Historia Białorusi 09-SNJL3sz-11
1. Prehistoria ziem białoruskich i okres średniowiecza - osadnictwo plemienne (Bałtowie, osiedlanie się Słowian), Ruś i Waregowie, Zarys dziejów
politycznych, -pierwsze państwa na Białorusi (księstwo Turowskie); Pomiędzy Zakonem a Ordą. Chrystianizacja i rozwój kultury.
2. Wielkie Księstwo Litewskie. Drogi konsolidacji, państwo i społeczeństwo. (struktury społeczne, system polityczny, kodyfikacja prawa, demokracja szlachecka).
3. W państwie Obojga Narodów. Związki z Koroną, reformacja i kontrreformacja, Unia lubelska, Unia brzeska, reformy dymitriady, pomiędzy Szwecją a Rosją, I rozbiór Rzeczpospolitej.
4. Rosyjska hegemonia - Rozbiory Rzeczypospolitej, panowanie rosyjskie na ziemiach białoruskich. Podział ziem białoruskich na gubernie: mińską, mohylewską, witebską, grodzieńską i wileńską. Białoruś w zgiełku wojen napoleońskich, Powstania 1831 i 1863.
5. Kształtowanie się białoruskiej elity kulturalnej i politycznej na przełomie XIX i XX wieku.
6. Białoruś w czasie rewolucji i I wojny światowej - walka o odnowienie państwowości białoruskiej, Ogłoszenie BRL 1918; powstanie sowieckiej państwowości białoruskiej – powstanie BSRR, Powstanie słuckie
1920.
7. Okres podziału ziem białoruskich 1921-1939 - Białoruś radziecka -BSRR w latach 1921-39. Zachodnia Białoruś w granicach Polski (polityka mniejszościowa); ludobójstwa lat 30. XX w.
8. Białoruś w okresie II wojny światowej (BSRR w latach 1939-1941 Okupacja niemiecka Białorusi, korekta granic.
9. Białoruś w pierwszym szeregu budowniczych komunizmu. 1956-1990 (Epoka Mazurawa, industrializacja, dobrobyt epoki Maszerawa, skutki katastrofy w Czarnobylu, sowietyzacja społeczeństwa, Białoruskie życie narodowe w Polsce 1955-1989.
10. Narodziny suwerennego państwa białoruskiego – Pierestrojka na Białorusi, Kurapaty, Białoruski Front Ludowy, Ustawa o językach, Wybory do Rady Najwyższej 1990 r. Deklaracja suwerenności BSRR. Nowe partie i organizacje polityczne. Rządy nomenklatury, Spory wokół przynależności do WNP.
11. Niepodległa Białoruś. Recesja gospodarcza i chaos polityczny w latach 1991-1994. Wybory prezydenckie w 1994 r. i wygrana Aleksandra Łukaszenki. Koncepcje polityki zagranicznej. Referendum i wybory parlamentarne 1995 r. Mińska wiosna 1996. Wybory prezydenckie 2001r. Referendum 2004.
12. Białoruś na tle procesów geopolitycznych w Europie Środkowo-Wschodniej 1991-2020 Białoruś i program „Partnerstwa Wschodniego” - Białoruś w Europie. Związki Polski i Białorusi po 2000 r. Stosunki rosyjskobiałoruskie po 2000 roku. Wybory prezydenckie 2020 r. Protesty na Białorusi 2020 i 2021 r. Najnowsze wydarzenia na Białorusi.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Wiedzy – Student/ka:
W1
zna podstawową terminologię, kluczowe okresy, postaci, wydarzenia i procesy historyczne
W2
zna i rozumie zróżnicowane podstawy tożsamości historycznej narodów regionu postradzieckiego, dostrzega historyczne współzależności między poszczególnymi społeczeństwami i państwami regionu postradzieckiego oraz posiada wiedzę na temat węzłowych problemów historii państw i narodów obszaru postradzieckiego
------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Umiejętności – Student/ka:
U1
prawidłowo posługuje się terminologią przedmiotu
U2
potrafi scharakteryzować poszczególne okresy oraz dokonać analizy wydarzeń i procesów historycznych na obszarze postradzieckim na zasadzie porównawczej i przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu
U3
wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące obszaru postradzieckiego w zasobach informacji pisanych i elektronicznych
U4
umiejętnie orientuje się w złożoności historycznych i współczesnych stosunków polsko-białoruskich i polsko-rosyjskich
------------
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie Kompetencji społecznych – Student/ka:
K1
jest gotów /-a do efektywnej organizacji pracy własnej oraz stałego rozwoju i doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności
K2
jest gotów /-a do identyfikacji i oceny różnic kulturowych, wykazuje się otwartością, tolerancją i poszanowaniem wobec realiów społecznych i dziedzictwa kulturowego omawianego obszaru językowego, jak i innych kultur oraz jest gotów /-a do śledzenia bieżących trendów kulturowych i cywilizacyjnych
K3
jest gotów /-a do wykorzystywania uzyskanej wiedzy i umiejętności z zakresu historii i jej powiązań ze współczesnością w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z podejmowaną działalnością oraz odpowiedzialnego i etycznego pełnienia ról zawodowych na płaszczyźnie kontaktów z obywatelami krajów obszaru wschodniosłowiańskiego
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- znajomość zagadnień omawianych w trakcie zajęć
- znajomość literatury przedmiotu (*wybrane fragmenty wskazne przez prowadzącego zajęcia)
- ocena pozytywna z egzaminu
Kryteria oceniania wg skali ocen stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnień,
- pełna znajomości tematu i zagadnień przedstawionych podczas wykładów, a także wskazanej literatury przedmiotu,
- dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają jednak istotnego znaczenia dla całości wypowiedzi,
- brak błędów w kompozycji całej wypowiedzi.
dobry plus (+db; 4,5)
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o pełnym zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- pełne omówienie zagadnień oraz znajomość literatury przedmiotu,
- nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym,
- brak błędów w kompozycji wypowiedzi,
- odpowiedź spójna.
dobry (db; 4,0):
- skomponowanie i artykulacja samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- nieliczne błędy o małym znaczeniu merytorycznym,
- pełne omówienie zagadnień,
- drobne błędy w kompozycji wypowiedzi.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- całościowe, choć powierzchowne omówienie zagadnień,
- nieliczne, ale istotne błędy językowe,
- drobne błędy w kompozycji.
dostateczny (dst; 3,0):
- podjęcie próby skomponowania i artykulacji samodzielnej wypowiedzi na określone zagadnienia w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytania i znajomości tematu,
- częściowe omówienie zagadnienia,
- błędy w kompozycji wypowiedzi.
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0),
- trudność stworzenia samodzielnej wypowiedzi na zadany temat,
- wypowiedź przepełniona błędami,
- chaotyczna kompozycja.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Shved V., Grzybowski J., Historia Białorusi od czasów najdawniejszych do roku 1991, Warszawa 2020.
2. Mironowicz Eugeniusz, Historia Białorusi XX-XXI wieku, Warszawa 2021.
Literatura dodatkowa:
1. Zygmuntowicz A., Białoruś imperium kontrastów, Wydawnictwo Bernardinum 2018.
2. Kondratiuk H., Białoruś. Miłość i marazm, Fundacja Sąsiedzi 2013.
3. Pieczyński M., Jak nas piszą cyrylicą Białorusini, Rosjanie i Ukraińcy o Polakach, Fronda 2018.
4. Nocuń M., Ojczyzna dobrej jakości. Reportaże z Białorusi, Wydawnictwo Czarne, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: