursu, podstawy pragmatyki
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Znał podstawowe pojęcia związane z socjolingwistycznym opisem języka.
Potrafił wskazać min. 3 sposoby, w jakie społeczeństwo wpływa na język i w jakie język wpływa na społeczeństwo
Potrafił zaprojektować, przeprowadzić i zaprezentować badania socjolektu wybranej grupy.
Potrafi na podstawie czytanego tekstu zrekonstruować opisywane w nim zależności język-społeczeństwo
Potrafi samodzielnie zanalizować zależność miedzy wybranym czynnikiem społecznym a językiem
Potrafił samodzielnie znaleźć i przytoczyć argumenty związane z kierunkiem relacji język-kultura
Kryteria oceniania
Autoocena na podstawie: zaliczonych zadań z tekstów, badań nad socjolektem, udziału w dyskusji oksfordziej, prezentacji ekspertyzy
LUB
egzamin
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: