Zarys rosyjskiej fantastyki 09-SNJL4-11
1. Pojęcie „fantastyka” w różnych ujęciach i zakresach.
2. Zarys historii fantastyki światowej (od początków – epos „Gilgamesz”, do XIX wieku).
3. Fantastyka rosyjska XVIII wieku.
4. Fantastyka rosyjska XIX wieku (między innymi A. Puszkin, M. Lermontow, N. Gogol, F. Dostojewski, Wł. Odojewski, F. Sołogub, W. Briusow, A. Pogorielski, Aleksy. K. Tołstoj, I. Turgieniew, M. Leskow, A. Czechow, M. Arcybaszew).
5. 4 fale rosyjskiej fantastyki XX wieku Fantastyka rosyjska początku XX wieku do końca lat 20. (między innymi A. Kuprin, J. Zamiatin, A. Płatonow, A. Grin, A. Bielajew, A. Tołstoj, M. Bułhakow).
6. Realizacje filmowe fantastyki rosyjskiej (między innymi: Aelita, Stalker).
7. Fantastyka rosyjska epoki radzieckiej. Odmiany (między innymi Strugaccy, K. Bułyczow, W. Wojnowicz).
8. Współczesna (od początku lat 90. XX wieku) fantastyka rosyjska. Odmiany.
9. Realizacje filmowe współczesnej rosyjskiej fantastyki.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Wiedzy – Student/ka:
W1
zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
W2
zna i rozumie podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
W3
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich FWS_K1_W06
W4
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
W5
zna i wybiera właściwe metody interpretacyjne FWS_K1_W04,
------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Umiejętności – Student/ka:
U1
potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
U2
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
U3
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac
pisemnych
U4
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim
------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Kompetencji społecznych – Student/ka:
K1
w sposób świadomy ocenia wartości spuścizny literatury rosyjskiej
K2
wykazuje otwartość na nowe idee oraz potrafi zmieniać opinię w świetle dostępnych argumentów
w najnowszych badaniach historyczno-literackich
K3
jest gotów /-a do stałej weryfikacji, rozwoju i doskonalenia posiadanych przez siebie umiejętności
i wiedzy z zakresu historii literatury i wykorzystania ich w różnych formach aktywności badawczej
i zawodowej
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- znajomość zagadnień omawianych na zajęciach
- znajomość literatury przedmiotu (*wybrane fragmenty wskazane przez prowadzącego /-ą zajęcia)
- ocena pozytywna z kolokwium semestralnego
Kryteria oceniania kolokwium ustnego:
ocena: bardzo dobry (5,0)
doskonała, wyczerpująca odpowiedź na trzy zadane pytania
wypowiedź świadcząca o doskonałym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków
wypowiedź językowo nienaganna, płynna, nasycona terminologią z zakresu przedmiotu
ocena: dobry plus (4,5)
prawidłowa odpowiedź na trzy zadane pytania
wypowiedź świadcząca o dobrym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków
wypowiedź językowo poprawna, płynna, z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu przedmiotu
drobne braki w wypowiedzi
ocena: dobry (4,0)
poprawna odpowiedź na trzy zadane pytania
wypowiedź świadcząca o dobrym rozumieniu omawianych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków
wypowiedź językowo poprawna, świadcząca o znajomości podstawowych terminów naukowych z zakresu przedmiotu
braki i błędy w wypowiedzi
ocena: dostateczny plus (3,5)
poprawna odpowiedź na dwa zadane pytania lub częściowa odpowiedź na trzy pytania
wypowiedź częściowo świadcząca o rozumieniu omawianych zagadnień, a częściowo odtwórcza, świadcząca o wyuczeniu się treści „na pamięć”, trudności z formułowaniem wniosków
wypowiedź chaotyczna, pozbawiona płynności, braki w zakresie znajomości podstawowej terminologii
braki i częste błędy w wypowiedzi
ocena: dostateczny (3,0)
poprawna odpowiedź na dwa zadane pytania lub częściowa odpowiedź na trzy pytania
wypowiedź w dużym stopniu odtwórcza, świadcząca o wyuczeniu się treści „na pamięć”, a nie rozumieniu zagadnień, trudności z formułowaniem wniosków
wypowiedź chaotyczna, pozbawiona płynności, poważne braki w zakresie znajomości podstawowej terminologii
braki i poważne błędy w wypowiedzi
ocena: niedostateczny (2,0)
niepoprawna odpowiedź lub brak odpowiedzi na dwa spośród trzech pytań
wypowiedź świadcząca o przyswojeniu wiedzy w stopniu niewystarczającym dla uzyskania oceny dostatecznej
nieprzystąpienie do zaliczenia
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Literatura rosyjska, pod red. M. Jakóbca, t.1 i 2, Warszawa 1976
2. Droga do science fiction. Wybór, przedmowa i tło historyczne, J. Gunn, tłum. C. Bogdański i inni, Warszawa 1985
3. B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002
4. Historia literatury rosyjskiej w zarysie, pod red. A. Semczuka i Z. Barańskiego, Warszawa 1976
5. B. Galster, Mikołaj Gogol, Warszawa 1967
6. J. Łotman, Aleksander Puszkin, Warszawa 1990
7. A. Semczuk, Iwan Turgieniew, Warszawa 1988
8. A. Polak, Grając przeszłością i przyszłością. Rosyjska fantastyka alternatywna i socjologiczna, Katowice 2015
9. A. Has-Tokarz, Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin 2011
10. A. Mazurkiewicz, Z problematyki cyberpunku. Literatura – sztuka – kultura, Łódź 2014
11. Słownik literatury popularnej, pod red. T. Żabskiego, Wrocław 2006
12. K. Loska, Encyklopedia filmu science fiction, Kraków 2004
13. J. Swift, Podróże Guliwera (Podróż do Laputy)
14. H. Walpole, Zamczysko w Otranto
15. E.A. Poe, Studnia i wahadło
16. W. Lewszyn, Najnowsza podróż opisana w mieście Bielewo
17. A. Puszkin, Dama pikowa
18. N. Gogol, Wij
19. M. Lermontow, Sztoss
20. F. Dostojewski, Bobok
21. A. Czechow, Czarny mnich
22. I. Turgieniew, Pieśń triumfującej miłości
23. Aleksy K. Tołstoj, Rodzina wilkołaka
24. M. Arcybaszew, Bajka starego prokuratora
25. A. Kuprin, Toast
26. A. Płatonow, Potomkowie słońca
27. A. Grin, Szczurołap
28. A. Tołstoj, Błękitne miasta
29. Strugaccy, Ślimak na zboczu
30. K. Bułyczow, Wielki Guslar (wybrane opowiadanie)
31. D. Głuchowski, Metro 2033
32. A. Starobiniec, Szczeliny
33. O. Diwow, Nocny obserwator
34. J. Łukin, Robić za psa
35. A. Stolarow, Mumia
Literatura dodatkowa:
1. Historia literatury rosyjskiej w zarysie, pod red. A. Semczuka i Z. Barańskiego, Warszawa 1976
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: